Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 14:14

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 10 okt 2005, 12:17 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Jeg har en MAN intercooler til at stå og fylde og havde regnet med at få den kortet lidt ned i højden så den vil kunne passe i mit motorrum.

Mit spørgsmål er så om det er en skidt ting jeg pønser på? Her mener jeg om standard turboen vil kunne fylde den hurtigt nok, for ud over at kølearealet er større så er bredden væsentlig bredere end den originale intercooler og det kunne jo være at der ville opstå en enorm turbotøven?

Jeg er kun interesseret i mit spørgsmål om det er muligt eller ej, ikke om hvorfor. Jeg mener, den står bare og glor så hvorfor ikke bruge den til noget fornuftigt?

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 okt 2005, 13:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Hvad er volumen på den intercoler? (og hvor mange L er den større end den originale)
Set i forhold til del antal L luft turboen blæser ud, tror jeg ikke det betyder det helt store med den intercoler.

/B

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 okt 2005, 17:07 
Ja set i lyset af en turbo laver mellem 100 og 300 L luft i sek afhængig af størrelse, tryk, osv......så gør 2-6L extra volume nok ikk det store


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 11 okt 2005, 19:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
En nedkappet IC fra en lastbil er altid et kompromis.
Da den er diminsioneret efter helt andre paremetre end en benzinmotor til en personbil.
Volumen har efter min erfaring ikke det helt store at sige
Men udformingen af endetanke, flow ift. tryk fald og køleevne er de vigtige parametre.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 okt 2005, 21:10 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten Lunde skrev:
Jeg er kun interesseret i mit spørgsmål om det er muligt eller ej, ikke om hvorfor. Jeg mener, den står bare og glor så hvorfor ikke bruge den til noget fornuftigt?

Mvh Morten


Ja, det er muligt, men hvorfor ikke bruge den originale??

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 okt 2005, 20:02 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Hvorfor ikke bruge en ny og større som man har fået for at tage med hjem?
Men uanset om man tror det er godt eller skidt så prøver jeg.
Det var bare at hvis det var helt i skoven at gøre, måske på grund af turbotøven eller hvad pokker det kunne være, så gad jeg ikke spekulere på det.
Men jeg har lige fået den kortet ned i dag så den skal lige lukkes to steder i toppen. Så når det K-jetronic kommer væk så er der plads til den.
Så finder jeg nok ud af om det har en bedre virkning end den originale.
Jeg synes bare at man tit læser at den kun kan være for lille, så hvorfor ikke?
Den er ca dobbelt så bred, 10 cm længere og højden er så skåret ned til det samme som originalen, så jeg ved ikke lige helt hvor meget ekstra den er på, men noget større.

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 okt 2005, 20:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Den kan faktisk også blive for stor :(
Det er forholdet imellem køleevne og trykfald og turbotøven
En lastbils ic er generelt dimsinioneret til maks køling
trykfald, og tøven er relativt underordnet når man skal op over Kassel bakkerne.
+ den er diinsioneret til at køre i a grusgrav, og lignene steder.
DVS. en masse unødig vægt på fronten.
Men er prisen god, så koster eksperimentet jo næsten kun tid.
Som er gratis :wink:
Jeg har søgt alternativer til min uoriginale, og fandt at en costum køler ikke er specielt dyr. ift. andre alternativer

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 okt 2005, 08:55 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 23 jul 2003, 17:22
Indlæg: 210
Geografisk sted: Vestjylland
Ja, det var jo lige hvis den var for stor nemlig. Da jeg ikke har så meget forstand på det endnu så kunne man jo fristes til at tro der ville komme en enorm turbotøven, og så alligevel ikke, da jeg jo ikke ved hvad en turbo er i stand til at puste ekstra luft.
Men jeg skal ha den lukket nu her snart, og så er det jo bare at smide den i og se hvad der sker.
For den har kun kostet pebernødder. Så er det noget lurt så fred være med den.
Ind- og udgangsrørene er vidst noget der ligner 4"-5" så de skal reduceres en del.

Mvh Morten

_________________
Billede


Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 59 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team