Hvad mener du da, at jeg har misforstået??Morten VJ skrev:@ transitfar.
Jeg tror du skulle læse nogle bøger om forbrændings motoren
D eller B
Visse ting kan diskuteres i petitesser, men i det store og hele tror jeg da nok, at jeg har et udmærket kendskab til principperne i en forbrændingsmotor.
Jeg har aldrig set en lmm (luftmængdemåler) i en diesel. EGR-systemet fungerer basalt set vhja styrede spjæld, og i nyere biler finder man også både differenstrykfølere og MAP-følere, men en decideret lmm mener jeg stadig at have tilgode at se i en diesel.Morten VJ skrev:Ja en D kører med luftoverskud,
Og en lmm kompensere for de unøttige gasarter
Jeg synes nu at erindre, at flammefronten breder sig med samme hastighed i en diesel som i en benzinmotor.Morten VJ skrev:Og en D forbrænder langsommere end en B motor.
Men det er jo ikke nødvendigvis det samme som, at selve forbrændingen foregår lige hurtigt.
Men hvad har det med sagen at gøre?
øhhh.... ja?Morten VJ skrev:Og tilsidst afr forhold måles uanset luft overskud, eler underskud.
Det kommer helt an på forholdet.
afr=AirFuelRatio, altså forholdet mellem luft og brændstof.
Når man har en gas, altså næsten da,(Benzinmotor) er det vigtigt, at blandingen hverken er for fed eller for mager. Ved nærmere eftertanke er jeg faktisk ikke reelt klar over, hvor meget der er decideret fordampet, og hvor meget der "blot" er mikrodråber. Dit velmente råd om læsning har jeg længe været klar over rigtigheden af
Men i en diesel sprøjter og forstøver man brændstoffet, hvorefter dette i væskeform brænder i den omgivende luft, indtil der ikke er mere brændstof.
Dette være sagt mest til interesserede "lyttere", jeg er udmærket klar over, at du selv ved alt dette. Og at det et eller andet sted nok kun er en petitesse eller en mindre misforståelse, vi diskuterer.
VH Lars