Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Nemt,og når jeg siger nemt,skal det ikke forståes at det nemt kan blive 20,men at det er nemt at opnå,fordi det bare skal blandes i benzin.
Henrik er det din måde at skrive på ,at du ikke helt tror på det.?
MVh Finn
Ærlig snak: jeg tror IKKE du kan tilsætte toluen,xylen, acetone,cellulosefortynder, etc etc. til den bensin vi har idag, OG få bare tæt på 10point mere i oktan, slet ikke hvis 98oktan er udgangspunktet.
Der var jo engang for mange år siden af et berygtet blyadditiv var tilsat for at styre oktantallet. Da det forsvandt fik man problemer, for bensinen skulle sammensættes noget anderledes for at kunne holde oktantallet, deriblandt ved tilsæt af tunge molekylesammensætninger.
Derfor tror jeg ikke helt på at forøgelsen er bare noget der ligner 10point, men du kan nok opnå at brændstoffet som helhed brænder langsommere(hvilket der ligner tændingsretardering meget, blot flytter man ikke vinklen, men lader brændstoffet brænde langsommere!)
Så når du skriver 10 point forøgelse, så tror jeg du har overdrevet temmeligt meget. Tror ikke du kan tvinge en 98oktan ret meget over 102, måske 103 oktan, trods tilsæt af gummiædende stoffer der står højt på cancerlisten!
Men jeg er frisk på at høre en god begrundelse for at den skulle kunne komme højere op. Jeg ved der er mange der bruger det i race, men synes ikke selv at kunne påvise alle disse fremragende forøgelser i oktantal. Husk at man flytter maxtryk i motoren længere ned hvis man tilsætter "et additiv" til bensinen der brænder langsomt, aka meget lig at rykke tændingen. Dette er SLET ikke det samme som at oktantallet stiger!
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!