Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 10:45

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Holset turbo?
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Jeg har lige gået og ryddet lidt op, så faldt jeg over en Holset H1C 6557R/E16F5.
Er der nogen som kender den?
Den har et ret stort turbinehus, i forhold til kompressorhuset, såvidt jeg lige har kunnet måle er Turbinehuset: udblæs.Ø57mm, R=65, hvilket kunne tyde på en sammenhæng i forhold til noget af nummeret :?:
Kompressoren: ø42mm i indsug, Ø44mm i udblæs, R=50mm.

Og ikke mindst tror du (Henrik GM), eller andre, at den kan bruges til mit Volvo projekt?

Mvh
Palle

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
1 formindsk dit billede under dit navn.
Da det er umuligt at læse hvad der står skrevet.
Turbospørgsmålet er lige fra ja til nej, men det kommer helt an på hvad du skal bruge den til.
Og jeg er ingen ekspert på området, men det undre mig lidt at indsuget på kompressoren en mindre end afgangen, det er måske der de har reguleret trykket orginalt?

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

1. Billedet er et link til en side, jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre det mindre?(gode råd modtages gerne)
Jeg kunne selvfølgelig fjerne det.

Citat:
Turbospørgsmålet er lige fra ja til nej, men det kommer helt an på hvad du skal bruge den til.

Som nævnt i en anden tråd, skal jeg bruge 300+hk, med så bred momentkurve som muligt.

Citat:
Og jeg er ingen ekspert på området, men det undre mig lidt at indsuget på kompressoren en mindre end afgangen, det er måske der de har reguleret trykket orginalt?

Har tænkt tanken, der heller ikke er wastegate på.(ved godt det ikke er en garanti)

Flangen passer på manifolden til en T03 så jeg har tænkt mig, at prøve og montere den i en 760 TI, for at prøve den af, men det ville nu være rart med lidt info om den(hvis det kan findes).

MVH
Palle
[/quote]

IT'S MIND OVER MATTER!!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Spirillen skrev:
Jeg kunne selvfølgelig fjerne det.

Ja tak. Jeg fik seriøse hentydninger da jeg havde profilbilled der bare var halvt så stort som dit!

Fri bane, fuld hane!!!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Det er hermed gjort.

IT'S MIND OVER MATTER!!

Titel:
Den vil være et udmærket valg til en højtydende motor i 300-400hk området. Trykket vil komme rimeligt sent, nok omkring 4000 omdrejninger i en 2,3 motor.

Vær opmærksom på at aktuatoren er preset til mindst 1,5 bar, i nogle udgaver op til 2 bar. Så hvis du har tænkt dig at køre med mindre tryk skal du have den skiftet eller bruge en ekstern wastegate.

En H1C er forgængeren til HX35, så prøv at søge på det istedet, det kan være du kan finde lidt flere informationer.

Moderator

Spirillen skrev:
Jeg har lige gået og ryddet lidt op, så faldt jeg over en Holset H1C 6557R/E16F5.
Er der nogen som kender den?
Den har et ret stort turbinehus, i forhold til kompressorhuset, såvidt jeg lige har kunnet måle er Turbinehuset: udblæs.Ø57mm, R=65, hvilket kunne tyde på en sammenhæng i forhold til noget af nummeret :?:
Kompressoren: ø42mm i indsug, Ø44mm i udblæs, R=50mm.

Og ikke mindst tror du (Henrik GM), eller andre, at den kan bruges til mit Volvo projekt?

Mvh
Palle

Kender den ikke konkret, og har ikke lige et diagram på den.

Da du vil have meget bund, så tror jeg den er lige voldsom nok. Især hvis den ligner hx35.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Hvis maks trykket først opnåes ved ca 4000 omdrejninger, så vilde jeg nok dømme den ude.
da de fleste 300+ hk motorer laver maks effekt ved omkring 5500 omdrejninger.
Så ca 1500 omdrejninger lyder for mig ikke som et særligt bredt område.

En gt 28r turbo lyder mere ideelt.
eller en -18t fra en nyere R model
Eller en hybrid t04-t03

Alt efter pengepung self.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
hvis den er ø42 i indløb. er den meget mindre end HX35! under alle omstændigheder er det efter alt at dømme en typisk dieselturbo..... slet ikke det du har brug for... tror jeg.... prøv en billig hybridturbo fra nettet. en verden til forskel. MVH. søren

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Jeg takker for svarene.

Citat:
Den vil være et udmærket valg til en højtydende motor i 300-400hk området. Trykket vil komme rimeligt sent, nok omkring 4000 omdrejninger i en 2,3 motor.

Jeg har et lille NOS system liggende, det kunne måske få trykket op i starten, så kan turboen tage over derefter.

Citat:
Vær opmærksom på at aktuatoren er preset til mindst 1,5 bar, i nogle udgaver op til 2 bar. Så hvis du har tænkt dig at køre med mindre tryk skal du have den skiftet eller bruge en ekstern wastegate.

Jeg laver selv en Wastegate, formentlig bygget sammen med manifolden, men det er ikke færdigtegnet endnu, det kommer jo også an på turbovalget.

Til Mortens indlæg.
Citat:
Hvis maks trykket først opnåes ved ca 4000 omdrejninger, så vilde jeg nok dømme den ude.
da de fleste 300+ hk motorer laver maks effekt ved omkring 5500 omdrejninger.
Så ca 1500 omdrejninger lyder for mig ikke som et særligt bredt område.

Det har du ret i, men det hjælper måske med NOS'en?
Kunne nu godt tænke mig op til 6-7000 omdr.

Citat:
En gt 28r turbo lyder mere ideelt.
eller en -18t fra en nyere R model
Eller en hybrid t04-t03

En T03/04 var første tanke, men så var det jo lige, jeg fandt den anden på hylden, og som du siger "efter pengepungen" så kan man jo ligeså godt spare hvor man kan, med tryk på "kan" selvfølgelig.

NB. Pengene skal jo nok blive brugt alligevel 300+hk er jo ikke gratis.

Iøvrigt skal det også lige siges, at bilen kommer ud i nogle voldsomme hop/sidehæld, og op og nedture, olielampen kan godt blinke ind imellem, så turboen skal være lidt "hårdfør".(ved godt tørsump er svaret, har bare ikke lige fundet på en løsning endnu)

MVH
Palle

IT'S MIND OVER MATTER!!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time