scand-37 skrev:
hej jeg takker mange gange for de svar som der er kommet om mit lille problem .
Henrik det er jo ikke for at gener dig men det kunne jo være at der var andre muligheder , den orginale styreing kan styre det men der er ikke mulig at juster noget ved evt tuning, men der er noget (tror nok det heder ACI motor) tomgans motor men som jeg har forstået så kan MS ikke styre den ,så må jeg prøve noget andet evt Electromotive
Henrik det er ikke noget problem at sejle tomgang eller sætte den i gear det er fint nok 750-800 omd tomgang og når den kommer i gear falder omd til ca 600 og stiger til 750 omd det er fint men problemet er når den skal ud af gear så er det den køre op og ned i omd det kan jeg jo ikke leve med.
Mvh
Johnny
Problemet med den tomgangsmotor du har der er at det er en stepmotor, og de er generelt noget skrammel rent styringsmæssigt.
Jeg tror at du kan løse problemet ved at sætte x4 udgangen til at trække en simpel magnetventil fra en gammel toyota på en rpm parameter, så styrer den tilskudsluften ligeså fint. Det kræver kun at der kan findes en lille luftstuds før og en efter gasspjældet. Ellers er dette ihvertfald nemt at lave.
Da jeg var nede ved dig rullede den jo ikke ret meget, men som alle parametre står så ved jeg godt det kan være et problem. Om man med en håndfuld timer kan få det til at blive bedre er svært at sige.
Når den ruller, så løber den jo "rundt" i mappet, og det skyldes at bensinmængden(primært) er meget lille v. feks 1200rpm/nullast og meget fed v. 750rpm maxlast. Når du så trækker koblingen ud så ryger lasten fra motoren, rpm stiger, og MS søger at holde den nede i rpm, men da vi kun har brændstof at justere på(ingen mulighed for at styre luft, som bekendt) så falder motoren så langt ned i rpm at den ryger ned på et fedt punkt igen(faktiskt der hvor den taxier rundt) og det er et maxlast punkt. Det er alt for meget bensin til tomgang u.last, derfor ryger motoren op i rpm igen, og så ruller den.
Det er altsammen affødt af at tomgangen er tvunget til at være styret på brændstof. Om man med fintrimning kan få det bedre er usagt, men en simpelt tilskudsluft ventil kan med temmelig stor sikkerhed gribe motoren, så du ikke har den situation, og det tillader også at lave et brændstofmap der ikke skal styre motoren.(hvilket principielt er noget fusk)
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!