Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 12:09

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2005, 20:04 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Davs...Skal lige ha lidt fritid en gang imellem ;-)

Jo, Morten kører med 2,2Kohm, og det gør de fleste løse printkort. Det er skrevet med tusch på alle printkort der har den modstand. Alle øvrige er med 2,49Kohm.

Grunden til dette er at man søger at ramme samme biasmodstand som sensoren har v. 20/25 grader. Det giver den bedste opløsning på AD-converteren i MS, ogdermed en lidt bedre regulering.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2005, 21:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Denne famøse standart bosch sensor ligger imellem 2,5 kohm ved 20 grader og 2 kohm ved 25 grader, så det er i realiteten kun små 3 grader det drejer sig om hvis man skifter modstanden.
Ved 80 grader er forskellen væsentlig større, men betyder det noget.
Egentlige reelle temperrature der har betydning ligger i mellem -20, og + 55 grader,
Resten er nærmest underordnet.
på hvores breddegrader.
Det kunne være sjovt at se den korrektions tabel på iat, som coden er baseret på.
Mener at den stammer fra en gl Corvette.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2005, 22:37 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
Denne famøse standart bosch sensor ligger imellem 2,5 kohm ved 20 grader og 2 kohm ved 25 grader, så det er i realiteten kun små 3 grader det drejer sig om hvis man skifter modstanden.
Ved 80 grader er forskellen væsentlig større, men betyder det noget.
Egentlige reelle temperrature der har betydning ligger i mellem -20, og + 55 grader,
Resten er nærmest underordnet.
på hvores breddegrader.
Det kunne være sjovt at se den korrektions tabel på iat, som coden er baseret på.
Mener at den stammer fra en gl Corvette.

MVH

Morten


Egentligt burde vi samle nok msq og sætte os ned i en cirkel, med guitar,bare fødder,haspibe og hele svineriet, og lave en bedre default opsætning til vores europæriske biler.

Den originale MSQ fra Bruces corvette er ved at være lidt uegnet til de noget mere effektive motorer, som nyere eurobiler typiskt har. ISÆR er warmup og acc.enrich stort set altid meget for store i værdierne til små 4cyl. Default acc. enrich svarer nærmest til at smide en kopfuld benz ned i motoren....

En hurtig indsamling af alle _fungerende_ warmup og acc.enrich tabeller, og så lave en gennemsnitsberegning på dem alle, hvor de laveste 15% og de højeste 15% værdier er smidt væk burde give et udgangspunkt langt tættere på "euro" motorer.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2005, 23:03 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
HenrikGM skrev:

Egentligt burde vi samle nok msq og sætte os ned i en cirkel, med guitar,bare fødder,haspibe og hele svineriet, og lave en bedre default opsætning til vores europæriske biler.


Det er jeg klar på, fed idé! jeg kunne også godt forestille mig et landsdækkene MS meet :)

Jeg vil gerne ud med min msq når jeg har trimmet lidt mere på min, mange af mine værdier er skud i tågen pt.

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 jul 2005, 23:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Henrik alt det der lilla tørklæde pis er jeg både for ung og for gammel til født i 1966.
Vil meget gerne donere min msq til projektet, men har fundet lidt problemer omkring de 25-30 grader, grundet hedebølgen :(
Da den sidste del af dit indlæg lyder mere fornuftigt,
Xillur et stormøde det vilde være interssant, men så burde det stække sig over en veekend, hvor man på dag 1 kunne præsentere sit projekt, og om aftnen udveksle løgenhistorier.
Og dag 2 kunne man jo diskutere vidree om ens erfaringer, og håb,
Men det skal nok være noget struktureret.
Ellers gå det hele op i røg.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jul 2005, 11:23 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
Den startede fint her til morgen, men tog ikke gassen så godt de første 30sek. Jeg tror det er ASE der skal øges lidt da den skød. Så den har jeg øget lidt, så lad os se når jeg skal hjem fra arbejde om ikke det er blevet bedre :)

Jeg trimmede _lidt_ fuldgas igår aftes på en øde landevej, men nåede kun et par runs, så kørte jeg ind på en rasteplads for at evaluere og trimme. Sørme så om ikke politiet kørte ind på rastepladsen og spurgte, hvad jeg lavede! :oops: Øh hej, tja min motor har en "fejl" så jeg er ude og køre en "datalog", hvortil betjenten i korte træk svarede: "nåja det lyder jo ikke så farligt, ha´ en fortsat go´ aften" ... pyyyha der bankede mit hjerte lige _lidt_ hurtigere et øjeblik... De var ude for at lede efter en bil ikke helt ulig min og blev i området, så jeg daffede stille og roligt hjem :wink:

Men jeg fik også trimmet acc enrichment og det gav endnu skarpere speederrespons, faktisk er "blip" teknikken ret god til at finde de rette værdier, altså den hvor man sidder og gasser op og lader den falde ned igen hurtigt flere gange efter hinanden! Jeg er slet ikke færdig med det, men her er de værdier jeg er nået frem til indtil videre:

9.0 ms @ 250kpa/s
8.0 ms @ 150kpa/s
5.0 ms @ 100kpa/s
3.0 ms @ 50kpa/s

Treshold = 80kpa/s

Hvilket jo betyder at den nederste rent faktisk ikke bliver brugt, men jeg savner den ikke som sådan...

