svan
Olietryk på RST
Redaktør: Moderatorer
-
svan
- Senior Medlem
- Indlæg: 329
- Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
skift det der statoil margarine ud med Castrol RS0-40, ved godt det er en dyr olie men det er noget af det eneste der dur til en turbo bil, det er jo tankevækkende at det først kommer når den har fået klø, det kunne jo godt tyde på at olien ikke bryder sig om for høje temperaturer, havde samme problem på min XR3I turbo, det løste Castrol'en (bortset fra den klassiske CVH skramlen) i øvrigt så er det ikke verdens bedste ide at skifte løfterne alene på en CVH, er de først pløjet ned kan man næsten være sikker på at overfladen på knasten har taget skade, og så bliver den hurtigt pløjet helt af når du skifter løfterne, har selv prøvet at hive en knast ud som havde form som et stykke rundjern
kigger jeg i mine papirer fra den gamle ejer kan jeg se at knasten blev skiftet allerede ved 140.000 km og han kørte ellers pænt, endnu engang må man konstatere at at hele konstruktionen ikke er specielt solid.
svan
svan
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
-
Danny Salling
- Mester Medlem
- Indlæg: 931
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Vestsjælland
-
Jakob Hansen
- Mester Medlem
- Indlæg: 533
- Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
- Geografisk sted: Kgs. Lyngby
- Kontakt:
svan skrev:skift det der statoil margarine ud med Castrol RS0-40, ved godt det er en dyr olie men det er noget af det eneste der dur til en turbo bil, det er jo tankevækkende at det først kommer når den har fået klø, det kunne jo godt tyde på at olien ikke bryder sig om for høje temperaturer, havde samme problem på min XR3I turbo, det løste Castrol'en (bortset fra den klassiske CVH skramlen) i øvrigt så er det ikke verdens bedste ide at skifte løfterne alene på en CVH, er de først pløjet ned kan man næsten være sikker på at overfladen på knasten har taget skade, og så bliver den hurtigt pløjet helt af når du skifter løfterne, har selv prøvet at hive en knast ud som havde form som et stykke rundjernkigger jeg i mine papirer fra den gamle ejer kan jeg se at knasten blev skiftet allerede ved 140.000 km og han kørte ellers pænt, endnu engang må man konstatere at at hele konstruktionen ikke er specielt solid.
svan
Jeg kunne aldrig finde på at hælde en så tynd olie som 0w-40 på en CVH motor, end ikke en turbo CVH motor. Jeg kører på en fuldsyntetisk 10w-40 olie (i øvrigt fra Statoil), og det er der igen problemer med, på min turbo Escort.
Alt tyndere end 10w-40 på CVH er efter min mening uagtsomt mandrab (overdrivelse fremmer forståelsen) på en CVH motor.
Den tynde olie er kun god i forbindelse med koldstarter, så snart motoren er varm, er den dårligere end en lidt tykkere olie. Derfor har løfterne problemer med at holde trykket/følge med, når motoren bliver varm - derfor anbefaler jeg 10w-40 olie til CVH motorer. Og det skal selvfølgelig være af en god kvalitet og helst fuldsyntetisk (ihvertfald på turbo Escorter).
-
Danny Salling
- Mester Medlem
- Indlæg: 931
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Vestsjælland
-
svan
- Senior Medlem
- Indlæg: 329
- Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
ok Jakob!
Fair nok at du ikke vil købe så god en olie, men at kalde det manddrab er vel lidt overdrevet da du jo åbenbart ikke selv har prøvet det, fakta er at min turbo gik/lød betydeligt bedre på Castrol'en, jeg målte olietryk med et ordentligt manometer, ikke det der plasticbras til kabinen, efter MEGET hård belastning, fint tryk og fin lyd fra motoren, i teorien kunne årsagen til alle de nedslidte knaster/løftere i CVH motoren, udover en lidt kedelig konstruktion, jo være forårsaget af at folk har købt en for billig olie gennem årene, prøvede selv MANGE forskellige olier, og fandt frem til at Castrol'en var den som motoren lød bedst med.
svan
Fair nok at du ikke vil købe så god en olie, men at kalde det manddrab er vel lidt overdrevet da du jo åbenbart ikke selv har prøvet det, fakta er at min turbo gik/lød betydeligt bedre på Castrol'en, jeg målte olietryk med et ordentligt manometer, ikke det der plasticbras til kabinen, efter MEGET hård belastning, fint tryk og fin lyd fra motoren, i teorien kunne årsagen til alle de nedslidte knaster/løftere i CVH motoren, udover en lidt kedelig konstruktion, jo være forårsaget af at folk har købt en for billig olie gennem årene, prøvede selv MANGE forskellige olier, og fandt frem til at Castrol'en var den som motoren lød bedst med.
svan
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
-
Danny S.
