Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 14:28

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 24 jun 2005, 15:28 
Har en gammel golf diesel og kunne godt tænke mig flere heste i den, men hvad kan svarer sig? At finde en Td motor som ikke har gået så langt, for den der sidder i har rundet 650K!! :D Og hvad vil en "ny" motor koste? Bilen er fra 86'


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jun 2005, 12:06 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg ville slet ikke overveje at smide mølle på en alm. D'er.
Der er en del forskelle - ikke mindst for at forbedre holdbarheden - på D og TD.
Toppen er en anden legering på TD'eren - og en del stærkere. Så at begynde at tryklade på et topstykke der allerede notorisk er svagt, vil i min bog være komplet hul i hovedet.
Pumpen på 70 og 80 hk TD'ere (JR og SB motorer) har også en tryksensor som skruer op for dieselen når der kommer ladetryk - den mangler en alm. D'er (og de små "øko-dieseler" - dem med 60 hk). Det er et must for at få noget ud af det mere luft som turboen kan blæse ind. Alternativt skal man stille pumpen så højt at man kommer til at mangle brændstoføkonomien når man kører pænt.

Med 650kkm er det forøvrigt helt gak at begynde at forøge effekten med omkring 50% - særligt i forhold til hvad en JR motor kan erhverves for... Regn med omkring 3000 kr. - evt. lidt mere hvis du også skal have en gearkasse med (den må være træt hvis det er den originale :-)).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jul 2005, 12:17 
OKay, men der skal nok en gearkasse med, den der sider i ny skal man "lære at kende" den er også skiftet fra 4g til 5g. Nårh man så opgradere til en turbo motor, er der så andet som skal med? tænkte på spedo, bremser, etc.vis den skal synes?


Top
  
 
Indlæg: 01 jul 2005, 12:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
christianc skrev:
OKay, men der skal nok en gearkasse med, den der sider i ny skal man "lære at kende" den er også skiftet fra 4g til 5g. Nårh man så opgradere til en turbo motor, er der så andet som skal med? tænkte på spedo, bremser, etc.vis den skal synes?


Du får den ikke synet med hverken JR eller SB motor (70 og 80 hk) i - ikke lovligt i hvert fald. Du ryger over 20% effektforøgelse, så der skal papirarbejde til.
En øko-TD'er med 60 hk'er kan du hælde i uden bøvl.

Alle motorene er dog rimeligt meget plug'n'play så vidt jeg ved - det er jo ren mekanik med de gamle TD'ere - strøm til starter, generator, forvarmer og solenoid - så kan sådan en jo sådan set køre.

Nu er jeg ikke helt på det rene med bremserne på D'erne - men jeg kunne forestille mig at den har de helt små 10 mm. tykke skiver - de er ikke mange potter pis værd. TD'erne har 239x12 mm. massive - og de er ikke meget at råbe hurra for - men det kan igen ikke synes uden at f.eks. VW giver dig et stykke papir på at de godkender ombygning til f.eks. TD bremser.

Men øh... hvad med evt. at købe min GTD'er? Kæresten er lidt i tvivl om hun gider beholde den - kører fint og alt det der, men hun overvejer om hun skal have noget andet.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jul 2005, 15:36 
Wildert skrev:
christianc skrev:
OKay, men der skal nok en gearkasse med, den der sider i ny skal man "lære at kende" den er også skiftet fra 4g til 5g. Nårh man så opgradere til en turbo motor, er der så andet som skal med? tænkte på spedo, bremser, etc.vis den skal synes?


Du får den ikke synet med hverken JR eller SB motor (70 og 80 hk) i - ikke lovligt i hvert fald. Du ryger over 20% effektforøgelse, så der skal papirarbejde til.
En øko-TD'er med 60 hk'er kan du hælde i uden bøvl.

Alle motorene er dog rimeligt meget plug'n'play så vidt jeg ved - det er jo ren mekanik med de gamle TD'ere - strøm til starter, generator, forvarmer og solenoid - så kan sådan en jo sådan set køre.

Nu er jeg ikke helt på det rene med bremserne på D'erne - men jeg kunne forestille mig at den har de helt små 10 mm. tykke skiver - de er ikke mange potter pis værd. TD'erne har 239x12 mm. massive - og de er ikke meget at råbe hurra for - men det kan igen ikke synes uden at f.eks. VW giver dig et stykke papir på at de godkender ombygning til f.eks. TD bremser.

