Brisse skrev:
køre man ikke hele tiden med luftoverskud (mager blanding) i en diesel, hvilket vel gør AFR'et overflødigt?
Det er nemlig rigtigt
På nyere dieselmotorer sidder der ganske vist en form for et gasspjæld, men dette spjæld regulerer ikke luftmængden som sådan. Dette spjæld er nødvendigt for at regulere EGR-systemet, der er nødvendigt af hensyn til Euro-normernes forureningskrav.
En dieselmotor arbejder ved "kompressions"-tænding, modsat andre motorer (benzin/gas) der fungerer v.hj.a. "styret tænding".
Kompressionstænding betyder, at varmen og trykket i forbrændingskammeret er så højt, at brændstoffet bliver øjeblikkeligt selvantændt i samme øjeblik, det bliver sprøjtet ind.
Må jeg forøvrigt på bestyrelsens vegne
henlede opmærksomheden på denne hjemmeside
www.luftforurening.dk hvor der står forbløffende meget om motorer, både af teknisk og historisk karakter....
@ Morten: En dieselmotor arbejder med luftoverskud. Altid.
Men selve forbrændingen, der jo foregår i en flammefront, sker naturligvis med det kemisk korrekte forhold mellem kulbrintemolekylerne i brændstoffet og iltmolekylerne i luften.
Den luft/ilt som så måtte blive tilovers, ryger blot ud sammen med forbrændingsprodukterne.
Desværre har jeg ikke tilstrækkelig indsigt i EGR-systemerne til at kunne udtale mig om denne del af styringen.
VH Lars