Spørgsmål om stor intercooler

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

Spørgsmål om stor intercooler

#1 Indlæg af Morten Lunde »

Jeg har en MAN intercooler til at stå og fylde og havde regnet med at få den kortet lidt ned i højden så den vil kunne passe i mit motorrum.

Mit spørgsmål er så om det er en skidt ting jeg pønser på? Her mener jeg om standard turboen vil kunne fylde den hurtigt nok, for ud over at kølearealet er større så er bredden væsentlig bredere end den originale intercooler og det kunne jo være at der ville opstå en enorm turbotøven?

Jeg er kun interesseret i mit spørgsmål om det er muligt eller ej, ikke om hvorfor. Jeg mener, den står bare og glor så hvorfor ikke bruge den til noget fornuftigt?

Mvh Morten
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#2 Indlæg af Brisse »

Hvad er volumen på den intercoler? (og hvor mange L er den større end den originale)
Set i forhold til del antal L luft turboen blæser ud, tror jeg ikke det betyder det helt store med den intercoler.

/B
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
mads b 405 2.0 gæst

#3 Indlæg af mads b 405 2.0 gæst »

Ja set i lyset af en turbo laver mellem 100 og 300 L luft i sek afhængig af størrelse, tryk, osv......så gør 2-6L extra volume nok ikk det store
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

En nedkappet IC fra en lastbil er altid et kompromis.
Da den er diminsioneret efter helt andre paremetre end en benzinmotor til en personbil.
Volumen har efter min erfaring ikke det helt store at sige
Men udformingen af endetanke, flow ift. tryk fald og køleevne er de vigtige parametre.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Spørgsmål om stor intercooler

#5 Indlæg af HenrikGM »

Morten Lunde skrev:Jeg er kun interesseret i mit spørgsmål om det er muligt eller ej, ikke om hvorfor. Jeg mener, den står bare og glor så hvorfor ikke bruge den til noget fornuftigt?

Mvh Morten


Ja, det er muligt, men hvorfor ikke bruge den originale??
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

#6 Indlæg af Morten Lunde »

Hvorfor ikke bruge en ny og større som man har fået for at tage med hjem?
Men uanset om man tror det er godt eller skidt så prøver jeg.
Det var bare at hvis det var helt i skoven at gøre, måske på grund af turbotøven eller hvad pokker det kunne være, så gad jeg ikke spekulere på det.
Men jeg har lige fået den kortet ned i dag så den skal lige lukkes to steder i toppen. Så når det K-jetronic kommer væk så er der plads til den.
Så finder jeg nok ud af om det har en bedre virkning end den originale.
Jeg synes bare at man tit læser at den kun kan være for lille, så hvorfor ikke?
Den er ca dobbelt så bred, 10 cm længere og højden er så skåret ned til det samme som originalen, så jeg ved ikke lige helt hvor meget ekstra den er på, men noget større.

Mvh Morten
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

Den kan faktisk også blive for stor :(
Det er forholdet imellem køleevne og trykfald og turbotøven
En lastbils ic er generelt dimsinioneret til maks køling
trykfald, og tøven er relativt underordnet når man skal op over Kassel bakkerne.
+ den er diinsioneret til at køre i a grusgrav, og lignene steder.
DVS. en masse unødig vægt på fronten.
Men er prisen god, så koster eksperimentet jo næsten kun tid.
Som er gratis :wink:
Jeg har søgt alternativer til min uoriginale, og fandt at en costum køler ikke er specielt dyr. ift. andre alternativer

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

#8 Indlæg af Morten Lunde »

Ja, det var jo lige hvis den var for stor nemlig. Da jeg ikke har så meget forstand på det endnu så kunne man jo fristes til at tro der ville komme en enorm turbotøven, og så alligevel ikke, da jeg jo ikke ved hvad en turbo er i stand til at puste ekstra luft.
Men jeg skal ha den lukket nu her snart, og så er det jo bare at smide den i og se hvad der sker.
For den har kun kostet pebernødder. Så er det noget lurt så fred være med den.
Ind- og udgangsrørene er vidst noget der ligner 4"-5" så de skal reduceres en del.

Mvh Morten
Besvar