Det næste der skal trimmes på er ve tabel mht til økonomi, jeg tror simpelthen jeg skal have gang i min Innovate datalogger og ha kørt et map ud til den, så jeg kan se hvor vi ligger henne, nu har jeg da i det mindste en idé om hvor og efter hvad jeg skal kigge.

og så skal der trimmes lidt mere fuldgas, der er et par magre pukler omkring 4500rpm-5500rpm, som jeg gerne vil af med og den går rigelig fed (lambda 0.80-0.70) mellem 6200rpm og 7000rpm

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jul 2005, 18:34 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Tørklædepisset er hellerikke lige min stil, men du kan vel dele en øl endnu?
;-)

Et Annual Megasquirt Meeting ville ikke være at fornægte. Jeg tror godt jeg kan finde et par knægte(eller 3?) der var frisk på et lille weekend arrangement.

Tror også jeg kan finde et sted vi kan være.....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jul 2005, 18:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvis vi er nok, så kan det endda være jeg kan arrangere noget med et lille felt samtidigt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jul 2005, 23:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Selvfølgelig kan jeg dele en øl, men vil helst have en hel for mig selv :wink:
Et weekend træf til at fortælle løgen historier om MS.
Det stiller jeg og bilen meget gerne op til.
Rullefelt det lyder interssant, man kan jo højest blive skuffet.
Jeg burde vel ofre lidt mere tid på det høje tryk, og omdrejninger.
Som det ser ud nu har jeg rimelige værdier ved maks moment, og har bare lineariseret op til maks rpm mere eller mindre.
burde vel nok magre lidt ud i det øvre område, og måske prøve lidt mere agressiv tænding.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jul 2005, 00:57 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 03 dec 2004, 22:05
Indlæg: 284
Geografisk sted: Nordsjælland
Her til aften kæmpede jeg lidt med cranking og ASE. Jeg syns ikke det spiller som jeg gerne ville ha´ det til og frygter, at der er noget jeg _heeelt_ har misforstået :wink: hæhæ ej så slemt er det ikke....

Jeg er i tvivl om de skal indtastes efter samme måde som Warmup enrichment, f.eks 100% = ingen modifikation og 112% = et tillæg på 12%
Hvad har i andre af værdier?

Da bilen havde stået et par timer og CLT var faldet en go´ slat, satte jeg mig for, at lege lidt med ASE værdierne.

Jeg satte tænding på, fik kontakt med MS og satte megatune igang med, at lave en datalog. Derefter skiftede jeg til "realtime display" og så crankede jeg. Bilen sprang igang og jeg kunne se, at cranking og running felterne tændte, cranking slukkede lige efter motor sprang i gang. Jeg observerede også at ASE var aktiveret og motoren gik pææææænt fed. ASE slukkede efter den definerede periode og alt var lækkert tænkte jeg! nu kunne jeg da justere på ASE værdierne og se hvilken effekt det ville ha´.

Men ak nej... næste gang jeg crankede (nu med varm motor) blev ASE slet ikke aktiveret... jeg prøvede et par gang, men ingen held med at aktivere ASE... Skal ASE ikke aktivere HVER gang motoren startes? jeg mener der er jo en tabel med alle temp ranges lige fra p*ssekold til omtrent driftsvarm.

Desuden har jeg grove problemer med datalogs når jeg cranker...
De bliver sært korte og indeholder ikke det tidsrum hvor der crankes, går jeg ud fra... Bit´et bliver ihvertfald ikke aktiveret på noget tidspunkt i loggen... og selvom jeg lader motoren køre i f.eks 5min er loggen måske kun 3-4sek lang.. Megatune tæller ikke op på resets, så jeg tror ikke det er resets der er problemet... lige nu er den eneste svage teori jeg kan komme op med ang log problemet, at min USB->seriel konverter driller... den teori vil jeg efterprøve imorgen, på arbejdet har jeg en laptop med en go´ gammeldaws serielport... (så kan MS lær det!)

Over and out for iaften (sov godt derude)

_________________
E61 525I 2004 Hverdagsbil
E10 2002 1973 Tracktoy


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team