Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 02:11

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 14 feb 2006, 15:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Xillur og jeg har debatteret lidt hvor meget man reelt vil kunne se den mindre præcision der jo er ved at have sin trigger i en strømfordeler - særligt på eksempelvis VW 8V motorer hvor strømfordeleren er drevet af en mellemaksel.
Vi holder alle bekymringer om støj på pick-up'en fra højspændingen i dækslet væk herfra (lad os antage wasted spark eller den lidt pudsige løsning der er mulig på BMW's M20 motor hvor der er mulighed for to fordelere), og diskuterede kun på hvor meget slør i drevet f.eks. mellem mellemaksel og fordeler vil have at sige.
Xillur var inde på om ikke den manglende præcision fast ville ligge til en eller anden side, og man derfor blot trimmede sig ud af det med konsistente resultater til følge. Jeg derimod var lidt ude i om man måske ikke kunne risikere at se triggerpunktet "vandre" et par grader - f.eks. ved konstante omdrejninger hvor fordeleren måske kunne stå og "slå" lidt i drevet.

Nogen der har nogle betragtninger? Både konkrete og teoretiske.

Diskussionen (eller rettere snakken, for der er ingen af os der rigtigt synes vi har nogen håndfaste beviser :-)) blev i øvrigt afledt af dette billede:
http://www.jespern.dk/12-1.gif

Det kan måske tjene til inspiration for nogen. Det er et Puch fortandhjul der har fundet vej ind i en fordeler. Jeg ville dog nok betakke mig for at bruge single coil og dermed have højspænding i fordelerdækslet hvis det er en VR-sensor vi kigger på der - men det er så en helt anden snak.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006, 16:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Hovedforskellen på en cranktrigger, og en løsning drevet af en kæde-tandrem, og et gearhjul er.
Cranktriggeren er en monter, og glem løsning.
De andre kan give lidt justering, når rem eller kæde strækker sig.
Og den skal helt sikkert kontrolleres når man skifter tandrem, eller kæde.

Worst case er hvis fordeleren også driver olie pumpen.
Hvis overtryks ventilen hænger lidt, så vil fordeleren slå lidt i drevet, og kan give en variabel unøjaktighed på op til en 2-3 grader ca.
Men generelt rykker de sig maks 2 grader ved normalt slid, over 40.000 km. Målt på gl BMW motorer.
Og det mest normale er at de retadere med alderen, således motoren ikke brændes af.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 feb 2006, 17:18 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Wildert skrev:
Xillur var inde på om ikke den manglende præcision fast ville ligge til en eller anden side, og man derfor blot trimmede sig ud af det med konsistente resultater til følge. Jeg derimod var lidt ude i om man måske ikke kunne risikere at se triggerpunktet "vandre" et par grader - f.eks. ved konstante omdrejninger hvor fordeleren måske kunne stå og "slå" lidt i drevet.

Nogen der har nogle betragtninger? Både konkrete og teoretiske.


. Jeg ville dog nok betakke mig for at bruge single coil og dermed have højspænding i fordelerdækslet hvis det er en VR-sensor vi kigger på der - men det er så en helt anden snak.



præcisionen ligger desværre ikke fast til den ene side, da fordeleren har enerti, og forhåbentligt løber rimeligt let.
Så den vil stå og slå en smule frem og tilbage.
Det største problem er imo at opløsningen typisk ikke kan blive så god, dels pga lille diameter, dels pga udvekslingen.

Hvorfor man vælger at sætte et puch tandhjul i en fordeler er mig noget af en gåde, især når man ovenikøbet vil køre missing tooth, så er det for mig at se den besværlige vej til en ellers let løsning.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006, 17:28 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 30 jan 2006, 23:39
Indlæg: 290
Geografisk sted: dk
hvorfor er det man ikke bare bruger den trigger skive der i forvejen sidder på bmw??

så længe jeg ikke har fået det opklaret kan jeg slet ikke koncentrere mig om at hitte en anden løsning...

der sidder da føler og en masse tænder og den der mangler ved jeg ikke lige hvor er.. :wink:

jeg kan godt se fidusen ved at have trigger i strømfordeler.... og så ?? 6 tændspoler eller hvorn??

selvom jeg selv syns jeg har læst og lært en del om ms.. så er det et punkt jeg SLET ikke kan få til at hænge sammen...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006, 17:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
vognbjerg skrev:
hvorfor er det man ikke bare bruger den trigger skive der i forvejen sidder på bmw??

så længe jeg ikke har fået det opklaret kan jeg slet ikke koncentrere mig om at hitte en anden løsning...

der sidder da føler og en masse tænder og den der mangler ved jeg ikke lige hvor er.. :wink:

jeg kan godt se fidusen ved at have trigger i strømfordeler.... og så ?? 6 tændspoler eller hvorn??

selvom jeg selv syns jeg har læst og lært en del om ms.. så er det et punkt jeg SLET ikke kan få til at hænge sammen...


