JackF skrev:
Anonymous skrev:
det der keldes ved LSD som det så rigtigt er oversat til limmit slip, er et friktionsspær hvor der er nogle koblings/bremse plader der presses sammen hvis det ene hjul spinner en forudindstillet procent del hurtigere end det andet.
det er også dette der er mest kendt som et motorsports/drift spær
Du skriver hvor mange procent det er forudstillet, er det der vi kan sige et bagtøj med fx 80% spær?
Hvad så med 1 way, 1.5 way og 2 way lsd's?
lad os sige det sådanne 100% spær er de samme som en stiv bagaksel
også det der kaldes et co2 spær
har engang set det på en gammel sierra til drag, på vandel
1 way er kun spær under acceleration
2 way er både under acceleration og under deacceleration (påløb/medløb)
1,5 er så vidt jeg husker en mellemting hvor man har 1 ways på acceleration men et knabt så vildt under deacceleration, da man har den ulempe (fordel ved drift da det er det man bruger ved driftlock) at når man nærmer sig et sving med hurtig fart , smækker den et gear ned og slipper koblingen "for hurtigt" så låser bagenden og bliver levende, hvilket skulle være mere tilbøjeligt på et 2 way da detspære lige meget begge veje