Havneren skrev:
Nu er det et lille udsnit det der! Han skriver bla. lige netop det jeg har skrevet til dig to gange tidligere, at du bør kigge på din EGT når du kører tænding ind.
Og så skriver han også, at en motor somregel laver flest hk lige før den banker.
MEN nu er det altså sådan et folk altså kører tænding ind på den den måde med at hører banken og så lidt væk igen. Og ja... Vi er da amatører - har aldrig påstået andet!
Denne måde er nem og hurtigs. Skal man have EGT, skal man ud og inveisterer (Men jeg mener dog at det ville være pengene og tiden værd!!!). Rulle feldt bliver dog hurtigt meget dyrt og skal du have motoren i bænk bliver det RIGTIGT dyrt!
Men ok - Du gør følgende...
Tag din motor ud og sæt den i en bænk med bremse på.
Nu justerer du bremsen på bænken så motoren kun kan tage de rpm som du vil justeret i din motorstyring (Det punkt på dit 3D map). Motoren holdes f.eks på 4000rmp og du justerer ladetrykket og kan nu justerer denne 4000rpm linie ind.
Du måler nu på EGT og starter med kun lidt fortænding. Nu justerer du så tændingen mod mere avancering og iagttager at EGT går ned og hk går op. Når den ikke længere øger HK og ikke længere EGT falder (Skulle gerne være det samme sted) - Så har du fundet din optimale tænding.
Nu ændrer du så den luft som motoren får lov, at suge ind i turboen. Vi snakker temperatur og luftfugtighed. Så skal du have chekket om tændingen stadig er optamal under de nye indsugningsluft forhold. Hvis ikke skal du have ændret på dine variabler som styres af din MAT føler og evt. en føler for luftfugtighed (Ved ikke hvor mange biler der rent faktisk har sådan en føler?).
Sådan gør du (bare)... Det er den eneste rigtige måde og det er den jeg ville anbefale dig at bruge
. Alternativt kan du nøjes med at smide bilen på et rullefelt selv om det ikke er helt så godt. Evt bare nøjes med at måle på EGT ude på vejen...
Langt de fleste bruger dog "lytte efter tændingsbanken" metoden med store succes... Greham bell har andre muligheder - Han er jo proff med det rigtige udstyr. Og KLART NOK er det da hårdt for motoren at skulle op og banke en smule mens det køres ind.
Dette var sidste indlæg fra min side i den her tråd. Jeg kan ikke bidrage med mere...
V/h Christian
For at tage det sidste først. Du behøver heller ikke bidrage med mere, da det er gået op for mig, at du ikke har prøvet andet end op til tændings bank og så lidt tilbage, metoden som Bell tager klart afstand fra, se linie 7 på den side, som er sat op i tråden.
Jeg må først lige læse bogen, før jeg kan kommentere den(forsvare Bell bliver det nok).
At køre ude på landevejen og høre tændings bank, er så godt som umuligt, en motor kan sagten banke svagt, uden det kan høres, især når man kommer kørende ude på landevejen.
Saab brugte noget, de kaldte APC på deres tredie generations turbo motor, om De stadig bruger det, ved jeg ikke.
Det er et system helt for sig selv, så det kan monteres på andre biler uden det store, den kan måle tændings bank. Jeg vil forslå man bruger den, hvis man skal ud på landevejen og skrue i sin tænding.
Jeg har et termometer til at måle op til 1200ºC og det har jeg også haft i brug, men det gør det ikke alene, det var der også en anden her i tråden, som nævnte.
Jeg har også adgang til rullefelt, endda et med bremse, så det er muligt at simulere dit metodeforslag. det har I andre nok også, men det koster som regel lidt og du nævner det er dyrt, men dyrt et jo et relativt begreb, der ikke noget, som er billigt, før det er gratis.
Når man køre med ladetryk over 1 bar, vil jeg mene, vi snakker mere end low performance tuning, da det gerne skulle give mere end 100% effekt forøgelse.
Til lqs
Hvad er det statiske kompressions forhold i den motor du køre 2,2 bar på?
Hvad yder den og hvor stor er den?
Bemmer