Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 14:07

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 06 aug 2005, 01:15 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej alle..

Hvordan kan det være at der på www.toldskat.dk under bilreparation står at hvis man tuner på bilens originale motor er der ingen procentgrænse, men den må bare ikke forurene for meget. Men på www.fstyr.dk står der at uanset hvad, så skal der dokumenteres for effekt osv.. Og den lokale synshal hvor jeg bor, siger at uanset hvad er det 20% reglen der gælder. hvilke regler er det lige man skal holde sig til?? Eller er der bare noget som jeg ikke lige har forstået.

Så vil lige høre herinde om der er nogen som har erfaring med at få synet en bil som har fået knaldet nogle dobbeltkarburatorer på???

Dennis

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 aug 2005, 01:46 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
T&S roder med afgiften, og ikke andet.


Færdselsstyrelsen er synshallernes "chef", og de roder med sikkerhedsaspektet(og andet).


Da du har spurgt to forskellige instanser, med forskellig arbejdsområde og indgangsvinkel til emnet, ja, så får du to forskellige svar.

Det DU skal gøre er simpelt: Overhold begge regelsæt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 aug 2005, 19:01 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Told og skvat er jo så rimelig nem.
Biltilsynet er lid mere svært, eller hvad.

Din bil er født med lidt over 100 hk.
og der findes modeller med 155 hk i samme serie, dog har de ventilerede skiver.
Dvs. at vejen er åben til 187 hk på din bil med de riktige bremser.
Dog med det lille men at emmisions kravene blev skærpet i 1985, og derfor kan det stikke en kæp i hjulet på karburatorene, og bananen.
Men send en mail til færdselsstyrelsen, med de modefikationer du har tænkt på og svaret vil komme, helt nøjaktigt.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 aug 2005, 14:40 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
>>>Morten VJ>>>

Ja, bilen er født med 116HK, og den har de ventilerede skiver monteret som standard. Men jeg har spurg flere forskellige synsfolk i den lokale synshal, og bare jeg lige nævner at jeg har tænkt mig at montere de karburatorer, så er svaret prompte "Det må du ikke..." og da jeg så spørger hvorfor? så er svaret, "ja, du kommer nok over 20% i effektforøgelse" Ingen ved noget præcist og slynger bare den bemærkning ud. Jeg har allerede for et par dage siden skrevet til færdselsstyrelsen, så venter svar fra dem. For det er da lidt noget lort at have kastet en masse penge efter et projekt, som skulle forestille at være lovligt, men iføle synsfolkene ikke er det. For gider ikke det med at afmontere stumper eller skifte motor når bilen skal synes.. Det er for mig et seriøst projekt som bare skal være i orden.

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 aug 2005, 12:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
hey, min lille bil er blevet synet indtil nu 3 gange med efter monteret dobbelt karburator og banan manifold med tilhørende udstødning, uden problemer.

Den ligger ligge på 20%grænsen med effekten. Anden gang den var til syn fik jeg en positiv mundlig bemærkning om at han syntes at den gik godt i motoren, så jeg skynte mig også at nævne at den lige var blevet renoveret.(positiv oplevelse :) )

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 aug 2005, 18:54 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej Lars E.

Du siger det var tæt på 20% grænsen, hvilken dokumentation har du på det? Er det nok med en "rulle-felts-attest"?

Dennis

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2005, 12:36 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2003, 17:14
Indlæg: 603
Geografisk sted: 7160 Aale city
jeg har ikke haft en test eller ligende med, (kan godt være at jeg skal havde lavet en til næste gang bare for at være på den sikre side) jeg har kun en test fra den bil (magen til) jeg havde før, og den havde ca. samme 0-100 tid og tophastighed, så det er et gæt at den jeg har nu har lige mange Hk. Men jeg fik jo også at vide at han syntes at den trak godt.

Menner at havde hørt at hvis man har en rullefelt test med fra samme dag der siger at bilen er inden hk./Mn. grænsen så skulle de god tage den, så længe den jo sælgfølgelig overholder forurening's normerne.

Ps. min er fra 85'

_________________
Hilsen Lars E

2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 aug 2005, 22:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Geografisk sted: Frederikssund
Volvo har lavet et godkendelsespapir på 200hk og 215 Nm i en Volvo 240 og 220 hk og 275 Nm i en Volvo 260. Forudsætningen er som andre skriver visse bremser osv.
Mig bekendt kan man generelt bruge Volvo 260 også på en 240. Du kan jo høre, om du kan få det papir hos den lokale Volvo biks. Så kan du få foretaget en effekttest på et rullefelt og så er den i vinkel. Så skal man naturligvis huske at få de konstruktive ændringer tilføjet papirerne.

Niels


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 aug 2005, 00:05 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Okay! det vil jeg lige prøve så.. Men hvad så med forurening? Er det nok at den ikke får for meget i CO i tomgang, eller skal man have en udskrift på det også, altså forurening målt under drift.. Bilen skal jo alligevel til "trimning", karburatorer bliver justeret ind på felt. Så hvis man evt. fik en udskrift derfra, ville det så være nok?

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 aug 2005, 19:18 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 196
Geografisk sted: Frederikssund
Nu ved jeg ikke hvor gammel din bil er, men den er vel så gammel at der ikke er de store krav til forurening. CO i tomgang skal naturligvis være ok. Får du noget fra Volvo, så giv lige lyd, andre her i gruppen kan måske bruge det.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 47 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team