-
Jakob Hansen
- Mester Medlem
- Indlæg: 533
- Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
- Geografisk sted: Kgs. Lyngby
- Kontakt:
svan skrev:ok Jakob!
Fair nok at du ikke vil købe så god en olie, men at kalde det manddrab er vel lidt overdrevet da du jo åbenbart ikke selv har prøvet det, fakta er at min turbo gik/lød betydeligt bedre på Castrol'en, jeg målte olietryk med et ordentligt manometer, ikke det der plasticbras til kabinen, efter MEGET hård belastning, fint tryk og fin lyd fra motoren, i teorien kunne årsagen til alle de nedslidte knaster/løftere i CVH motoren, udover en lidt kedelig konstruktion, jo være forårsaget af at folk har købt en for billig olie gennem årene, prøvede selv MANGE forskellige olier, og fandt frem til at Castrol'en var den som motoren lød bedst med.
svan
Ja, jeg ved godt at det er overdrivelse ligefrem at sige at en motor bliver ødelagt af at køre på den nævnte olie. Men det var også derfor jeg gav udtryk for det.
Men vi er ikke enige i at en 10w-40 olie nødvendigvis er en dårlig olie. Jeg skriver jo netop at HVIS man vælger en 10w-40 olie, så skal den være af god kvalitet, og især når det drejer sig om en turboladet CVH motor. Her går en mineralsk eller delsyntetisk olie ikke an.
Men det kommer jo altsammen an på ens erfaringer. Du finder at en tynd olie var bedst på din motor, jeg finder at en lidt tykkere er det bedste.
Jeg har selv kørt med 5w-4o olie på en xr3i´er og det gik skam også udemærket, men jeg synes den havde en tendens til at begynde at tikke i knasten når den blev gennemvarm - altså fordi olien blev for tynd til at følge de hydrauliske løftere. Tilgengæld satte den hurtigt olietryk.
-
Jakob Hansen
- Mester Medlem
- Indlæg: 533
- Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
- Geografisk sted: Kgs. Lyngby
- Kontakt:
-
RSV
- Senior Medlem
- Indlæg: 286
- Tilmeldt: 25 jul 2004, 22:54
- Geografisk sted: Østsjælland
hej gutter
vil lige for en god ordens skyld gøre opmærksom på at en
10-40 og en 0-40 er lige tykke når de er varme, da det er tallet 40 der indikere "tykkelsen" ved varm temperatur sådan lidt frit oversat.
lidt tankevækkende er at problemet er opstået efter skift af topstykke. samtidig tikker en løfter når den har fået tæv, hvor varm bliver motoren når den har fået tæv?, at motoren ikke trækker jævnt når den er varm kunne jo godt tyde på en død løfter, så den ene cylinder ikke er med.
desuden på en cvh. skift altid løfter og knast samtidig, alt andet er spild af penge og ved opsamling af disse dele smør trædefladerne fint ind i teflon fedt, således at der er masser af smøre evne ved opstart, det betaler sig i længden.
mvh rsv
vil lige for en god ordens skyld gøre opmærksom på at en
10-40 og en 0-40 er lige tykke når de er varme, da det er tallet 40 der indikere "tykkelsen" ved varm temperatur sådan lidt frit oversat.
lidt tankevækkende er at problemet er opstået efter skift af topstykke. samtidig tikker en løfter når den har fået tæv, hvor varm bliver motoren når den har fået tæv?, at motoren ikke trækker jævnt når den er varm kunne jo godt tyde på en død løfter, så den ene cylinder ikke er med.
desuden på en cvh. skift altid løfter og knast samtidig, alt andet er spild af penge og ved opsamling af disse dele smør trædefladerne fint ind i teflon fedt, således at der er masser af smøre evne ved opstart, det betaler sig i længden.
mvh rsv
AUDI 80 1.8/ 2.3 synet og godkendt uden afgift på større motor
Kawasaki ZZ-R 1100 :o)
Kawasaki ZZ-R 1100 :o)
-
Danny Salling
- Mester Medlem
- Indlæg: 931
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Vestsjælland
