Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 03:33

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 23 dec 2005, 01:21 
Offline

Tilmeldt: 01 apr 2005, 19:21
Indlæg: 5
Hej er der en som kan hjælpe for min båd motor en V8 454 mpi med MS styring vil ikke køre tomgang .Efter kørsel mellem 1000 - 5500 omd til bage til tomgang ca 750 omd ruller den mellem 500-1300 ca ½ min der efter stabil ved 750 .
Har talt med Henrik MS han har set den men kan ikke rigtig sige hvad der skal gøres ,den er lidt tunet men det kan vel ikke være et problem små 7.4 l ca 550 Hk .
God jul


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2005, 07:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
En lille datalog af fænomenet vilde hjælpe.
Samt et billede af ve tabellen.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 dec 2005, 13:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
scand-37 skrev:
Hej er der en som kan hjælpe for min båd motor en V8 454 mpi med MS styring vil ikke køre tomgang .Efter kørsel mellem 1000 - 5500 omd til bage til tomgang ca 750 omd ruller den mellem 500-1300 ca ½ min der efter stabil ved 750 .
Har talt med Henrik MS han har set den men kan ikke rigtig sige hvad der skal gøres ,den er lidt tunet men det kan vel ikke være et problem små 7.4 l ca 550 Hk .
God jul


Ejeren af båden vil jo ikke tilføje en lille magnetventil så den kan få tomgangsluft, og det er een af problemerne. Jeg har snakket med ham i timevis om den sag.

Årsagen til hele misseren er at motoren skal kunne gå tomgang v. 750rpm, OG kunne tilkoble skruen (og dermed max last) uden at der ændres på gasspjæld, eller lufttilskud. Derfor er mappet lavet lidt specielt omkring tomgang og det er nok en væsentlig årsag til bøvlet.

De par timer jeg var med i båden og justerede på den fik vi den til at gå rimeligt, men den havde stadigt problemer med at kunne koble til uden at blive kvalt. Omvendt hvis den blev justeret til at kunne "taxie rundt" i havn i tomgang med fin fin motorgang, så sker der det at når skruen udkobles, så stiger omdrejningerne ret meget(alt for meget). Mappet på både tænding og sprøjt skal muligvist være meget utraditionelt omkring dette punkt.

Motoren skal altså, uden at røre gasspjældet, både kunne trække temmelig høj last v. ~750rpm og samtidigt gå tomgang, stadigt uden at tilføre ekstra luft, og uden at stige noget særligt i omdrejninger(aht koblingen).

Mit bud er at HVIS man tilførte bare en lille smule mere luft med en magnetventil, så kunne problemet løses, men når det nu ikke kan lade sig gøre, så er jeg blank.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2005, 14:01 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Kun et forslag, når vi nu ikke kan lide ekstra tilskuds luft ventilen.
Nok det mest simple.
Hvorfor ikke tilføje en kontakt der virker når den er i gear, og koblingen er sluppet. og bruge denne del af ekstracoden til at justere tomgangen.
Belastet og ubelastet.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... witch.html

tildskuds ventilen virker mere attrektiv i mine øjne.
Aka færre ting der kan bryde sammen.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel: V8
Indlæg: 24 dec 2005, 02:27 
Offline

Tilmeldt: 01 apr 2005, 19:21
Indlæg: 5
hej jeg takker mange gange for de svar som der er kommet om mit lille problem .
Henrik det er jo ikke for at gener dig men det kunne jo være at der var andre muligheder , den orginale styreing kan styre det men der er ikke mulig at juster noget ved evt tuning, men der er noget (tror nok det heder ACI motor) tomgans motor men som jeg har forstået så kan MS ikke styre den ,så må jeg prøve noget andet evt Electromotive
Henrik det er ikke noget problem at sejle tomgang eller sætte den i gear det er fint nok 750-800 omd tomgang og når den kommer i gear falder omd til ca 600 og stiger til 750 omd det er fint men problemet er når den skal ud af gear så er det den køre op og ned i omd det kan jeg jo ikke leve med.

Mvh

Johnny :? :?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 dec 2005, 07:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg personligt vilde ikke sætte mine penge på at en anden type styring vil kunne løse problemet.
Da det er en båd, og de fleste styringer er til en bil.
Og i de fleste tilfælde til en racer bil.
Så tomgangs styring er generelt ikke noget der bruges meget tid på.
Min kammerat har kørt med tech II systemet i snart 9 år.
Med tomgangs styring, og det virkede næsten perfekt.
Indtil han satte A/C på for 2 år siden.
Uanset hvor meget vi justerede blev tomgangen aldrig den samme.
Til sidst monterede vi en solenoid, der gav mere luft når kompressoren slog til og det virkede.
Nu er tomgangs coden forbedret på tec 3. De skriver at den ligner oem styringer.
Spørgsmålet er så om det så kan kompencere for en skrue

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: V8
Indlæg: 24 dec 2005, 08:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
scand-37 skrev:
hej jeg takker mange gange for de svar som der er kommet om mit lille problem .
Henrik det er jo ikke for at gener dig men det kunne jo være at der var andre muligheder , den orginale styreing kan styre det men der er ikke mulig at juster noget ved evt tuning, men der er noget (tror nok det heder ACI motor) tomgans motor men som jeg har forstået så kan MS ikke styre den ,så må jeg prøve noget andet evt Electromotive
Henrik det er ikke noget problem at sejle tomgang eller sætte den i gear det er fint nok 750-800 omd tomgang og når den kommer i gear falder omd til ca 600 og stiger til 750 omd det er fint men problemet er når den skal ud af gear så er det den køre op og ned i omd det kan jeg jo ikke leve med.

