hvad + 10 bars ladetryk gør ved din blok

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Torben Paw
Junior Medlem
Indlæg: 93
Tilmeldt: 12 jan 2004, 00:46
Geografisk sted: Ikast

hvad + 10 bars ladetryk gør ved din blok

#1 Indlæg af Torben Paw »

Hilsen TP
If u think my attitude stinks, u should smell my fingers..........
PB eller SMS for info
TLF 40550416
Billede
Brugeravatar
Staalanden
Mester Medlem
Indlæg: 591
Tilmeldt: 23 nov 2003, 12:13
Geografisk sted: Slagelse

#2 Indlæg af Staalanden »

Hehehe det må sgu da ha givet et pænt knald var. Og et stort svineri med at det olie :lol:
Nissan Sunny GTI-R

I took an IQ test and the results were negative.
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#3 Indlæg af JPP »

Der har eddersmaskme været tryk på den motor. Det er det absolut vildeste motorhaveri jeg har set :shock: :shock:
Blokken er trykket fra hinanden med topstykket på den øverste del....
Billede
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

#4 Indlæg af wukshady »

Årsagen til det motorhavari skal nok ikke så meget findes i ladetrykket, men snarere i omdrejningerne
Læg mærke til at blokken er flækket lige ved knasten. Gamle stødstangs-traktormotorer er ikke så glade for +5000 rpm... Naturligvis spiller ladetrykket også ind her, når de to ting bliver kombineret.

I øvrigt tror jeg det er en såkaldt Pro-Stock traktor, da jeg kun synes at kunne se en enkelt turbo. Her ligger ladetrykket som regel "kun" omkring de 7-8 bar, i modsætning til Super-Stock, hvor de dieseldrevne traktorer kommer op omkring 14-16 bar.. :shock:
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

wukshady skrev:Årsagen til det motorhavari skal nok ikke så meget findes i ladetrykket, men snarere i omdrejningerne
Læg mærke til at blokken er flækket lige ved knasten. Gamle stødstangs-traktormotorer er ikke så glade for +5000 rpm... Naturligvis spiller ladetrykket også ind her, når de to ting bliver kombineret.
:


Enig. Det er meget interessant at blokken er flækket lige igennem alle lejeoverfald til knasten. Se især bagerste lejeoverfald, og den måde denne er knækket på.

Man skal endeligt ikke undervurdere de kræfter der er i aktion når man beder store tunge ventiler,vippearme og løftere blive aktiveret af en "vild" knastprofil og så dreje +5000rpm på de stumper.

Det hjælper selvf. på sagen at der er et højt tryk over stemplerne samtidigt, men det er ikke dette der har ødelagt motoren på den måde.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

#6 Indlæg af wukshady »

Noget ganske tilsvarende sker i øvrigt også herhjemme af og til. Denne traktor, kaldet Herkules, har efter sigende været oppe og rotere med 7500 rpm, men efter et motorhavari i 2004 og så det på billederne til første DM-afdeling i 2005 er den blevet rykket en klasse ned til Farm-Stock, hvor der er max-rpm på 3200. Her var den så temmelig suveræn resten af sæsonen og kunne samtidig holde til det...

Læg mærke til hvordan blokken på samme måde er flækket langs knasten...

http://www.tractorpulling.dk/myegallery ... rby=titleA

http://www.tractorpulling.dk/myegallery ... rby=titleA

http://www.tractorpulling.dk/myegallery ... rby=titleA

Edit: Der var godt nok lige et enkelt tilfælde hvor den heller ikke helt kunne holde til de 3200 rpm. Se bare her:
http://www.fullpull.dk/galleri/video/vi ... videoId=16
Efter sigende satte den et ben ud gennem siden. Men den slags tager man ikke så tungt i den sport. Den var ude og køre igen en uge efter...
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

Jeg mener at kunne huske at et par stykker af dem kører med forstærkninger omkring knastakslens lejeoverfald. SVJH har de stagboltet lejeoverfaldene opefter, så belastningen kunne optages af stagboltene.

Må i ikke flytte på knastakslen i den klasse?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

#8 Indlæg af wukshady »

I Farm-Stock klassen er det ikke tilladt at ændre på knastakslens placering. Jeg er ikke klar over hvordan det forholder sig for Pro-Stock og Super-Stock klasserne, da reglerne for disse ikke er tilgængelige på nettet.

Meen det ville også være en ret stor (og dyr) opgave at ændre en motor fra sideliggende til overliggende knast. Jeg har dog set amerikanske og hollandske traktorer med hjemmelavede topstykker, så intet er vel umuligt. Men som sagt, så ved jeg ikke om det er tilladt at flytte knasten i de to store Stock-klasser.

Og så vil jeg lige tilføje, at det jeg selv kører er standard-klassen under Landboungdom. Det sjove er så, at her er der faktisk ikke noget i reglerne der forbyder den slags kunster. Men eftersom max tilladte rpm her er 2500, så er det ikke lige så interessant at spekulere i den slags.. Og selvom det hedder standard, så er det ikke altid helt kedeligt at se på. Se fx her:
http://www.fullpull.dk/galleri/video/vi ... videoId=17
Gæst

#9 Indlæg af Gæst »

kunne det tænkes at man har forsøgt at komprimere vand med den motor?
ford p7 biturbo
Medlem
Indlæg: 237
Tilmeldt: 16 jul 2004, 02:13

#10 Indlæg af ford p7 biturbo »

Anonymous skrev:kunne det tænkes at man har forsøgt at komprimere vand med den motor?


Kan sige at der bruges cirka lige dele vand som diesel på et træk..
Vandet bliver brugt til køling af motoren, ellers ville den brænde af :shock:

Til Ole: I prostock klassen må de ikke flytte knasten
Men i superstock der laver de ny topstykke når de kører på metanol og der må de gerne flytte knasten...
I begge klasser gælder det at den orginale krumptap skal kunne rotere frit i den orginale blok.
I Superstock klassen sætter de forstætkning under krumptaps overfaldene for ellers ville den bare skyde tappen neden ud af motoren.
I dk skal der oss være stålvejer rundt om motoren for at holde sammen på stumperne når det går galt :lol:
Besvar