kaktus skrev:
Kunne det være en ide at vikle noget powerwrap om den manifold og så bare male resten(forrør osv)
Powerwrap ser efter min mening skide godt ud, og er nemt at vikle på.
jeg tror bare ikke det har en rustbeskyttende virkning, tvært imod.
men ligesom ved en coating holder det på varmen og hjælper med at sænke temperaturen i motorrummet hvilket er godt, samt at det at holde varmen inde i udstødningen, øger "tømnings" effekten. det er også godt på turbobiler hvor den "øget" temperatur (den er ikke øget bare holdt inde i udstødningen hvor den bør være) kan omsættes til lidt mere effekt (ihvertifældet i teorien)
der var engang en historie (ved ikke om det bare er en "god historie"
) med tom k's r8 racer hvor de havde udskiftet de orginale støbejerns manifolder, med et par nye flotte custom, hvad de var lavet af fortæller historien ikke men det var vel rustfrit stål(*1) monel eller inocel,de sidste 2 er fristavning
og er det materiale man benytter i turbineblade og f1 udstødninger.
(1*) tvivler jeg på da rustfrit stål ikke egner sig til høje temperature da det slår sig.
nå men til bage til historien
da man testede disse nye manifolder var effekt forøgelsen af de bedre flowende manifolder ikke som man havde forventet, det viste sig at forøgelsen umildbart var "spist" af det tab der var ved den større varme afgivelse ud igennem metallet, (støbejern har en bedre isolerende effekt samt tykkere gods). løsningen i dette tilfælde var at pakke dem ind i powerwrap.
tror nok historen stammer fra et gammelt autotechnology blad