Syns-regler vs. tuning?
Redaktør: Moderatorer
- Volvo-Dennis
- Senior Medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
- Geografisk sted: Syddjurs
Syns-regler vs. tuning?
Hej alle..
Hvordan kan det være at der på www.toldskat.dk under bilreparation står at hvis man tuner på bilens originale motor er der ingen procentgrænse, men den må bare ikke forurene for meget. Men på www.fstyr.dk står der at uanset hvad, så skal der dokumenteres for effekt osv.. Og den lokale synshal hvor jeg bor, siger at uanset hvad er det 20% reglen der gælder. hvilke regler er det lige man skal holde sig til?? Eller er der bare noget som jeg ikke lige har forstået.
Så vil lige høre herinde om der er nogen som har erfaring med at få synet en bil som har fået knaldet nogle dobbeltkarburatorer på???
Dennis
Hvordan kan det være at der på www.toldskat.dk under bilreparation står at hvis man tuner på bilens originale motor er der ingen procentgrænse, men den må bare ikke forurene for meget. Men på www.fstyr.dk står der at uanset hvad, så skal der dokumenteres for effekt osv.. Og den lokale synshal hvor jeg bor, siger at uanset hvad er det 20% reglen der gælder. hvilke regler er det lige man skal holde sig til?? Eller er der bare noget som jeg ikke lige har forstået.
Så vil lige høre herinde om der er nogen som har erfaring med at få synet en bil som har fået knaldet nogle dobbeltkarburatorer på???
Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
T&S roder med afgiften, og ikke andet.
Færdselsstyrelsen er synshallernes "chef", og de roder med sikkerhedsaspektet(og andet).
Da du har spurgt to forskellige instanser, med forskellig arbejdsområde og indgangsvinkel til emnet, ja, så får du to forskellige svar.
Det DU skal gøre er simpelt: Overhold begge regelsæt.
Færdselsstyrelsen er synshallernes "chef", og de roder med sikkerhedsaspektet(og andet).
Da du har spurgt to forskellige instanser, med forskellig arbejdsområde og indgangsvinkel til emnet, ja, så får du to forskellige svar.
Det DU skal gøre er simpelt: Overhold begge regelsæt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Told og skvat er jo så rimelig nem.
Biltilsynet er lid mere svært, eller hvad.
Din bil er født med lidt over 100 hk.
og der findes modeller med 155 hk i samme serie, dog har de ventilerede skiver.
Dvs. at vejen er åben til 187 hk på din bil med de riktige bremser.
Dog med det lille men at emmisions kravene blev skærpet i 1985, og derfor kan det stikke en kæp i hjulet på karburatorene, og bananen.
Men send en mail til færdselsstyrelsen, med de modefikationer du har tænkt på og svaret vil komme, helt nøjaktigt.
MVH
Morten
Biltilsynet er lid mere svært, eller hvad.
Din bil er født med lidt over 100 hk.
og der findes modeller med 155 hk i samme serie, dog har de ventilerede skiver.
Dvs. at vejen er åben til 187 hk på din bil med de riktige bremser.
Dog med det lille men at emmisions kravene blev skærpet i 1985, og derfor kan det stikke en kæp i hjulet på karburatorene, og bananen.
Men send en mail til færdselsstyrelsen, med de modefikationer du har tænkt på og svaret vil komme, helt nøjaktigt.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Volvo-Dennis
- Senior Medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
- Geografisk sted: Syddjurs
>>>Morten VJ>>>
Ja, bilen er født med 116HK, og den har de ventilerede skiver monteret som standard. Men jeg har spurg flere forskellige synsfolk i den lokale synshal, og bare jeg lige nævner at jeg har tænkt mig at montere de karburatorer, så er svaret prompte "Det må du ikke..." og da jeg så spørger hvorfor? så er svaret, "ja, du kommer nok over 20% i effektforøgelse" Ingen ved noget præcist og slynger bare den bemærkning ud. Jeg har allerede for et par dage siden skrevet til færdselsstyrelsen, så venter svar fra dem. For det er da lidt noget lort at have kastet en masse penge efter et projekt, som skulle forestille at være lovligt, men iføle synsfolkene ikke er det. For gider ikke det med at afmontere stumper eller skifte motor når bilen skal synes.. Det er for mig et seriøst projekt som bare skal være i orden.
