valg af turbo til 320i ?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
apexninja
Nyt Medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 25 mar 2005, 00:48
Geografisk sted: nordjylland, centrum

valg af turbo til 320i ?

#1 Indlæg af apexninja »

Godaw

hvilken turbo skal jeg ud og lede efter hvis jeg gerne vil have trykket hurtigt ? mit håb er ca 180-200hk på en e30 - men er chancen større for total turbo_nedsmeltning hvis jeg bruger en lader beregnet på en 1600 motor ?

forresten ! - passer et 540i diff direkte over på en 320'er - så vidt jeg har hørt, så skulle man kunne køre 260-270 med den gearing ?? hvis det holder vand vil jeg gerne købe sådan et ;)

På forhånd tak
GIB GAS !
Brugeravatar
david
Mester Medlem
Indlæg: 502
Tilmeldt: 13 jan 2004, 10:46
Geografisk sted: 9000

#2 Indlæg af david »

En Gt25 kuglelejelader burde kunne gøre noget for dig.
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#3 Indlæg af grydesvamp »

en t3 med lille A/R burde kunne gøre det..
Fri bane fuld hane! :-)
Kim Frederiksen
Senior Medlem
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:13
Geografisk sted: København

#4 Indlæg af Kim Frederiksen »

Jeg har et komplet turbo sæt til salg for 6.000 hvis det er?

manifold

T3-turbo

STOR intercooler

rustfri trykrør

2,5" udstødning (LYDER GODT+++)

lige til at smide på i løbet af en dags tid!

du skal bare bruge en benzintryksregulator, så kan du køre omkring 0,5 bar!
-- If it has wheels, I can race it --
apexninja
Nyt Medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 25 mar 2005, 00:48
Geografisk sted: nordjylland, centrum

tryk på !

#5 Indlæg af apexninja »

david skrev:En Gt25 kuglelejelader burde kunne gøre noget for dig.


Den ser rimelig fin ud sådan en , men hvad med manifoldet ? jeg har set nogen der ligner et rør der er sat på langs af blokken , og så med udtaget til turbo'en ca mellem cylinder 2 og 3, set fra brændvæggen , og så nogen andre der er svejset op i bukket rør , og samlet ligesom en 6-1 udst.manifold , og siden den første er billigst , så ville det være rart at høre om den kan bruges uden at virke som en flaskehals på airflowet ?? den ligner lidt noget crap - er den det ?

på forhånd tak
GIB GAS !
Kim Frederiksen
Senior Medlem
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:13
Geografisk sted: København

#6 Indlæg af Kim Frederiksen »

så længe at det rør der sidder på tværs er 1.5 gange større end motoren er, så virker det helt fint!!

løsningen er selvfølgelig ikke så god som en bananmanifold, men koster så heller ikke i nærheden af sådan en og er alt rigeligt til de 200 hk du vil have!
-- If it has wheels, I can race it --
apexninja
Nyt Medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 25 mar 2005, 00:48
Geografisk sted: nordjylland, centrum

#7 Indlæg af apexninja »

Kim Frederiksen skrev:så længe at det rør der sidder på tværs er 1.5 gange større end motoren er, så virker det helt fint!!

løsningen er selvfølgelig ikke så god som en bananmanifold, men koster så heller ikke i nærheden af sådan en og er alt rigeligt til de 200 hk du vil have!


Det kan der selvfølgelig være noget om, men da målet osse er at få en god responstid på det tryk der , så har det vel osse noget at sige hvor stor diameter trykrør du bruger fra turboen-ic-indsugning ? det tager jo længere tid at lave tryk i en i olietønde end i en coladåse .. hvor store er dem til dit sæt ? og har du forresten drejet af stemplerne eller sat en grovere toppakning på før du skiftede til kundstigt åndedræt ?
GIB GAS !
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#8 Indlæg af Nolan »

apexninja skrev:
Kim Frederiksen skrev:så længe at det rør der sidder på tværs er 1.5 gange større end motoren er, så virker det helt fint!!

løsningen er selvfølgelig ikke så god som en bananmanifold, men koster så heller ikke i nærheden af sådan en og er alt rigeligt til de 200 hk du vil have!


Det kan der selvfølgelig være noget om, men da målet osse er at få en god responstid på det tryk der , så har det vel osse noget at sige hvor stor diameter trykrør du bruger fra turboen-ic-indsugning ? det tager jo længere tid at lave tryk i en i olietønde end i en coladåse .. hvor store er dem til dit sæt ? og har du forresten drejet af stemplerne eller sat en grovere toppakning på før du skiftede til kundstigt åndedræt ?


Det kan godt være, det har en smule at sige om du bruger 2" eller 3" rør - men betragt det lige fra dén kant, at sådan en motor ved fuld skrue sluger en mængde luft svarende til rumfanget af en LT varevogn hvert minut.
Dén mængde luft - og mere til - kan turboen levere. Altså vil selv MEGET store trykrør blive fyldt med luft inden der er gået ret mange kvarte sekunder.......

/Nolan
apexninja
Nyt Medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 25 mar 2005, 00:48
Geografisk sted: nordjylland, centrum

#9 Indlæg af apexninja »

Det kan godt være, det har en smule at sige om du bruger 2" eller 3" rør - men betragt det lige fra dén kant, at sådan en motor ved fuld skrue sluger en mængde luft svarende til rumfanget af en LT varevogn hvert minut.
Dén mængde luft - og mere til - kan turboen levere. Altså vil selv MEGET store trykrør blive fyldt med luft inden der er gået ret mange kvarte sekunder.......

/Nolan[/quote]


Ja , når der er fart på turbo'en , men ved lave omdrejninger - 2-3k_rpm , så skal den jo først spoole op før det bliver morsomt - og det var der jeg håbede på at det ville gøre en forskel med tyndere trykrør .. jeg ligger og drifter en del , så jeg vil meget gerne undgå det der hysteriske los i røven en turbobil plejer at kaste af sig, ved at bruge en lidt for lille lader der begynder at trykke ved lavere omdrejninger , den giver så heller ikke så høj en spidseffekt , men vil sådan en omgang ikke give en mere jævn effektkurve ??
GIB GAS !
apexninja
Nyt Medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 25 mar 2005, 00:48
Geografisk sted: nordjylland, centrum

#10 Indlæg af apexninja »

Det kan godt være, det har en smule at sige om du bruger 2" eller 3" rør - men betragt det lige fra dén kant, at sådan en motor ved fuld skrue sluger en mængde luft svarende til rumfanget af en LT varevogn hvert minut.
Dén mængde luft - og mere til - kan turboen levere. Altså vil selv MEGET store trykrør blive fyldt med luft inden der er gået ret mange kvarte sekunder.......

/Nolan[/quote]


Ja , når der er fart på turbo'en , men ved lave omdrejninger - 2-3k_rpm , så skal den jo først spoole op før det bliver morsomt - og det var der jeg håbede på at det ville gøre en forskel med tyndere trykrør .. jeg ligger og drifter en del , så jeg vil meget gerne undgå det der hysteriske los i røven en turbobil plejer at kaste af sig, ved at bruge en lidt for lille lader der begynder at trykke ved lavere omdrejninger , den giver så heller ikke så høj en spidseffekt , men vil sådan en omgang ikke give en mere jævn effektkurve ??
GIB GAS !
Besvar