Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 09:45

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2006, 21:39 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
Havneren skrev:
Nu er det et lille udsnit det der! Han skriver bla. lige netop det jeg har skrevet til dig to gange tidligere, at du bør kigge på din EGT når du kører tænding ind.
Og så skriver han også, at en motor somregel laver flest hk lige før den banker.

MEN nu er det altså sådan et folk altså kører tænding ind på den den måde med at hører banken og så lidt væk igen. Og ja... Vi er da amatører - har aldrig påstået andet!

Denne måde er nem og hurtigs. Skal man have EGT, skal man ud og inveisterer (Men jeg mener dog at det ville være pengene og tiden værd!!!). Rulle feldt bliver dog hurtigt meget dyrt og skal du have motoren i bænk bliver det RIGTIGT dyrt!

Men ok - Du gør følgende...

Tag din motor ud og sæt den i en bænk med bremse på.

Nu justerer du bremsen på bænken så motoren kun kan tage de rpm som du vil justeret i din motorstyring (Det punkt på dit 3D map). Motoren holdes f.eks på 4000rmp og du justerer ladetrykket og kan nu justerer denne 4000rpm linie ind.
Du måler nu på EGT og starter med kun lidt fortænding. Nu justerer du så tændingen mod mere avancering og iagttager at EGT går ned og hk går op. Når den ikke længere øger HK og ikke længere EGT falder (Skulle gerne være det samme sted) - Så har du fundet din optimale tænding.
Nu ændrer du så den luft som motoren får lov, at suge ind i turboen. Vi snakker temperatur og luftfugtighed. Så skal du have chekket om tændingen stadig er optamal under de nye indsugningsluft forhold. Hvis ikke skal du have ændret på dine variabler som styres af din MAT føler og evt. en føler for luftfugtighed (Ved ikke hvor mange biler der rent faktisk har sådan en føler?).

Sådan gør du (bare)... Det er den eneste rigtige måde og det er den jeg ville anbefale dig at bruge :cry: . Alternativt kan du nøjes med at smide bilen på et rullefelt selv om det ikke er helt så godt. Evt bare nøjes med at måle på EGT ude på vejen...

Langt de fleste bruger dog "lytte efter tændingsbanken" metoden med store succes... Greham bell har andre muligheder - Han er jo proff med det rigtige udstyr. Og KLART NOK er det da hårdt for motoren at skulle op og banke en smule mens det køres ind.

Dette var sidste indlæg fra min side i den her tråd. Jeg kan ikke bidrage med mere...

V/h Christian


For at tage det sidste først. Du behøver heller ikke bidrage med mere, da det er gået op for mig, at du ikke har prøvet andet end op til tændings bank og så lidt tilbage, metoden som Bell tager klart afstand fra, se linie 7 på den side, som er sat op i tråden.

Jeg må først lige læse bogen, før jeg kan kommentere den(forsvare Bell bliver det nok). :wink:

At køre ude på landevejen og høre tændings bank, er så godt som umuligt, en motor kan sagten banke svagt, uden det kan høres, især når man kommer kørende ude på landevejen.
Saab brugte noget, de kaldte APC på deres tredie generations turbo motor, om De stadig bruger det, ved jeg ikke.
Det er et system helt for sig selv, så det kan monteres på andre biler uden det store, den kan måle tændings bank. Jeg vil forslå man bruger den, hvis man skal ud på landevejen og skrue i sin tænding.

Jeg har et termometer til at måle op til 1200ºC og det har jeg også haft i brug, men det gør det ikke alene, det var der også en anden her i tråden, som nævnte.
Jeg har også adgang til rullefelt, endda et med bremse, så det er muligt at simulere dit metodeforslag. det har I andre nok også, men det koster som regel lidt og du nævner det er dyrt, men dyrt et jo et relativt begreb, der ikke noget, som er billigt, før det er gratis. :wink:

Når man køre med ladetryk over 1 bar, vil jeg mene, vi snakker mere end low performance tuning, da det gerne skulle give mere end 100% effekt forøgelse.

Til lqs
Hvad er det statiske kompressions forhold i den motor du køre 2,2 bar på?
Hvad yder den og hvor stor er den?

Bemmer


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2006, 21:57 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
bemmer skrev:
[At køre ude på landevejen og høre tændings bank, er så godt som umuligt, en motor kan sagten banke svagt, uden det kan høres, især når man kommer kørende ude på landevejen.
Saab brugte noget, de kaldte APC på deres tredie generations turbo motor, om De stadig bruger det, ved jeg ikke.
Det er et system helt for sig selv, så det kan monteres på andre biler uden det store, den kan måle tændings bank. Jeg vil forslå man bruger den, hvis man skal ud på landevejen og skrue i sin tænding.

Jeg har et termometer til at måle op til 1200ºC og det har jeg også haft i brug, men det gør det ikke alene, det var der også en anden her i tråden, som nævnte.
Jeg har også adgang til rullefelt, endda et med bremse, så det er muligt at simulere dit metodeforslag. det har I andre nok også, men det koster som regel lidt og du nævner det er dyrt, men dyrt et jo et relativt begreb, der ikke noget, som er billigt, før det er gratis. :wink:

Når man køre med ladetryk over 1 bar, vil jeg mene, vi snakker mere end low performance tuning, da det gerne skulle give mere end 100% effekt forøgelse.

