Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 13:50

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Rullefelt
Indlæg: 01 jan 2006, 11:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
Hej
Håber alle er kommet hele ind i det nye år.
Ville høre om der er nogen som ved hvor store rullerne er på et rullefelt vægt og størelse.
Mvh Lars H


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 14:08 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
rullerne skal være så brede, at begge baghjul kan være der....eller det kunne du måske selv regne ud!
ved små transportable enerti felter, er omkreds ca 1 meter ved gammeldags felter med 2 ruller. enertivægt typisk mellem 400 og 600kg (totalt).
nu er et rullefelt ikke bare et rullefelt.... udviklingen går stærkt, og meningerne er delte..... der er mange måder at lave et felt på!
prøv at spørge mere præcist, til hvad det er du gerne vil vide.
altid et emne der kan få sindene lidt i kog! godt nytår fra søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 14:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
Ville prøve at at lave et simpelt rullefelt selv engang synes det er træls at man skal betale 300 kr hver gang for at finde ud af om det har gevet 5 hk ved at skift et eller andet. Og bare for at prøve om det kan lykkes at lave et selv. Det eneste et rulle felt måler er vel egentlig hvor hurtig den får rullerne op i fart. Det har man så et program som lave om til nogle tal. ja og motor omdrejninger. Og så alt muligt andet som man måske kan sætte til engang hvis man få det første til at lykkes.
jeg er ikke ude på at lave et som måler 100 % korekt det er mere det om at man kan se forskellen på fra man startede med noget til efter. Det er jo egentlig det sjove.
Mvh Lars


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 15:29 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
De største problemer med et felt er at få fundet et firma der kan lave rullerne, og gerne så stærke at de ikke eksploderer.

Forestil dig at een får den lyse ide at lave sit eget felt selv, og rullen er for tøset den dag der står en meget stærk bil på rullerne. Man beslutter så af vælge 5.gear, og regner så med at 300km/t er ok.

Ved en meter rulleomkreds og 300km/t i periferihastighed er der temmeligt store kræfter der forsøger at slynge rullen fra hinanden. Centrifugalkræfterne vil strække materialet, og er det ikke stærkt nok til både dette, og bilens egenvægt, OG en pænt stor sikkerhedsfaktor så skal der ikke meget fantasi til at forestille sig hvad der sker. Skråt op med om bilen skulle fare af feltet, det er en mindre detalje hvis en 600kg tung rulle der roterer med 300km/t periferihastighed bestemmer sig for at gå fra hinanden. Det meste af værkstedet vil sandsynligvist blive jævnet med jorden, og samtliger i nærheden vil nok gøre klogt i at dukke sig i en fart.

Hvis man har set en skive fra en vinkelsliber gå i smadder i fuld fart, så kan man nok forestille sig hvad der sker hvis skiven på vinkelsliberen nu vejer 600kg..... :wink:

Min pointe er at HVIS du skal spørge ad hvor store rullerne skal være, så er du nok ikke helt kvalificeret til at lave det selv. Køb dig til ekspertisen. Det er dyrt at slå nogen ihjel med noget hjemmefusket skrammel.

Du kan evt tage et svinghjul fra en lille bil og sætte på en vinkelsliber og så tænde for den. Det giver et meget godt indtryk af hvilke kræfter der her er tale om. Inden du prøver det, så tag lige et par forholdsregler omkring sikkerheden først!. :shock:

Det vil altså blive en ret bekostelig affære af bygge sådan et felt hvis det skal være stærkt nok til at man tør stå ved siden af det i aktion, hvilket til stadighed får mig til at undres:
Når folk er til rullefeltstræf, så skal mange sateme stå så tæt på at der er en reel risiko(chance?) for at de får næsen i klemme mellem rullerne og bilens dæk. Selv om der kun står en 2CV med 30hk på feltet, så er man dræbt på stedet hvis man kommer FOR tæt på. Rullerne stopper nemligt ikke, uanset hvor meget man så piver.

Det er en fed ide at lave sit eget felt, men tænk det nu godt igennem, og regn lidt på hvilke kræfter du egentligt skal kunne tumle bare nogenlunde forsvarligt inden du futter ned til smeden efter et par længder jernrør fra fjernlageret.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 16:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvis det er en forholdsvis almindelig bil...? er 50 eller 250$ til en lille eller stor Gtec givet meget bedre ud!
regn med 60000kr som min. for et felt der virker....
DET ER 200 gange 300KR!

som HENRIK så rigtigt fortæller, er det ikke ufarligt at opholde sig nær et rullefelt. HELLER IKKE SELV OM FELTET ER IORDEN! slet ikke! virker tit som om folk kobler hjernen helt fra. der ligger masser af film på nettet, med div tilløb... eller rigtige ulykker ved rulninger. det er som om folk ikke fatter at ting som dæk eller sten i samme, virker som projektiler ved 300kmt.... ting som rygning eller lignende, burde efter min mening ikke finde sted i nærheden af en rulning heller. aksler, gearkasser og motorer belastes også max.... stort BOOM en mulighed! et par liter olie.... varm!.... en rød udstødning....manifold....turbo.... blæser.... ruller/hjul 300kmt.....rigtig mange der kan få ny frityre/frisyre i et hug! endelig er der tank, brandstof slanger/rør mm... pludselig kan benzinpumpen på kun 200l i timen? hurtig blive rigelig stor! et par ildslukkere og afstand burde være selvfølge, ved et hvert rul. blot min mening.... spørg jeres egen forsikring, for yderlig oplysning? MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 16:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
Jeg vil meget gerne give dig ret i der er uendelige mange kræfter på spil.
Og havde nu heller ikke i tankerne at sætte andres liv på spil. Men man bliver aldrig klover ved ikke at spørge kun ved at forsøge selv. Så jeg startede med at spørge.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 16:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
der findes ingen forkerte spørgsmål! svarene kan der altid være tvivl om.....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 16:48 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Lars PH skrev:
Jeg vil meget gerne give dig ret i der er uendelige mange kræfter på spil.
Og havde nu heller ikke i tankerne at sætte andres liv på spil. Men man bliver aldrig klover ved ikke at spørge kun ved at forsøge selv. Så jeg startede med at spørge.


Helt enig, men du fik vel også et rimeligt svar?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 17:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
Indlæg: 568
jo der er ikke noget at komme efter. det er jo ærlig snak


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jan 2006, 23:10 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Indlæg: 474
Geografisk sted: Vejle
Hvad med dette: http://www.dynomet.dk/dkting/p4dk.htm
det er da billigere end de 60.000.-
Har selv lige bestilt et, de skulle være ligeså præcice som et rigtigt felt. man skal bare kende bilens total vægt..

_________________
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 90 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team