Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 24 jun 2025, 11:54

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Havneren skrev:
Ssautochrome... Prøv lige for sjov mål mindste diameter inde i den? Er det 46mm?

V/h Christian

Hvad er det du vil frem til?

Er det væsentligt om den er 40,50 eller 60mm når den har en 46mm ventil?

I givet fald: hvilke motorer er det væsentligt for?

Det væsentligt er at den er opgivet til 46mm om Finn måler en, ikke opgivet, åbningen igennem til 36mm som Finn skriver... Vil du så svare på om en 46mm WG eller en 36mm WG er for stor til Finn´s bil? For hvad er det lige han har fadt i?

Det er det væsentlige...

Nu kan jeg forstille mig at du vil ind på ventilen størrelse og hvor meget den skal åbne for at flowe hvad der svare til et 36mm hul. Har jeg ret? Men sagens kerne er vel at det kan være ret svært at sige hvad der passer til hvad før alle data er på bordet - Og der er det endda stadig svært! Men havde hullet i Finn´s WG nu været 20mm ville jeg nok have tilladet mig at have en begrundet mening om det.

V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Det væsentlige er om den WG man vælger har reguleringspotentiale til at løse den opgave man stiller den overfor. Feks mener jeg ret oprigtigt at en 50mm ventil er så stor at de fleste vil se en relativ dårlig regulering med den, FORDI arbejdsområdet er utroligt snævert på 98% af de motorer folk skruer den på. Ofte vælges de fordi større jo altid er bedre......Eller?

Finn, hvad er løftehøjden på den ventil, hvis du sætter det tryk på den som WG fjederen er beregnet til?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Det må jeg lige prøve.
MVH Finn

Titel:
det er så ikke en sand værdi (løftehøjde) man måler på den måde.... trykket af udstødningsgas, på selve ventilen, spiller en ret stor faktor i det spil! omvendt er jeg ret tæt på at påstå at der bør være en form for elektronisk styrring, og en magnetventil imellem på slangen til styreluften.... resultatet bliver meget bedre på den måde.... MVH. søren PS. kig lidt på de moderne svingport WGer.... mener det er vejen frem.... men igen er der lige det med prisen!

Titel:
Mester Medlem

Kan man ikke finde ud af om den er stor nok ,på en simpel måde.
Lad os nu sige at jeg laver et 36mm hul i manifol,og kan den ikke lave tryk ,er den stor nok,og kan den,må den godt være størrer.
Er det forkert måde at stille det op på.
MVH Finn

Titel:
Moderator

Anonymous skrev:
det er så ikke en sand værdi (løftehøjde) man måler på den måde.... trykket af udstødningsgas, på selve ventilen, spiller en ret stor faktor i det spil! omvendt er jeg ret tæt på at påstå at der bør være en form for elektronisk styrring, og en magnetventil imellem på slangen til styreluften.... resultatet bliver meget bedre på den måde.... MVH. søren PS. kig lidt på de moderne svingport WGer.... mener det er vejen frem.... men igen er der lige det med prisen!

Finn, kan du ikke slippe afsted med at montere WG på enden af en kompressortank, med en kuglehane imellem, tanke kompressortanken til feks 2,5bar, åbne WG med det ratede tryk, og flå kuglehanen op? Det vil give et ganske enormt flow henover ventilen, så ser vi straks hvor følsom WGen egentligt er. Det vil være ventilens membranareal/fjederkraft/ventilareal vi så ser. Jo større membranareal ifht ventilareal, desto mere følsom er den overfor masseflow.
Bemærk jeg skriver masseflow, idet der jo ikke er nogen væsentlig statisk trykforskel mellem for og bagside på en halvåben WG.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Moderator

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Kan man ikke finde ud af om den er stor nok ,på en simpel måde.
Lad os nu sige at jeg laver et 36mm hul i manifol,og kan den ikke lave tryk ,er den stor nok,og kan den,må den godt være størrer.
Er det forkert måde at stille det op på.
MVH Finn

Selvf. er den stor NOK.

Måden at finde den mindste acceptable størrelse(ud fra et reguleringssynspunkt!, max peakeffekt er en anden sag) må være at bestemme det tryk du vil køre med, og finde en WG der i åben tilstand flower så meget gas at laderen alligevel kan lave det halve af dit maksimale ladetryk, trods WG er fuldt åben. Det er reguleringsmæssigt den bedste løsning.

Maxeffekt er en anden sag. Her er man interesseret i at WG flower det gasflow som turboen ikke skal bruge, ved mindst mulige trykfald, og selvf. med en rørføring der laver mindst mulig turbulens, og deraf mindst trykfald.

Man kan komme ret tæt på begge løsninger samtidigt. Der hvor man nok oftest ser folk kvaje sig er overgangen mellem turbomanifold og WG tilslutning. Der er et stort potentiale i et meget lavt modtryk på en turbomotor(husk knasten skal passe til dette modtryk).

Da en trykladet motors luft/gasflow er betydeligt mere tæt end på en sugemotor, så giver et rent veltrimmet flow meget bedre på turbo end det gør på sug. Glem altså alt om den gamle filosofi: Fuck da det, vi skruer bare trykket op"

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time