Ethanol e85 / biobrændsel
Redaktør: Moderatorer
-
Gæst
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Finn Tolstrup Pedersen skrev:Nemt,og når jeg siger nemt,skal det ikke forståes at det nemt kan blive 20,men at det er nemt at opnå,fordi det bare skal blandes i benzin.
Henrik er det din måde at skrive på ,at du ikke helt tror på det.?![]()
MVh Finn
Ærlig snak: jeg tror IKKE du kan tilsætte toluen,xylen, acetone,cellulosefortynder, etc etc. til den bensin vi har idag, OG få bare tæt på 10point mere i oktan, slet ikke hvis 98oktan er udgangspunktet.
Der var jo engang for mange år siden af et berygtet blyadditiv var tilsat for at styre oktantallet. Da det forsvandt fik man problemer, for bensinen skulle sammensættes noget anderledes for at kunne holde oktantallet, deriblandt ved tilsæt af tunge molekylesammensætninger.
Derfor tror jeg ikke helt på at forøgelsen er bare noget der ligner 10point, men du kan nok opnå at brændstoffet som helhed brænder langsommere(hvilket der ligner tændingsretardering meget, blot flytter man ikke vinklen, men lader brændstoffet brænde langsommere!)
Så når du skriver 10 point forøgelse, så tror jeg du har overdrevet temmeligt meget. Tror ikke du kan tvinge en 98oktan ret meget over 102, måske 103 oktan, trods tilsæt af gummiædende stoffer der står højt på cancerlisten!
Men jeg er frisk på at høre en god begrundelse for at den skulle kunne komme højere op. Jeg ved der er mange der bruger det i race, men synes ikke selv at kunne påvise alle disse fremragende forøgelser i oktantal. Husk at man flytter maxtryk i motoren længere ned hvis man tilsætter "et additiv" til bensinen der brænder langsomt, aka meget lig at rykke tændingen. Dette er SLET ikke det samme som at oktantallet stiger!
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
Ja kan ikke påstå at jeg har prøvet at måle på det.Med udsagnet kommer fra en kendt racerkører fra dk,der selv har brugt det.
Syntes nu ikke det lyder usandsynligt,taget i betragting at man kan købe 20ml på tankstation,hælde det i 50l,og det skulle give 2-3 oktan.
Du kan jo prøve at se hvad der står på de små oktanbooster,hvad der står der er i dem.
Men jeg kunne da godt tænke at se, at du kunne bevise det modsatte.
Jeg vælger at stole på min kilde.
MVh Finn
Syntes nu ikke det lyder usandsynligt,taget i betragting at man kan købe 20ml på tankstation,hælde det i 50l,og det skulle give 2-3 oktan.
Du kan jo prøve at se hvad der står på de små oktanbooster,hvad der står der er i dem.
Men jeg kunne da godt tænke at se, at du kunne bevise det modsatte.
Jeg vælger at stole på min kilde.
MVh Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
Har lige haft en samtale med en der har lavet et forsøg med det.
Hans V8 var indstillet til lige kunne køre på oktan 104,mindre oktan eller mere tænding gav banken.
Han prøvede så med oktan 98 og 20% tilsætning,der var der ingen banken.
Han prøvede så ikke skrue tænding mere op,men 104 er det mindst.
Tror at teroien med ca. 10 er god nok.
Men er sikker på der er et par stykker her,der ikke er enige.
Så må i fremlægge jeres erfaring.
PS. Du skriver at det får benzin til at brænde langsommere,er det ikke det samme der sker når oktan tal stiger.?
MVh Finn
Hans V8 var indstillet til lige kunne køre på oktan 104,mindre oktan eller mere tænding gav banken.
Han prøvede så med oktan 98 og 20% tilsætning,der var der ingen banken.
Han prøvede så ikke skrue tænding mere op,men 104 er det mindst.
Tror at teroien med ca. 10 er god nok.
Men er sikker på der er et par stykker her,der ikke er enige.
