Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 15:11

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 04 dec 2005, 18:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Læsning af turbo compressor maps.

Eller valg af turbo.
Da jeg desværre har tiden til at undersøge den næste opgradering, så faldt valget på turboladere.
Målet er maks. 350 hk, men den skal fungere til dagligt.

Første valget er en GT 2871 r turbo Hvor effektiviteten ligger mellem 68 ved maks. moment og 74 ved maks. omdrejninger

Hvis jeg nøjes med maks. 320 hk så der en 2860 rs turbo attraktiv ud.

Egentlig tror jeg jeg nøjes med de maks. 320 hk, og får en mere kørbar bil ud af det.

Andre bud?

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2005, 19:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
prøv at spørg dig selv om hvor mange procent/promille af tiden, motoren i virkeligheden kører med over 100kpa.... derefter om det måske var bedre at køre med mindre modtryk, i 99.?% af tiden! smag og behag er heldigvis forskellig. nogen vil hellere have moderen, andre søsteren... endelig er der dem der er til børn (læs t25!) MVH. søren PS. nogen vil hellere have broderen... (læs sugemotor!)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2005, 19:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
hey hov hov ville det måske ikke virke lidt mærkeligt hvis en lille "ung" bil som min kom sammen med et kæmpe skrummel af en turbo lader ? :roll: :wink:

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2005, 20:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
lqs skrev:
prøv at spørg dig selv om hvor mange procent/promille af tiden, motoren i virkeligheden kører med over 100kpa.... derefter om det måske var bedre at køre med mindre modtryk, i 99.?% af tiden! smag og behag er heldigvis forskellig. nogen vil hellere have moderen, andre søsteren... endelig er der dem der er til børn (læs t25!) MVH. søren PS. nogen vil hellere have broderen... (læs sugemotor!)


det er vel maks 1% over 100 kpa.
Højt modtryk= indbygget egr= miljøbevist= mindsket effekt. HMM

For at blive i din analogi.
Moderen ar svær at starte, men når hun kommer kommer hun med et skrig
Søsteren er lidt nemmere, og holder i længere tid.
Barnet venter jeg med til jeg blilver gammel, og evnentuelt pædofil.
broderen er afprøvet.
Jeg tror pt jeg er lidt mere til søsteren.

Grydesvamp du kan roligt vælge barnet da din motor ikke er fuldt udvokset ennu.
MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 dec 2005, 23:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
GT2860RS er gud!!!

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2005, 08:04 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 22 aug 2005, 23:34
Indlæg: 25
Yugo Turbo skrev:
GT2860RS er gud!!!



enig og den kan godt lave 360hk med under 1 bar!!!

_________________
mki


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2005, 12:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
ja men den vokser støt frm af.. ell den vil i hvert fald gerne være med på moden med indsprøjtning og alt hvad der dertil hører af elektriske dimser og opfindelser.. ;-)

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2005, 20:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
golfi skrev:
Yugo Turbo skrev:
GT2860RS er gud!!!



enig og den kan godt lave 360hk med under 1 bar!!!


Hmm fabrikanten opgiver selv 320 hk som maks.
Men det kan være at en tur fra Japan til USA. og derefter til Danmark giver de manglende 40 Hk. :?

Derud over skal motoren lave over 180 i Na. trim for at lave 360 hk ved 1 bar.
Og det kan jeg ikke leve med.

Det bliver nok moderen, med forskellige turbinehuse, for at finde den rigtige respons.

Håber lidt på en grund kompression på 9,0 og 150 hk i na. trim.
og ca 1,25 bar i tryk.
Ogh så må vi se hvordan det virker.


MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2005, 22:28 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
[Hmm fabrikanten opgiver selv 320 hk som maks.
Men det kan være at en tur fra Japan til USA. og derefter til Danmark giver de manglende 40 Hk. :?



Hvordan er det lige at i kommer til de opgivelser om max hk for en turbo, uden meget detaljerede oplysninger om hvilken motor det er opgivet på??

Det er vist ligeså seriøst som at opgive en kobling til 300Nm uden at fortælle hvilket omdrejningstal vi snakker om......

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 dec 2005, 06:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Morten VJ skrev:
[Hmm fabrikanten opgiver selv 320 hk som maks.
Men det kan være at en tur fra Japan til USA. og derefter til Danmark giver de manglende 40 Hk. :?



Hvordan er det lige at i kommer til de opgivelser om max hk for en turbo, uden meget detaljerede oplysninger om hvilken motor det er opgivet på??

Det er vist ligeså seriøst som at opgive en kobling til 300Nm uden at fortælle hvilket omdrejningstal vi snakker om......


1 Jeg skrev forkert der skulde stå maks anbefalede hk.
og det er 320 hk. Iflg. producentens hjemme side.
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 9548_1.htm

Over det og man burde se sig om efter en anden turbo.
Det der undrede mig var at de 360 hk var præcis det samme som opgivelsen på Scanturbos hjemme side.
Når fabrikken opgiver en mindre ydelse.
Og self kunne det være rat med præcise oplysninger på motoren, men hvem har tilgang til dem ?

Så derfor må man bygge på antagelser. riktige eller forkerte.
Og min konklusion er at en GT 2860 RS turbo passer fint til en 300 hk motor, men 350 hk og man burde vælge storebror.
Dette er på en Volvo motor relativ standart. og med maks omdrejninger på 6500 omdrejninger.

Koblings problematikken hænger på tumpen der betjener pedalen.
Og den er noget sværere at regne ud.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team