Men øh... hvad med evt. at købe min GTD'er? Kæresten er lidt i tvivl om hun gider beholde den - kører fint og alt det der, men hun overvejer om hun skal have noget andet.


Nej, jeg ville gerne havde noget at rode med :D Men hvad mener du med Papirarbejde? Skal der dokumenters at det er lavet ordenligt, eller hvad? Men det er muligt at få en TD motor i?


Top
  
 
Indlæg: 01 jul 2005, 15:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Anonymous skrev:
Wildert skrev:
christianc skrev:
OKay, men der skal nok en gearkasse med, den der sider i ny skal man "lære at kende" den er også skiftet fra 4g til 5g. Nårh man så opgradere til en turbo motor, er der så andet som skal med? tænkte på spedo, bremser, etc.vis den skal synes?


Du får den ikke synet med hverken JR eller SB motor (70 og 80 hk) i - ikke lovligt i hvert fald. Du ryger over 20% effektforøgelse, så der skal papirarbejde til.
En øko-TD'er med 60 hk'er kan du hælde i uden bøvl.

Alle motorene er dog rimeligt meget plug'n'play så vidt jeg ved - det er jo ren mekanik med de gamle TD'ere - strøm til starter, generator, forvarmer og solenoid - så kan sådan en jo sådan set køre.

Nu er jeg ikke helt på det rene med bremserne på D'erne - men jeg kunne forestille mig at den har de helt små 10 mm. tykke skiver - de er ikke mange potter pis værd. TD'erne har 239x12 mm. massive - og de er ikke meget at råbe hurra for - men det kan igen ikke synes uden at f.eks. VW giver dig et stykke papir på at de godkender ombygning til f.eks. TD bremser.

Men øh... hvad med evt. at købe min GTD'er? Kæresten er lidt i tvivl om hun gider beholde den - kører fint og alt det der, men hun overvejer om hun skal have noget andet.


Nej, jeg ville gerne havde noget at rode med :D Men hvad mener du med Papirarbejde? Skal der dokumenters at det er lavet ordenligt, eller hvad? Men det er muligt at få en TD motor i?


Jeg mener at hvis det skal synes så skal VW give dig papir på det - som skrevet til sidst. Alternativt skal du kunne finde noget TÜV-papirer på en tilsvarende ombygning, og slutteligt skal du snakke med Told og Skat om hvorvidt de synes de skal have ekstra afgiftskroner i kassen.

Det er muligt - men skal det være lovligt så koster det formentlig udover bare motoren.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jul 2005, 15:54 
Okay, Men hvilken prisklasse snakker vi som i? 5k, 10k 15k? men ellers mange tak for de hurtige og gode svar :D


Top
  
 
Indlæg: 01 jul 2005, 16:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Christianc skrev:
Okay, Men hvilken prisklasse snakker vi som i? 5k, 10k 15k? men ellers mange tak for de hurtige og gode svar :D


Penge til Told og Skat er det mindste - start med at undersøge om VW vil give dig papir på ombygningen inkl. bremser. Ellers kommer du ingen vegne.

Prisen er vel nogenlunde forskellen i pris mellem en D'er og en TD'er - så det kan ikke svare sig med mindre du står med et helt fantastisk eksemplar af en D'er - hvilket jeg tillader mig at tvivle på hvis den har rendt 650kkm.

Alternativt kan du skide det hele en hatfuld og så skifte motor og evt. bremser hver gang du skal til syn. Your choice.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 jul 2005, 18:27 
Wildert skrev:
Christianc skrev:
Okay, Men hvilken prisklasse snakker vi som i? 5k, 10k 15k? men ellers mange tak for de hurtige og gode svar :D


Penge til Told og Skat er det mindste - start med at undersøge om VW vil give dig papir på ombygningen inkl. bremser. Ellers kommer du ingen vegne.

Prisen er vel nogenlunde forskellen i pris mellem en D'er og en TD'er - så det kan ikke svare sig med mindre du står med et helt fantastisk eksemplar af en D'er - hvilket jeg tillader mig at tvivle på hvis den har rendt 650kkm.

Alternativt kan du skide det hele en hatfuld og så skifte motor og evt. bremser hver gang du skal til syn. Your choice.


Hmm, du har nok ret, thx


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team