Til lqs
Hvad er det statiske kompressions forhold i den motor du køre 2,2 bar på?
Hvad yder den og hvor stor er den?

Bemmer


Min egen erfaring fortæller mig at det typiskt er fint muligt at høre tændingsbanken på landevejen, også på selv ret hårdt pumpede motorer.
Men man skal gerne have øre for det. Nogen mennesker kan ikke høre tændingsbanken, om så det skralder afsted efter bedste beskub.

APC systemet kan IKKE bare uden videre importeres til en anden bil. Det SKAL være en motor der ligner SAAB´s ret meget, ellers er støjprofilen så markant anderledes at du kan glemme det.
Folk gør det dog alligevel, og fusker med alt fra fiberskiver under sensoren til mere eller mindre opfindsomme ændringer i boksen, men held der varierer fra begrænset succes til katastrofe.

Med feltet i baghånden, plus en god EGT måler, og en AFR måler, så bør man kunne styre tændingsbanken, alternativet er at logge direkte på en bankesensor via en seperat laptop, og efterfølgende studere resultatet. Her vil du så også se at de fleste motorer banker i begrænset omfang, trods tiptop indkøring. Først når banken når et vist omfang bliver det skadeligt.

Bankefænomenet er altså ikke et on/off fænomen, men derimod et konstant og proggressivt accelererende fænomen.(her finder du også forklaringen på at ingen endnu har opfundet de vise sten mht bankesensor til aftermarket montering!)

Rullefelt; Klart nummer et, men du vil ikke i alle tilfælde se en nedgang i effekt før skadelig bankning opstår. Omtalte bog er en smule "outdatet" på det emne, og emnet er ikke nær godt nok behandlet IMO.

Hvad du derimod VIL kunne bruge til noget er en regulær trykmåling i forbrændingskammeret. Den vil fortælle dig mere end nogen anden sensor på bilen vil kunne, på een gang. Men det er bare ikke praktisk gennemførligt.

Langt indlæg; nu vil jeg gå ud og rykke i en gammel turbo.... :wink:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2006, 23:37 
Langt men godt.
Det er muligt at APC'en vil høre ting på andre motorer, som den tror er tændingsbank, det ved jeg ikke, jeg har kun haft en SAAB, hvor det sad på.
Der er mange, som har måder at måle støj i motoren på, men det er lige som at måle trykket i forbrænding kammeret, en bekostelige affære.

Bemmer


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 10 feb 2006, 23:57 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Jeg var med ude og testkøre bankestyring til megasquirt på turbomotor's starlet.
Det er som beskrevet her,ikke bare montere et eller andet.Det kræver man justere følsomheden til lige præcis DIN motor.
Jeg har et godt øre hvad tændingsbanken angår, og det går normalt fint.Efter nogle justeringer var jeg med en tur og kigge på bærbar imens vi kørte.Vi provokerede den så lidt, men den trak fint tilbage inden vi kunne høre noget.
Hvis vi så deaktiverede kunne jeg så høre det.
Så megasquirt med bankestyring kan jeg anbefale.
MVH Finn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2006, 07:32 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Jeg var med ude og testkøre bankestyring til megasquirt på turbomotor's starlet.
Det er som beskrevet her,ikke bare montere et eller andet.Det kræver man justere følsomheden til lige præcis DIN motor.
Jeg har et godt øre hvad tændingsbanken angår, og det går normalt fint.Efter nogle justeringer var jeg med en tur og kigge på bærbar imens vi kørte.Vi provokerede den så lidt, men den trak fint tilbage inden vi kunne høre noget.
Hvis vi så deaktiverede kunne jeg så høre det.
Så megasquirt med bankestyring kan jeg anbefale.
MVH Finn


Vi kan hurtigt blive enige om for at overvåge tændings bank, skal der udstyr til, da begyndende tændings bank er så at sige ikke hørbart for det menneskelige øre, når tænding bank når et nivau, hvor vi kan høre det, er det længe for sent.
Køre ude på landevejen og stille tændingen frem til tændings bank ved at lytte, er mig lidt uforståeligt.
Vi skal op omkring de 6000rpm for fuldlast, gør vi det i første gear, er vi kun der i et split sekund, så vi må op i et noget højere gear.
Har vi en bil med et par hunderede heste eller måske mere, er farten oppe omkring de 200 km/t før det ikke går alt for hurtigt med at komme forbi fuldlast omdrejningstallet, her har vi en enorm vindstøj, dækstøj, transmissions støj samt generalt motorstøj. I alt det støj skal vi så lytte os frem til noget støj, som ikke er hørbart!!! God fornøjelse siger jeg bare.

Bemmer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2006, 09:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg faldt lige over denne artikkel der forklarer en del om fænomenet.

http://www.streetrodstuff.com/Articles/ ... /index.php

Her står bla. lidt om egt og tændings tidspunkt.
Og der er også en op skrift på en meget billig banke indikator, Som åbentbart også bruges af bil industrien.