Så må i fremlægge jeres erfaring.
PS. Du skriver at det får benzin til at brænde langsommere,er det ikke det samme der sker når oktan tal stiger.?
MVh Finn
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele 
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
den benzin der blev brugt til forsøget, har sandsynligvis IKKE været blyfri.... alene tallene for oktanen (104 og 98) fortæller lidt om det....kendte du/han overhovedet oktantallet? hvor mange år er det siden forsøget blev lavet og på hvilken motor? blev AFR. målt? ændrede AFR. sig ved 20% fortynder? blev der korigeret for dette? hvor gammel var ræserbenzinen..(altså den på 104?)..? mange spørgsmål! men alle relevante! MVH. søren på vej i seng
PS. benzinen brænder per. aut. ikke langsommere ved højere oktantal.... den har egenskaber der forhindre en explotionsagtig fremfærd af flammefronten.... ikke helt det samme.... METANOL derimod brænder væsentlig langsommere!
PS. benzinen brænder per. aut. ikke langsommere ved højere oktantal.... den har egenskaber der forhindre en explotionsagtig fremfærd af flammefronten.... ikke helt det samme.... METANOL derimod brænder væsentlig langsommere!
- jens
- Mester Medlem
- Indlæg: 788
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Vestsjælland
Jeg er ikke tilhænger af at blande selv da det er giftigt som bare og jeg ikke gider at skulle justere på bilen hver gang jeg prøver et nyt middel. Det skal være lige til at tanke fra standeren til rimelig penge.
Da min bror havde 12:1 i kompression i en pontiac 455 prøvede vi alverdens midler der påstod at give 104 oktan sammen med 98 oktan. Det virkede ikke særlig godt så han måtte skifte topstykker hvilken resulterede i meget dårligere gassvar hvor den før lavede hjulspind lige til den begyndte at tændbanke. Statoil er vist også den eneste i dk der producerer svovlfrit på nuværende tidspunkt men er råolien fra danske oliefelter ellers er i jo stadig afhængig af udenlandske leverandører.
Jeg prøvede at læse lidt på ms nordic. Der er faktisk mange der eksperimenterer med ms og e85 da man kan køre med meget agressivere tændingskurve = godt bundtræk.
Da min bror havde 12:1 i kompression i en pontiac 455 prøvede vi alverdens midler der påstod at give 104 oktan sammen med 98 oktan. Det virkede ikke særlig godt så han måtte skifte topstykker hvilken resulterede i meget dårligere gassvar hvor den før lavede hjulspind lige til den begyndte at tændbanke. Statoil er vist også den eneste i dk der producerer svovlfrit på nuværende tidspunkt men er råolien fra danske oliefelter ellers er i jo stadig afhængig af udenlandske leverandører.
Jeg prøvede at læse lidt på ms nordic. Der er faktisk mange der eksperimenterer med ms og e85 da man kan køre med meget agressivere tændingskurve = godt bundtræk.
-
Gæst
da oktan tallet kun beskriver hvor modstandsdygtig benzinen over for at selvantænde (mener ovnikøbet man skelner mellem flere forskellige eg. Ron A , Ron B e.t.c. afhængig af måden det tæstes på, den ene er en 1-cylindret motor med variabel kompression hvor man bare klør på indtil den begynder at tændingsbanke?)
kan man vel bare hælde disel i tanken, det burde teoretisk have samme virkning, eller endnu bedre hæld vand i tanken sådanne ca 50 / 50 (oktan 500) så er der garenti for at det ikke selvantænder på de forkerte tidspunkter.
kan man vel bare hælde disel i tanken, det burde teoretisk have samme virkning, eller endnu bedre hæld vand i tanken sådanne ca 50 / 50 (oktan 500) så er der garenti for at det ikke selvantænder på de forkerte tidspunkter.
-
ford p7 biturbo
- Medlem
- Indlæg: 237
- Tilmeldt: 16 jul 2004, 02:13