Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 12:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Min ASE ligger mellem 30 og 10%
Jeg bruger tabellen i ekstracoden, da jeg ikke var helt tilfreds med den faste værdi i standart coden.
Den kørte alt for fedt når motoren var driftsvarm.

Har aldrig haft nogen problemer med at datalogge, men min har også en seriel port, og en nymodens usb port.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg fik trimmet lidt mere ve tabel her til morgen.
Ved meget lav last omkring 70-90km/t i 5. gear gik den fedt ( 0.90-0.98 ) Jeg fik trimmet det meste til ca 0.99-1.04
Lambda sløjfen har kunnet hive den i land, de gange jeg har haft den aktiveret, men jeg kan nu meget godt li at grundkurven ligger som den skal og at lambdaen egentlig kun skal korrigere for atmosfærisk/temperatur/fugtigheds variationer.

Så fik jeg lavet et par fuldlast runs og fik rettet kurven nogenlunde ind, allerede nu lyder/trækker den meget lækkert og jeg er spændt på resultatet, der selvfølgelig skal måles på et rullefelt :)
Jeg går efter lambda 0.95 indtil ca 6000rpm, der feder jeg den lidt op til omkring lambda 0.90 da den har tændingsbanket lidt deroppe.

Cranking/ASE problematikken vil jeg kigge videre på i eftermiddag, med en anden laptop.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Det ser umiddelbart ud til at ASE hænger sammen med WUE.
Feks. jeg har 100% 54 grader. Wue, og det stemmer med den sidste temp i ASE.

Enten er det en fejl, eller det er totalt underordnet.
JEg har ikke kunne mærke nogle stall tendenser over 54 grader.
Kører også 14 i AFR i tomgang.
Har en log fra idag motor temp 98 grader og ingen ase.

MVH

Morten

Titel:
Senior Medlem

Jeg lånte en laptop med hjem igår og det hjalp! Det er en fin sag og så har den en go´ gammeldaws serielport.
Cranking bit´en viser godt nok heller ikke sine tænder her... men nu er der da i det mindste en ganske udemærket datalog :) (kan i andre se cranking bit´et i jeres datalog??)

Så nu kan jeg trimme Cranking/ASE uden bind for øjnene, hvilken herlig fornemmelse! Det betød at jeg imorges kunne se på loggen at den går ret mager ved selv moderat speedertråd, men ellers går den _ret_ fed... Så mon ikke jeg skal have kigget på acc enrichment endnu en gang :wink:

Jeg fik ikke trimmet så meget igår aftes, da jeg var travlt optaget af en grillaften :P sammen med et par flinkere gutter med noget der må være danmarks lækreste e30 m3´ere :P (jeg er SLET ikke misundelig)
De er begge igang med et 300hk+ sugemotorprojekt, puuha det er ikke billige stumper der bliver kastet efter dem...

Morten VJ:

Ok også noget i den retning jeg selv har observeret og jeg tror egentlig slet ikke det er i ASE at problemet ligger, men det vil tiden vise!

Titel:
Senior Medlem

Jeg var lige ud og køre en tur for firmaet, hæhæ og så skulle der selvfølgelig lige trimmes lidt.

jeg havde en fornemmelse af, at problemet med mit "throttle response" meget tæt på motorstart egentlig var fordi selve pulslængden på acc enrichment var for kort. Grunden til det var, at jeg kan huske at da jeg trimmede acc enrichment, skulle jeg hæve værdierne ret meget før den holdt op med at skyde. Og på mine datalogs var det ikke særlig tydeligt at den overhovedet fik et ekstraskud. Speederresponset syns jeg dog subjektiv ikke fejlede noget, altså pånær med nyopstartet motor.

Så jeg forsøgte at øge "Accel Time (s)" fra 0.3sek til 1sek, sådan bare lidt for at se hvad der skete. Effekten var tydelig, tøvende motortræk det første sekund pga ALT for fed blanding, derefter trak den som normalt.
Nå ok, jamen så gik jeg igang med at magre den ud. Jeg ved ikke rigtig hvor fed man skal gå efter, men har pt valgt at lægge den på ca lambda 0.8 og speederresponset virker da heller ikke som om det har "lidt" under denne ændring.

Her er en datalog, hvor man tydeligt kan se acc enrichments. Hvis man alligevel skulle være i tvivl er der sådan en event lige efter "cursoren" :wink:
Billede
De hurtige vil også bemærke, at der kommer et tilsvarende "bløp" når jeg slipper gassen, det skal jeg vist liiige have kigget på! Jeg kan se på dataloggen, at decel bliver aktiveret under "bløp´et" men den har jeg sat til 100%, så den skal nok sættes ned.

Hvad er jeres erfaringer med dette emne generelt?

Lige nu er mine settings:

3.5ms @ 250kpa/s
3.0ms @ 150kpa/s
2.5ms @ 100kpa/s
3.5ms @ 50kpa/s * (bliver ikke brugt pga treshold)

Accel Time (s) = 0.5
MAPdot Treshold = 80 kpa/s

Titel:
Senior Medlem

Her til aften på vej hjem, trimmede jeg fuldgas mappet klar til en rulletest imorgen.

Jeg har fået rettet blandingen nogenlunde ud og fordi jeg er en tøs, feder jeg den op fra ca 5500rpm, så nu har vi noget at starte med. Så må vi se hvor meget trimning der er behov for.

Her er et snapshot af dataloggen:
Billede

Desuden fik jeg rodet lidt mere med Cranking/ASE og cold acc enrichment.
Der er helt klart forbedringer at spore, jeg har nu et ok speederrespons fra nystartet motor. :)

Imorgen tidlig vil jeg pille lidt med cranking/ase igen, Morten VJ syns ikke helt den starter så godt som hans :wink: hæhæ, men det vil jeg da se om ikke jeg kan få den til :D

Titel:
Moderator

xillur skrev:
, Morten VJ syns ikke helt den starter så godt som hans :wink: hæhæ, men det vil jeg da se om ikke jeg kan få den til :D

Fokus flytter sig stille og roligt hva?? ;-)

I starten handlede det om overhovedet at få skidtet startet, så skulle det køre nogenlunde, og nu er der gået prestige i hvem der har den bil der starter pænest..... :shock:

:D

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Det er et led imin psykologiske krigsførelse. :wink:
At starte bilen med begge fødder på asfalten, når andre må plante foden på speederen for at fange den.
Jeg har aldrig ytret at den ikke starter så godt som min, men demonstartionen må have været overbevisende. :)
Egent lig er Xillur nået meget langt på kort tid, så det er nu kun et spørgsmål om tid.
Da man ikke har så mange starer om dagen, og ingen brugbare data fra o2 sensoren, så det er ren trial and erro.

MVH

Morten

Titel:
Senior Medlem

Hmm rullefeltet drillede :? Men jeg fik da i det mindste kørt lidt datalogs under de forskellige rulninger. Anyway vi prøvede at tolke lidt på målingerne og hvis de ikke er helt ude i hampen skulle jeg mindst ha´ et sted imellem 170 og 180hk. Jeg vil forsøge at komme på et andet felt i næste uge.

I denne weekend vil jeg rode sådan lidt generelt med opstart af motoren og så har Morten VJ givet mig et hint til et lækkert program hvor man kan kører en datalog og derefter evaluere og få hints til hvor mappet er for magert osv. Det er jo faktisk meget brugbart når man som jeg trimmer på vej alene.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Hvilke program er det Morten VJ, snakkede om?

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time