Ovenstående artikkel har fået mig til at revudere mine afr. forhold, hvis motoren kører med tryk i længere tid, for så kan man få den frygtede, og meget destruktive lydløse tændings banken, men den er kaldet preignition.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2006, 17:24 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
bemmer skrev:
18 indlæg og vi røg af sporet.
Der er mange gode forslag til, hvad der er med til at bestemme det optimale fortændings tidspunktet, men ikke rigtigt nogen til, hvordan man finder det.
Som Henrik sagde, det er en interesant diskusion. Det var det.
Det lader dog til, man kommer bare noget tryk på og lader sig nøjes med fortændingen: 3 gr. tilbage fra tændings bank.
Det er dog ikke det optimale i de flestes tilfælde.

Bemmer


Nej vi røg netop ikke af sporet.
Da motorens opbygning har meget med tændings tidspunktet at gøre.
Og her er plejlstangs længde- slaglængde og forbrændinkskammeretets udformning meget at sige.
tændings bank og - 1 til 3 grader lyder meget fornuftigt i mine øre hvis man ikke ønsker at brænde motoren af.
Svaret ligger i motor opbygningen.
APC og MS bankesensor opbygning.
Finn jeg har prøvet begge dele, og MS kredsen er alt for følsom.
Den registrere banken hvor den ikke findes, og derfor kan du ikke høre tændings banken..
Lqs 25 grader ved maks tryk siger jo ikke så meget, medmindre man har flere oplysninger.
Og tilsidst til 2for4you
Ja min motor er hovedrenoveret, med de riktige stumper, og den har squisch kanter på topstykket.
Og ja min komp hævning er skrevet som en provokation.
Og indsugnings luftens tempera tur hævning har noget med bankegrænsen at gøre.
Vi hæver temperaturen, men får færre ilt molekyler ind i motoren, dermed får vi en lavere virkningsgrad.
Dette er baseret på et konstant indsugningstryk.
Men temperaturen i cylinderen er blevet 25 grader højere.
Og det kan forårsage tændingbanken, hvis man er tæt på banke grænsen ved lavere temperaturer.
Tændings bankrm er efter min bedste overbevisning, baseret på et for højt tryk, og dermed temperatur over et given tidsperiode.'
Men der er en forskel på maks effekt på 402 meter og 100 km.
Såmeget har jeg da lært af denne tråd.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2006, 19:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Ja... Det var en RIGTIG god artikkel den der Morten!!! Tak for linket... :) Den kommer med et par interessante synspunkter! Noget man måske har haft på fornemmelsen, men aldrig set andre omtale før...

Også hvorfor det måske IKKE er en fordel med 35 grader i avancering fram for f.eks. 20 grader.

RIGTIG GOD LÆSNING!!!

V/h Christian

P.S. Dette indlæg tæller heller ikke med :)

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2006, 20:43 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 29 nov 2005, 19:52
Indlæg: 140
Havneren skrev:
Ja... Det var en RIGTIG god artikkel den der Morten!!! Tak for linket... :) Den kommer med et par interessante synspunkter! Noget man måske har haft på fornemmelsen, men aldrig set andre omtale før...

Også hvorfor det måske IKKE er en fordel med 35 grader i avancering fram for f.eks. 20 grader.

RIGTIG GOD LÆSNING!!!

V/h Christian

P.S. Dette indlæg tæller heller ikke med :)


Ja det er jo lige vand på min mølle.
Det skal åbenbart stå på en hjemmeside eller i en bog, før man tror på den information man får.

Now our engine was initially designed for premium fuel and was calibrated for 20 degrees of spark advance. Suppose we put regular fuel in the engine and it spark knocks at 20 degrees? We back off the timing down to 10 degrees to get the detonation to stop. It doesn't detonate any more, but with 10 degrees of spark retard, the engine is not optimized anymore. The engine now suffers about a 5-6 percent loss in torque output. That's an unacceptable situation. To optimize for regular fuel engine designers will lower the compression ratio to allow an increase in the spark advance to MBT. The result, typically, is only a 1-2 percent torque loss by lowering the compression. This is a better trade-off. Engine test data determines how much compression an engine can have and run at the optimum spark advance.

For emphasis, the design compression ratio is adjusted to maximize efficiency/power on the available fuel. Many times in the aftermarket the opposite occurs. A compression ratio is "picked" and the end user tries to find good enough fuel and/or retards the spark to live with the situation...or suffers engine damage due to detonation.

Det er jo det som jeg har prøvet på at fortælle.
Jeg har ikke bare læst om det eller andet sted, men også prøvet det og det virker.

Christian, jeg tolker din svar, som om du læser tråden her, som fanden læser bibelen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 feb 2006, 21:32 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Glemte lige at skrive at vi kører med 36 grader ved 1,5 bar på starlet.
Morten tvivler på den er den samme bankestyring til megasquirt du har prøvet.
MVH Finn

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 76 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team