RSV skrev:
hmm har nu tygget lidt på den her debat, og kørt en del forskellige test i Dyno2000, og ud fra det må jeg sige,at det resultat jeg får er at den bedste fyldning eller wolume effetivitet ligger faktisk imellem moment peak og hk peak dvs alt afhængig af knasten og flow i motoren, i nogen test ligger den meget tæt på moment og andre på hk peak eller ca midt imellem.
men pointen i dette var egentlig, at at ved et lavere eller højere omdrejningstal end der hvor du har den bedste fyldning, kan du køre med et højere ladetryk end der hvor den har den bedste fyldning, hvilket igen medfører en meget flad moment kurve
Altså... Teoreatisk - Der hvor fyldningen (VE) er størst vil man pr. cylinder fyldning være i stand til, at brænde mest benzin af og dermed have det største moment. Sådan er teorien. I praksis kommer der specielt to andre forhold ind i billedet nemlig tænding og AFR. Hvis disse to ting ikke er optimale ved max VE kan max moment ligge et andet sted en max VE... Dette selvfølgelig kun hvis tanding og AFR så er væstetligt bedre justeret i forhold til VE på dette sted.
Det er min påstand at du i dine forsøg har arbejdet med en bil/motor, hvor du ikke har haft nogle fejl justeringer af enten tænding eller AFR, hvor VE er størs og altså hvor max moment BURDE have været.
Det sidste du skriver vil jeg godt give dig ret i... Typisk vil du så blive nød til at lave en hul i ladetrykket netop hvor du har max moment/VE. Det kræver jo en ligt mere avanceret ladetryksstyring selvfølgelig.
V/h Christian