Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 10:35

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vendsyssel
Fantastisk. Tak for det...

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
Hvilken klasse kører du og hvilken traktor? - når kun du skal 100m så ville jeg overveje om ikke det var en iskasse eller med frosset kølervæske der var optimalt. du skal være helt sikker på at din ic er 100% tæt har haft lidt med en traktor at gøre hvor vi fandt ud af at den ikke var tæt så hvis motoren blev slukket før kassen var tømt var ic fuld af vand -ikke godt at starte på!!!

Titel:
Moderator

wukshady skrev:
Fantastisk. Tak for det...

Hvis du sådan har indtil flere tryktrin med meget højt tryk, så kan blot alimindeligt vand omkring din chargecooler fungere fint. Så længe der er vand omkring rørene kommer ladeluften ihvertfald ikke over 100grader.

Dernæst kommer muligheden for at hælde knust is ned til vandet, så holder den 0 grader indtil isen er smeltet.

Men der skal en kæmpe overflade til, ellers virker det ikke.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Jeg tror det er 3 år siden at jeg hørte om de iskasser som prostock-traktorerne kører med. der var en der fortalte at når han kørte af banen var hans indsugnings-temperatur kommet op på 0 til 5*

Da blev vi enige om at hvis det kan virke så godt på en prostokker -så ville det også virke på Zetoren så der blev svejst en kasse rundt om vores ic og det blev lagt op oven på motoren.

vi havde boret motoren den vinter og der var gået lidt lort i kompresionen så den var alt andet end glad for koldstarter, så er det jo den er skidesmart for hvis den bliver fyldt med varmt vand er det et forvarme anlæg -det virkede også ret godt men der var en fejl der gjorde at den blev skrottet....

Der var hul i ic og studserne vendte ned.... så hvis ikke der kom gang i motoren med det samme efter kassen blev fyldt eller man havde for travlt med at slukke motoren blev motoren oversvømmet.

husker ikke hvor mange træk der blev kørt før vi gik tilbage til ic, men husker at første løb var dm 03 ved nibe oppe ved limfjorden, at turboen stod af før 30m, at traktoren blev slæbt rundt i evigheder før den startede da vi skulle læsse, at den ikke kunne stå fast på ramperne da den skulle læsses, at den traktor der trak vognen kørte tør på vej hjem, at den ene polsko var iret væk så den ikke selv kunne starte da den var blevet tanket, at jeg faldt ned af vognen med skærerbrænder da vi startede Zetoren for at læsse den af... -den kørte også istykker til dm i år og kører nu med standart volume og er den sidste 4cyl jeg ved der tager podiepladser...

Titel:
Senior Medlem

Det er standard traktortræk og her er det (ATT HenrikGM) kun tilladt med et tryktrin. Når alting engang kommer til at spille, skulle den vel kunne komme på omkring 5 bar ladetryk.

Grunden til at ideén om en chargecooler poppede op i mit hovede er at de elementer til intercoolere der kan holde til dette tryk er vistnok min. 96 mm i tykkelse, jvf Jesper fra JB-Coolers. Så det vil kræve at jeg skal forlænge hele snuden på traktoren, hvis den skal sidde foran vandkøleren
Det er ganske vist også meget brugt at have en intercooler til at sidde på siden af traktoren med el-blæsere på, men det vil jeg helst undgå, da jeg går en del op i at traktoren ser så original ud som muligt (når det nu er standard traktortræk)
En chargecooler derimod vil jeg, med lidt god vilje, kunne få plads til inde under hjelmen, liggende vandret over motoren. Evt kan jeg fjerne brændstoftanken og få ekstra god plads (og naturligvis lave en anden mindre tank der kan placeres et andet sted)

ATT Uno: Er det den Zetor 8011 der kører i Sønderjylland? Har godt hørt om at den skulle gå mere end almindeligt godt... Vi har dog en Ford 7000 heroppe i Vendsyssel der også tager pokaler, men den blev dog "kun" nr 3 til Nordjysk Mesterskab, så den kommer ikke til DM. Og så er der jo den dobbelte DM-vinder Jens M Jensen (Ford 5000), men den er desværre ikke så godt kørende længere...
Jeg kører selv med en Volvo BM 810 i klasse 4. Et par billeder her:
www.fullpull.dk/galleri/visMedium.php?b ... 05&limit12

www.fullpull.dk/galleri/visMedium.php?b ... 05&limit12

Senest rettet af wukshady 28 aug 2005, 18:58, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Mester Medlem

kører i 5bar med et tryktrin? med hvilken turbo? lyder voldsomt... ikke mange turboer der er ret effektive ved tryk over 3bar.... MVH. søren

Titel:
Senior Medlem

Lad mig lige understrege at de 5 bar ikke er nået endnu, men det skulle være en mulighed. Det kræver naturligvis at alle dele er iorden og især at indsprøtningspumpen kan levere en ordentlig røvfuld diesel.
Men under alle omstændigheder så kører der en traktor magen til min i Sønderjylland. Har snakket med ejeren flere gange og den lader 5 bar ved hjælp af en Holset HX55 turbo. Den har dog også portede topstykker.
Og der er mange andre der ligger og roder omkring de 5 bar. Og det er iøvrigt ved max 2700 rpm...

Titel:
Mester Medlem

vil bare mene at ved 5bar er turboen meget langt nede i effektivitet..... har selv en HX55 forøvrigt. MVH. søren

Titel:
Senior Medlem

Hej Søren

Kan du forklare nærmere, hvad du mener med at turboen er langt nede i effektivitet ved 5 bar??
For jeg er bestemt ikke noget tunings-orakel, så jeg suger al information til mig som en tør svamp...

Titel:
Senior Medlem

Hej vukshady -ja det er den 8011 -de har forøvrigt investeret i en ursus 1201 der kører i 4400 og har taget allan (dm mester i år) men kører kun i 3 pga en dårlig kobling og et sæt 710 der giver en ok gearing og et fint bid. -multien bliver kun brugt op ad den rykker dem fint rundt på de fleste baner :lol:

Jeg tror det han mener med at virkningen falder er at luften bliver varm -men hvad ved jeg :?:

DERFOR køler alle -har snakket med en sjællænder der påstod at uden ic ville efekten falde over 3bar

Undskyld jeg fik et 4 tal for meget da jeg gav data på 8011 den får kun 385mm3 den regulator den kører med er ikke lang nok til at hente det sidste for elementerne kan give 415mm3

den kører normalt mod 3 fiat 1000 men den ene er altså stærkere :cry:
Men der håb :twisted: :twisted:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time