Dæk teori?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
martin306xsi
Mester Medlem
Geografisk sted: Roskilde

Dæk teori?

#1 Indlæg af martin306xsi »

Hvad gør i når i montere jeres sommer/vinter dæk. Bedst mønstere foran eller bagpå?
Mvh Martin
Brugeravatar
Ole..
Senior Medlem
Geografisk sted: Nordvestjylland

#2 Indlæg af Ole.. »

Bedste dæk bagpå, da det er mest sikker.

Mange vælge at bytte rundt, da sliddet er større på de styrende hjul så de kan få dækkene slidt ned samtidig. (dog undtaget dem med baghjulstræk og tung højre fod :) )
makzimuz
Junior Medlem
Geografisk sted: Østjylland

#3 Indlæg af makzimuz »

Jeg ville da klart sætte de dæk med bedst mønster på for an da min er for hjulstrukket og jo også primært bremser på dem... men det kan da godt være det er mig der er forkert på den...
You hav too lose kontrol, too find the edge...
Brugeravatar
Ole..
Senior Medlem

#4 Indlæg af Ole.. »

makzimuz skrev:Jeg ville da klart sætte de dæk med bedst mønster på for an da min er for hjulstrukket og jo også primært bremser på dem... men det kan da godt være det er mig der er forkert på den...

Vægten er tungere på forhjulene, så de har bedre fat. Når du bremser flytter du vægten frem i bilen, og vægten i bag er reduceret endnu mere. Så er det rart at have mest mønster i bag, for slipper bagenden ved vi vist alle hvad der "kan" ske :wink:
uno
Senior Medlem
Geografisk sted: sydjylland

#5 Indlæg af uno »

Jeg vil give ole ret.. DET er IKKE sjovt når man har bagenden lidt frem til venstre i et højresving...
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#6 Indlæg af Transitfar »

Iflg FDM og ADAC er det under alle omstændigheder bedst at have de bedste hjul BAGPÅ, af lige nøjagtig de grunde som Ole beskriver.

Det giver også det bedste "Købe-nye-dæk-system" på forhjulstrukne biler, da man jo blot sætter de 2 nyeste dæk bagpå, og de ringeste dæk så bliver slidt ned på den trækkende aksel.

VH Lars
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
martin306xsi
Mester Medlem
Geografisk sted: Roskilde

#7 Indlæg af martin306xsi »

Jeg har også altid sat de bedste dæk på foran (forhjulstrækker), men kan da godt se fordelene ved at bytte den om.
Mvh Martin
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#8 Indlæg af Transitfar »

martin306xsi skrev:Jeg har også altid sat de bedste dæk på foran (forhjulstrækker), men kan da godt se fordelene ved at bytte den om.

Yep... :wink:
Større chancer for at overleve vinteren 8)
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Brugeravatar
Ole..
Senior Medlem

#9 Indlæg af Ole.. »

uno skrev:Jeg vil give ole ret.. DET er IKKE sjovt når man har bagenden lidt frem til venstre i et højresving...

Jo det er sjovt, så længe den finder sin plads igen inden det er forsent. 8)
Jakob Hansen
Mester Medlem
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#10 Indlæg af Jakob Hansen »

Jeg har altid og vil altid sætte de bedste dæk foran. Begrundelse: det er de hjul der styrer og bremser (og trækker for en forhjulstrækker). Selvfølgelig skal dækkene bagpå også være i rimelig stand. Men hvis jeg kører på en sjappet vej og skal styre eller bremse, så vil jeg have de bedste dæk foran, så jeg har mulighed for dette - fremfor at bilen bare kurer ligefrem med blokkede dæk fordi mønsteret ikke er til det.
Billede
Besvar