Det har ingen sammenhæng med en BMW som sådan. Kun at Xillur kører BMW, og jeg kører VW. Jeg fandt bare billedet i en anden sammenhæng og præsenterede det som en mulighed en eller anden dag man evt. stod i en situation hvor det af den ene eller den anden årsag måtte give mening.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006, 18:50 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
vognbjerg skrev:
hvorfor er det man ikke bare bruger den trigger skive der i forvejen sidder på bmw??


jeg kan godt se fidusen ved at have trigger i strømfordeler.... og så ?? 6 tændspoler eller hvorn??

...


Well det gør man da også....

Og jeg er da bekymret over at du kan se fidusen i at trigge fra fordeleren, for det er nok det ringeste sted at trigge overhovedet, men det kan da lade sig gøre.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006, 20:49 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Henrik jeg tror du burde kigge på en Honda med multipoint indsprøjtning.
Det hele sidder i fordeleren. et multitands hjul til omdrejninger, og et enkelt tands til ød cyl 1.
Fordeleren er monteret på samme måde som en gl volvo 740. dvs drevet af knasten.
Over 100 hk pr liter, og maks omdrejninger ved 7500.
i en bil der er garenti på.
Det er måske ikke så dårligt, som mange mener.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006, 21:43 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
Henrik jeg tror du burde kigge på en Honda med multipoint indsprøjtning.
Det hele sidder i fordeleren. et multitands hjul til omdrejninger, og et enkelt tands til ød cyl 1.
Fordeleren er monteret på samme måde som en gl volvo 740. dvs drevet af knasten.
Over 100 hk pr liter, og maks omdrejninger ved 7500.
i en bil der er garenti på.
Det er måske ikke så dårligt, som mange mener.

MVH

Morten


Kodeordet her er "drevet af knasten".

Der er pokker til forskel om det er knastdrevet, eller om det er drevet af en mellemaksel over yderligere et vinkeldrev, der yderligere slæber på en oliepumpe.

MEN; Jeg har taget denne diskussion snart en helvedes masse gange, og det er i bund og grund op til folk selv, om de skal bruge en motorstyring der timer på uS, for derefter at tage krumptapssignal via en tandrem/kæde, via en mellemaksel, via et vinkeldrev op igennem en fordeler hvori man har svejst et knallerttandhjul på, lige under gnistgabet mellem rotor og dæksel, kontra at tæske et simpelt hjul på krumptappen, og fabrikere et uhyre simpelt beslag til krumptappen, for derefter at få den maksimale præcision foræret lige ned i lommen.

Det er selvf. folks egen motor, og da det næsten er et frit land vi lever i, så _kan_ man jo vælge at tage signalet ude i 4-5 transmissionsrække, om man vil, men IMO er det ikke måden at gøre det på.

Jeg synes da feks det er tankevækkende at de fleste aftermarket motorstyringer snupper signalet fra krumptappen, men de må jo ikke vide bedre.... :shock:
Ironi off...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006, 22:31 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 30 jan 2006, 23:39
Indlæg: 290
Geografisk sted: dk
aah .. jamen fik måske ikke lige forklaret rigtigt nok....


1 jeg kører bmw ... bmw har at hjul med en masse tænder -1 siddene på krumtappen... hvorfor er det at det bliver foreslået at lave et hjul selv når der sidder et i forvejen.. .. og hvis man ikke har et i forvejen så dør der en hel del bmw om måneden så de er nemme at få fat på..... de kunne jo evt smides på en anden bil.....???????

2 hvis man ikke har en bmw med et hjul på krumtappen... osv osv så kan jeg godt se det smarte i at trigge fra fordeleren..(ÆRGELIGT AT DET IKKE FUNG: SÅ GODT) skulle der have stået...
jeg har ikke nogen rotor på min bil nu... og den jeg skal bygge om er der een på og den ville jeg grov gerne af med.. det er bla. derfor jeg vil have MS ...

håber jeg fik forklaret og spurgt nøgagtigt nok... ellers må jeg nok bare gi op og nøjes med en mountainbike :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 feb 2006, 22:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Henrik jeg tror i bund og grund det er et spørgsmål om timing.
10 grader før ød på krumtappen er altid 10 grader før ød.
Hvis vi nu tilsætter en mellem aksel, og et vinkeldrev, der kører med den halve hastigheg, så er fejlkilderne langt større.
Ikke i ændring, af timingen, men rene fejl 40.
PS jeg har lige så meget slup i mit fordelerdrev, som en Honda fordeler der er drevet af knasten.
Med MS specielt bunder det i får jeg et stabilt signal, og det får man ikke altid med en indugiver, som jeg har forstået det.
Det er vel et valg man tager selv, og må leve med konsekvenserne, Jeg var ikke i tvivl.
en Hall giver på krumtappen, og 2 vinger, er rigeligt stabilt til mig.
Og jeg konvertere først til multitandskoden, og flere tændspoler, når det originale fordeler system ikke kan følge med længere.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team