svan skrev:
ok Jakob!
Fair nok at du ikke vil købe så god en olie, men at kalde det manddrab er vel lidt overdrevet da du jo åbenbart ikke selv har prøvet det, fakta er at min turbo gik/lød betydeligt bedre på Castrol'en, jeg målte olietryk med et ordentligt manometer, ikke det der plasticbras til kabinen, efter MEGET hård belastning, fint tryk og fin lyd fra motoren, i teorien kunne årsagen til alle de nedslidte knaster/løftere i CVH motoren, udover en lidt kedelig konstruktion, jo være forårsaget af at folk har købt en for billig olie gennem årene, prøvede selv MANGE forskellige olier, og fandt frem til at Castrol'en var den som motoren lød bedst med.
svan
Ja, jeg ved godt at det er overdrivelse ligefrem at sige at en motor bliver ødelagt af at køre på den nævnte olie. Men det var også derfor jeg gav udtryk for det.
Men vi er ikke enige i at en 10w-40 olie nødvendigvis er en dårlig olie. Jeg skriver jo netop at HVIS man vælger en 10w-40 olie, så skal den være af god kvalitet, og især når det drejer sig om en turboladet CVH motor. Her går en mineralsk eller delsyntetisk olie ikke an.
Men det kommer jo altsammen an på ens erfaringer. Du finder at en tynd olie var bedst på din motor, jeg finder at en lidt tykkere er det bedste.
Jeg har selv kørt med 5w-4o olie på en xr3i´er og det gik skam også udemærket, men jeg synes den havde en tendens til at begynde at tikke i knasten når den blev gennemvarm - altså fordi olien blev for tynd til at følge de hydrauliske løftere. Tilgengæld satte den hurtigt olietryk.