De største problemer med et felt er at få fundet et firma der kan lave rullerne, og gerne så stærke at de ikke eksploderer.
Forestil dig at een får den lyse ide at lave sit eget felt selv, og rullen er for tøset den dag der står en meget stærk bil på rullerne. Man beslutter så af vælge 5.gear, og regner så med at 300km/t er ok.
Ved en meter rulleomkreds og 300km/t i periferihastighed er der temmeligt store kræfter der forsøger at slynge rullen fra hinanden. Centrifugalkræfterne vil strække materialet, og er det ikke stærkt nok til både dette, og bilens egenvægt, OG en pænt stor sikkerhedsfaktor så skal der ikke meget fantasi til at forestille sig hvad der sker. Skråt op med om bilen skulle fare af feltet, det er en mindre detalje hvis en 600kg tung rulle der roterer med 300km/t periferihastighed bestemmer sig for at gå fra hinanden. Det meste af værkstedet vil sandsynligvist blive jævnet med jorden, og samtliger i nærheden vil nok gøre klogt i at dukke sig i en fart.
Hvis man har set en skive fra en vinkelsliber gå i smadder i fuld fart, så kan man nok forestille sig hvad der sker hvis skiven på vinkelsliberen nu vejer 600kg.....
Min pointe er at HVIS du skal spørge ad hvor store rullerne skal være, så er du nok ikke helt kvalificeret til at lave det selv. Køb dig til ekspertisen. Det er dyrt at slå nogen ihjel med noget hjemmefusket skrammel.
Du kan evt tage et svinghjul fra en lille bil og sætte på en vinkelsliber og så tænde for den. Det giver et meget godt indtryk af hvilke kræfter der her er tale om. Inden du prøver det, så tag lige et par forholdsregler omkring sikkerheden først!.
Det vil altså blive en ret bekostelig affære af bygge sådan et felt hvis det skal være stærkt nok til at man tør stå ved siden af det i aktion, hvilket til stadighed får mig til at undres:
Når folk er til rullefeltstræf, så skal mange sateme stå så tæt på at der er en reel risiko(chance?) for at de får næsen i klemme mellem rullerne og bilens dæk. Selv om der kun står en 2CV med 30hk på feltet, så er man dræbt på stedet hvis man kommer FOR tæt på. Rullerne stopper nemligt ikke, uanset hvor meget man så piver.
Det er en fed ide at lave sit eget felt, men tænk det nu godt igennem, og regn lidt på hvilke kræfter du egentligt skal kunne tumle bare nogenlunde forsvarligt inden du futter ned til smeden efter et par længder jernrør fra fjernlageret.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!