Ja, bilen er født med 116HK, og den har de ventilerede skiver monteret som standard. Men jeg har spurg flere forskellige synsfolk i den lokale synshal, og bare jeg lige nævner at jeg har tænkt mig at montere de karburatorer, så er svaret prompte "Det må du ikke..." og da jeg så spørger hvorfor? så er svaret, "ja, du kommer nok over 20% i effektforøgelse" Ingen ved noget præcist og slynger bare den bemærkning ud. Jeg har allerede for et par dage siden skrevet til færdselsstyrelsen, så venter svar fra dem. For det er da lidt noget lort at have kastet en masse penge efter et projekt, som skulle forestille at være lovligt, men iføle synsfolkene ikke er det. For gider ikke det med at afmontere stumper eller skifte motor når bilen skal synes.. Det er for mig et seriøst projekt som bare skal være i orden.
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
hey, min lille bil er blevet synet indtil nu 3 gange med efter monteret dobbelt karburator og banan manifold med tilhørende udstødning, uden problemer.
Den ligger ligge på 20%grænsen med effekten. Anden gang den var til syn fik jeg en positiv mundlig bemærkning om at han syntes at den gik godt i motoren, så jeg skynte mig også at nævne at den lige var blevet renoveret.(positiv oplevelse
)
Den ligger ligge på 20%grænsen med effekten. Anden gang den var til syn fik jeg en positiv mundlig bemærkning om at han syntes at den gik godt i motoren, så jeg skynte mig også at nævne at den lige var blevet renoveret.(positiv oplevelse
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
- Volvo-Dennis
- Senior Medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
- Geografisk sted: Syddjurs
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
jeg har ikke haft en test eller ligende med, (kan godt være at jeg skal havde lavet en til næste gang bare for at være på den sikre side) jeg har kun en test fra den bil (magen til) jeg havde før, og den havde ca. samme 0-100 tid og tophastighed, så det er et gæt at den jeg har nu har lige mange Hk. Men jeg fik jo også at vide at han syntes at den trak godt.
Menner at havde hørt at hvis man har en rullefelt test med fra samme dag der siger at bilen er inden hk./Mn. grænsen så skulle de god tage den, så længe den jo sælgfølgelig overholder forurening's normerne.
Ps. min er fra 85'
Menner at havde hørt at hvis man har en rullefelt test med fra samme dag der siger at bilen er inden hk./Mn. grænsen så skulle de god tage den, så længe den jo sælgfølgelig overholder forurening's normerne.
Ps. min er fra 85'
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
-
nibdk
- Medlem
- Indlæg: 196
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Frederikssund
Volvo har lavet et godkendelsespapir på 200hk og 215 Nm i en Volvo 240 og 220 hk og 275 Nm i en Volvo 260. Forudsætningen er som andre skriver visse bremser osv.
Mig bekendt kan man generelt bruge Volvo 260 også på en 240. Du kan jo høre, om du kan få det papir hos den lokale Volvo biks. Så kan du få foretaget en effekttest på et rullefelt og så er den i vinkel. Så skal man naturligvis huske at få de konstruktive ændringer tilføjet papirerne.
Niels
Mig bekendt kan man generelt bruge Volvo 260 også på en 240. Du kan jo høre, om du kan få det papir hos den lokale Volvo biks. Så kan du få foretaget en effekttest på et rullefelt og så er den i vinkel. Så skal man naturligvis huske at få de konstruktive ændringer tilføjet papirerne.
Niels
- Volvo-Dennis
- Senior Medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
- Geografisk sted: Syddjurs
Okay! det vil jeg lige prøve så.. Men hvad så med forurening? Er det nok at den ikke får for meget i CO i tomgang, eller skal man have en udskrift på det også, altså forurening målt under drift.. Bilen skal jo alligevel til "trimning", karburatorer bliver justeret ind på felt. Så hvis man evt. fik en udskrift derfra, ville det så være nok?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
-
nibdk
- Medlem
- Indlæg: 196
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Frederikssund