Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 14:45

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 08 jan 2006, 21:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Det bliver vist spændende det her...
Morten VJ skrev:
@ transitfar.
Jeg tror du skulle læse nogle bøger om forbrændings motoren
D eller B
Hvad mener du da, at jeg har misforstået??
Visse ting kan diskuteres i petitesser, men i det store og hele tror jeg da nok, at jeg har et udmærket kendskab til principperne i en forbrændingsmotor.

Morten VJ skrev:
Ja en D kører med luftoverskud,
Og en lmm kompensere for de unøttige gasarter
Jeg har aldrig set en lmm (luftmængdemåler) i en diesel. EGR-systemet fungerer basalt set vhja styrede spjæld, og i nyere biler finder man også både differenstrykfølere og MAP-følere, men en decideret lmm mener jeg stadig at have tilgode at se i en diesel.

Morten VJ skrev:
Og en D forbrænder langsommere end en B motor.
Jeg synes nu at erindre, at flammefronten breder sig med samme hastighed i en diesel som i en benzinmotor.
Men det er jo ikke nødvendigvis det samme som, at selve forbrændingen foregår lige hurtigt.
Men hvad har det med sagen at gøre?

Morten VJ skrev:
Og tilsidst afr forhold måles uanset luft overskud, eler underskud.
Det kommer helt an på forholdet.
øhhh.... ja?
afr=AirFuelRatio, altså forholdet mellem luft og brændstof.
Når man har en gas, altså næsten da,(Benzinmotor) er det vigtigt, at blandingen hverken er for fed eller for mager. Ved nærmere eftertanke er jeg faktisk ikke reelt klar over, hvor meget der er decideret fordampet, og hvor meget der "blot" er mikrodråber. Dit velmente råd om læsning har jeg længe været klar over rigtigheden af :oops:
Men i en diesel sprøjter og forstøver man brændstoffet, hvorefter dette i væskeform brænder i den omgivende luft, indtil der ikke er mere brændstof.

Dette være sagt mest til interesserede "lyttere", jeg er udmærket klar over, at du selv ved alt dette. Og at det et eller andet sted nok kun er en petitesse eller en mindre misforståelse, vi diskuterer.

VH Lars

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jan 2006, 21:35 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Transitfar skrev:
Det bliver vist spændende det her...
Morten VJ skrev:
@ transitfar.
Jeg tror du skulle læse nogle bøger om forbrændings motoren
D eller B
Hvad mener du da, at jeg har misforstået??
Visse ting kan diskuteres i petitesser, men i det store og hele tror jeg da nok, at jeg har et udmærket kendskab til principperne i en forbrændingsmotor.

Morten VJ skrev:
Ja en D kører med luftoverskud,
Og en lmm kompensere for de unøttige gasarter
Jeg har aldrig set en lmm (luftmængdemåler) i en diesel. EGR-systemet fungerer basalt set vhja styrede spjæld, og i nyere biler finder man også både differenstrykfølere og MAP-følere, men en decideret lmm mener jeg stadig at have tilgode at se i en diesel.

Morten VJ skrev:
Og en D forbrænder langsommere end en B motor.
Jeg synes nu at erindre, at flammefronten breder sig med samme hastighed i en diesel som i en benzinmotor.
Men det er jo ikke nødvendigvis det samme som, at selve forbrændingen foregår lige hurtigt.
Men hvad har det med sagen at gøre?

Morten VJ skrev:
Og tilsidst afr forhold måles uanset luft overskud, eler underskud.
Det kommer helt an på forholdet.
øhhh.... ja?
afr=AirFuelRatio, altså forholdet mellem luft og brændstof.
Når man har en gas, altså næsten da,(Benzinmotor) er det vigtigt, at blandingen hverken er for fed eller for mager. Ved nærmere eftertanke er jeg faktisk ikke reelt klar over, hvor meget der er decideret fordampet, og hvor meget der "blot" er mikrodråber. Dit velmente råd om læsning har jeg længe været klar over rigtigheden af :oops:
Men i en diesel sprøjter og forstøver man brændstoffet, hvorefter dette i væskeform brænder i den omgivende luft, indtil der ikke er mere brændstof.

Dette være sagt mest til interesserede "lyttere", jeg er udmærket klar over, at du selv ved alt dette. Og at det et eller andet sted nok kun er en petitesse eller en mindre misforståelse, vi diskuterer.

VH Lars

1 det er jeg næsten ikke i tvilv om.
2 kig på en moderne D motorm der er en LMM (luft masse måler), og den bruges udelukkende til at kompensere for egr systemet.
3 Der er en forskel på forbrændingshastighed ellers vilde vi jo have D motore der gik med 9000 omd/min
4 ja det er petitesser, og jeg burde selv læse nogle bøger Om D motorer. :D

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jan 2006, 21:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Morten VJ skrev:
1 det er jeg næsten ikke i tvilv om.
2 kig på en moderne D motorm der er en LMM (luft masse måler), og den bruges udelukkende til at kompensere for egr systemet.
3 Der er en forskel på forbrændingshastighed ellers vilde vi jo have D motore der gik med 9000 omd/min
4 ja det er petitesser, og jeg burde selv læse nogle bøger Om D motorer. :D

MVH

Morten

Ang. luftMASSEmåler så har du jo ganske ret. Det dæmrer for mit indre, når jeg lige får billedet af en luftMÆNGDEmåler ud af hovedet... :roll:
Min fejl, sorry... :oops:
Resten af tingene lader vi bare ligge indtil videre.... :wink:

Dog vil jeg basalt mene, at for en begynder udi kunsten at afbrænde dieselolie i en firetaktsmotor, vil det blot virke særdeles forvirrende at begynde at snakke om den elektroniske EGR-styring, inden vores elev har lært om en gammel Transit eller Nissan Patrol.... :wink:

VH Lars

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jan 2006, 23:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Tillad mig at indsætte noget, som jeg har sakset fra www.luftforurening.dk

Citat:
Volumetrisk effektivitet - (VE) eller virkningsgrad - er et udtryk for en (reciprocating) stempel eller (rotation) drejestempel motors evne til at fylde indsugningskammeret med atmosfærisk luft. Diesels første forsøgmotor var alvorligt præget af for små ventiler og indsugningskanaler hvor motorens evne til at pumpe blev alvorligt forringet.
...(udeladt)...
For Otto-motoren har VE kun betydning under fuld last, da den er en kvantitetsmotor der reguleres af et spjæld i indsugningssystemet.
Dieselmotoren, der er en kvalitetsmotor uden reguleringsspjæld, vil fylde cylinderen afhængig af VE..... uanset leveret moment. Turboladning er en kendt teknik til at øge VE fra under 90% til langt over 100%. For Otto-motorer er lange indsugningsrør generelt at foretrække da udnyttelsen af pulser i rørene øger VE.
...(udeladt)...
Hvis der (???) på en NA-Ottomotor benyttes dinitrogenoxid forbedres den volumetriske effektivitet med op til 10% da denne gas har en større vægtfylde end luft.
Den nye Jaguar V8 har gennem avanceret computerberegning af indsugningsrør volumetrisk effektivitet fra 75% ved 1000 o/m til helt fantastiske 100% ved 4000 o/m
Citat slut.

Linket er her: http://www.luftforurening.dk/emner/emne-v-ae.pdf
Scroll selv lidt ned ad siden...

VH Lars

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 58 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team