Mvh

Johnny :? :?


Problemet med den tomgangsmotor du har der er at det er en stepmotor, og de er generelt noget skrammel rent styringsmæssigt.

Jeg tror at du kan løse problemet ved at sætte x4 udgangen til at trække en simpel magnetventil fra en gammel toyota på en rpm parameter, så styrer den tilskudsluften ligeså fint. Det kræver kun at der kan findes en lille luftstuds før og en efter gasspjældet. Ellers er dette ihvertfald nemt at lave.

Da jeg var nede ved dig rullede den jo ikke ret meget, men som alle parametre står så ved jeg godt det kan være et problem. Om man med en håndfuld timer kan få det til at blive bedre er svært at sige.
Når den ruller, så løber den jo "rundt" i mappet, og det skyldes at bensinmængden(primært) er meget lille v. feks 1200rpm/nullast og meget fed v. 750rpm maxlast. Når du så trækker koblingen ud så ryger lasten fra motoren, rpm stiger, og MS søger at holde den nede i rpm, men da vi kun har brændstof at justere på(ingen mulighed for at styre luft, som bekendt) så falder motoren så langt ned i rpm at den ryger ned på et fedt punkt igen(faktiskt der hvor den taxier rundt) og det er et maxlast punkt. Det er alt for meget bensin til tomgang u.last, derfor ryger motoren op i rpm igen, og så ruller den.

Det er altsammen affødt af at tomgangen er tvunget til at være styret på brændstof. Om man med fintrimning kan få det bedre er usagt, men en simpelt tilskudsluft ventil kan med temmelig stor sikkerhed gribe motoren, så du ikke har den situation, og det tillader også at lave et brændstofmap der ikke skal styre motoren.(hvilket principielt er noget fusk)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 dec 2005, 19:31 
Offline

Tilmeldt: 01 apr 2005, 19:21
Indlæg: 5
tja som i jo nok kan se så ved jeg ikke meget om sprøjt og styring, men det er i nogle stykker her som gør og det er jo dejlig.
Henrik det som vi talte om med en knap som skulle skulle trykkes på ved gear skift,det var og er jeg ikke meget for ,men hvis det er mulig og lave noget som MS kan styre så skal det prøves .
Kan jeg betale dig for at lave det ?jeg forstår ikke noget af den måde som du vil lave det på, men den ventil fra en toyota den skal jeg nok finde .
Mvh
Johnny


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2005, 17:21 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
scand-37 skrev:
tja som i jo nok kan se så ved jeg ikke meget om sprøjt og styring, men det er i nogle stykker her som gør og det er jo dejlig.
Henrik det som vi talte om med en knap som skulle skulle trykkes på ved gear skift,det var og er jeg ikke meget for ,men hvis det er mulig og lave noget som MS kan styre så skal det prøves .
Kan jeg betale dig for at lave det ?jeg forstår ikke noget af den måde som du vil lave det på, men den ventil fra en toyota den skal jeg nok finde .
Mvh
Johnny


Jeg skal gerne lave det for dig, men du bor jo ikke lige rundt om hjørnet....

Det nemmeste for både dig og mig er flg:

Find/lav en luftstuds før og efter gasspjældet.(så luften kan styres udenom spjældet)
Monter en lille magnetventil(ala toyota, men mange kan bruges) imellem de to studser.
Prøv rent forsøgsmæssigt at sætte strøm på ventilen når motoren kører, og se hvordan den reagerer. Hvis det er for vildt(den stiger for meget i rpm) så indsætter man en dysning i slangen, feks hvis der er 8mm hul i ventilen, så prøv at indsætte etellerandet med et 5mm hul istedet. Brug fantasien.

Hvis du kan fuske dig fra det på den måde er det nemt. Derefter sætter vi en udgang i MS til at styre ventilen, feks X4(som du alligevel ikke bruger til andet). Så kigger jeg forbi til sommer, da det jo nok ikke er SÅ fedt at fyre den af i fjorden lige pt. og så justerer vi lige lidt på tomgangen/overgangen tomgang/fuldlast. Når motoren kan få lidt ekstra luft, så klarer den det nok noget nemmere.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 dec 2005, 03:45 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvad med at lade tændkurven hjælpe med til at holde tomgangen stabil? MVH. søren PS. AUTRONIC er egentligt lavet i marine udgave også... hvad det indebærer, ud over bedre stik og box, ved jeg ikke.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team