Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 14:53

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 18 jan 2006, 17:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Indlæg: 542
Geografisk sted: Midtfyn
Davs, nogle der kan hjælpe lidt med nogle bagtøj spørgsmål...? For det første hvad hedder bagtøj på engelsk? Det næste er, jeg er støt på ord som ATB og LSD... Flere gange lsd sammen med driftbiler og sådan, er det det eneste rigtige bagtøj hvis man skal drifte? Der skal være godt med spær...!?!

_________________
/Jack
Nissan 200sx S14a


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jan 2006, 21:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
øhh bag tøj=rear axle ? ved ikke om der findes et finere ord ?
LSD står for Limited Slip Diff'erential rettere sagt spær..

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jan 2006, 21:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Indlæg: 621
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Et bagtøj hedder final drive unit på engelsk.

_________________
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!


Top
 Profil  
 
 Titel: ...
Indlæg: 18 jan 2006, 21:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Indlæg: 542
Geografisk sted: Midtfyn
Cool, tak for de svar! Så må jeg jo bare have et lsd

_________________
/Jack
Nissan 200sx S14a


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 jan 2006, 23:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 06 jun 2004, 00:57
Indlæg: 633
Geografisk sted: Roskilde
Jeg kan skaffe noget LSD hvis det er? Skal det være på frimærke eller bare pulver form :lol:

_________________
Mvh Martin


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jan 2006, 12:13 
lige en lille note der findes flere typer af spær differentialer.
det der keldes ved LSD som det så rigtigt er oversat til limmit slip, er et friktionsspær hvor der er nogle koblings/bremse plader der presses sammen hvis det ene hjul spinner en forudindstillet procent del hurtigere end det andet.
det er også dette der er mest kendt som et motorsports/drift spær
(slides ved brug)


den anden type spær er et torsions spær og (torsion er sammen trukket af torque og sensing) og her er der et par tandhjulssnegle der bliver sat i arbejde
(ikke specialt egnet til motorsport da det ikke kan lide curber eller at blive brugt hårdt)


herudover er der også nogle viskouse (ikke lige efter retskrivnings ordbogen :oops: ) ikke særlig brugbart til motorsport/drift


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jan 2006, 14:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Anonymous skrev:
lige en lille note der findes flere typer af spær differentialer.

den anden type spær er et torsions spær og (torsion er sammen trukket af torque og sensing) og her er der et par tandhjulssnegle der bliver sat i arbejde


også kalde ATB for Automatic Torque Biasing

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jan 2006, 17:34 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Indlæg: 542
Geografisk sted: Midtfyn
Anonymous skrev:
det der keldes ved LSD som det så rigtigt er oversat til limmit slip, er et friktionsspær hvor der er nogle koblings/bremse plader der presses sammen hvis det ene hjul spinner en forudindstillet procent del hurtigere end det andet.
det er også dette der er mest kendt som et motorsports/drift spær
Du skriver hvor mange procent det er forudstillet, er det der vi kan sige et bagtøj med fx 80% spær?

Hvad så med 1 way, 1.5 way og 2 way lsd's? :-)

_________________
/Jack
Nissan 200sx S14a


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jan 2006, 21:31 
JackF skrev:
Anonymous skrev:
det der keldes ved LSD som det så rigtigt er oversat til limmit slip, er et friktionsspær hvor der er nogle koblings/bremse plader der presses sammen hvis det ene hjul spinner en forudindstillet procent del hurtigere end det andet.
det er også dette der er mest kendt som et motorsports/drift spær
Du skriver hvor mange procent det er forudstillet, er det der vi kan sige et bagtøj med fx 80% spær?

Hvad så med 1 way, 1.5 way og 2 way lsd's? :-)


lad os sige det sådanne 100% spær er de samme som en stiv bagaksel
også det der kaldes et co2 spær :wink: har engang set det på en gammel sierra til drag, på vandel

1 way er kun spær under acceleration
2 way er både under acceleration og under deacceleration (påløb/medløb)
1,5 er så vidt jeg husker en mellemting hvor man har 1 ways på acceleration men et knabt så vildt under deacceleration, da man har den ulempe (fordel ved drift da det er det man bruger ved driftlock) at når man nærmer sig et sving med hurtig fart , smækker den et gear ned og slipper koblingen "for hurtigt" så låser bagenden og bliver levende, hvilket skulle være mere tilbøjeligt på et 2 way da detspære lige meget begge veje


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jan 2006, 21:55 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Indlæg: 542
Geografisk sted: Midtfyn
Anonymous skrev:
JackF skrev:
Anonymous skrev:
det der keldes ved LSD som det så rigtigt er oversat til limmit slip, er et friktionsspær hvor der er nogle koblings/bremse plader der presses sammen hvis det ene hjul spinner en forudindstillet procent del hurtigere end det andet.
det er også dette der er mest kendt som et motorsports/drift spær
Du skriver hvor mange procent det er forudstillet, er det der vi kan sige et bagtøj med fx 80% spær?

Hvad så med 1 way, 1.5 way og 2 way lsd's? :-)


lad os sige det sådanne 100% spær er de samme som en stiv bagaksel
også det der kaldes et co2 spær :wink: har engang set det på en gammel sierra til drag, på vandel

1 way er kun spær under acceleration
2 way er både under acceleration og under deacceleration (påløb/medløb)
1,5 er så vidt jeg husker en mellemting hvor man har 1 ways på acceleration men et knabt så vildt under deacceleration, da man har den ulempe (fordel ved drift da det er det man bruger ved driftlock) at når man nærmer sig et sving med hurtig fart , smækker den et gear ned og slipper koblingen "for hurtigt" så låser bagenden og bliver levende, hvilket skulle være mere tilbøjeligt på et 2 way da detspære lige meget begge veje


Mange tak for svar... :-) Så er det jo bare et 2-way lsd man skal have :-) Du ved ikke hvor man kan læse mere om bagtøjets opbygning, altså et med spær...

_________________
/Jack
Nissan 200sx S14a


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 57 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team