Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 15:32

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 05 apr 2005, 23:46 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Indlæg: 92
Nå nu vi er ved det her topic, jeg er ved at bygge en bil op til DHB, og skal snart til at montere benzin systemet. Og det er en MOFO pumpe det kommer til at køre det.

Den flower 346liter ved 12v og 3,1bar.... og flower over 120GPH ved 10PSI... så der kommer da lidt igennem.

og dette system skal jeg så have noget filter værk til også... det er sådan ca 1/2" tilslytning, og slangen er ø21 indvendig mener jeg (seriøst benzinslange ja) men spørgsmålet er så hvad gør jeg med filter, hvad er jeres anbefaling?

_________________
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 apr 2005, 23:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
beamer skrev:
hvad er jeres anbefaling?


som henrik siger et 2 piece set up (side by side)

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2005, 00:04 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 09 nov 2003, 23:04
Indlæg: 92
Mja, det kan jeg godt se.... Så skal slange osv så splittes... Hvilket (helt nemt tilgængeligt) filter skal jeg så bruge, er der noget man kan få hos FTZ eller lign. man kan bruge?

_________________
- Christian Byriel [Peugeot 206HDii]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 apr 2005, 00:12 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
beamer skrev:
Nå nu vi er ved det her topic, jeg er ved at bygge en bil op til DHB, og skal snart til at montere benzin systemet. Og det er en MOFO pumpe det kommer til at køre det.

Den flower 346liter ved 12v og 3,1bar.... og flower over 120GPH ved 10PSI... så der kommer da lidt igennem.

og dette system skal jeg så have noget filter værk til også... det er sådan ca 1/2" tilslytning, og slangen er ø21 indvendig mener jeg (seriøst benzinslange ja) men spørgsmålet er så hvad gør jeg med filter, hvad er jeres anbefaling?


Har et 10micron, 40liter/minut max, maxtryk 12bar, liggende det var måske en løsning?

Smid en mail efter mig hvis du er int.

Tror ikke der findes noget std. grej der kan tumle dit flow, og det ser jo dumt ud med 6 parallle Kjet filtre...;-)

Ellers prøv noget hydraulikgrej....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2005, 18:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg tror at denne tråd er alt for fikseret på benzinpumpens flow potentiale, Og helt glemmer motorens benzin behov.
På en karburator opsætning uden retur Behøver filtret kun at flove hvad motoren bruger, og her er et ganske normalt filter helt i orden, hvis man laver et retur systen med en ekstern regulator, så er et alm, filter fra en indsprøhtnings bil ganske rigeligt på tilslutningen til karburatoren.
På en indsprøjtnings bil, er det lidt anderledes, men alligevel ikke.
Motor bruger feks 150 l/t pumpe giver 300 l/t filter kan flove 200 l/t.
Probemet findes ikke. Ok pumpen bliver måske slidt lidt hurtigere, og kapacitetn bliver sat lidt ned da den skal levere et højere tryk inden filtret, end det reelle tryk ved regulatoren.
En såddan opsætning kræver nok en oftere udskiftning af filteret, end service intervallet som typisk er 3 år eller 60. 000 km på en standart opsætning, og så kan i jo selv gætte hvor overdiminsioneret at et orginal filter er.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2005, 19:04 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
Jeg tror at denne tråd er alt for fikseret på benzinpumpens flow potentiale, Og helt glemmer motorens benzin behov.

På en indsprøjtnings bil, er det lidt anderledes, men alligevel ikke.
Motor bruger feks 150 l/t pumpe giver 300 l/t filter kan flove 200 l/t.
Probemet findes ikke. Ok pumpen bliver måske slidt lidt hurtigere, og kapacitetn bliver sat lidt ned da den skal levere et højere tryk inden filtret, end det reelle tryk ved regulatoren.Morten


Hvis man går ud fra at bensinpumpens flow er en realistisk værdi, og ikke dimensionerer mere end de obligatoriske ~15-20% v. aktuelt maxflow/nødvendigt tryk, så duer det bare ikke at filteret ikke flower tilstrækkeligt.

Et filter der flower bare en lille smule for lidt begrænser pumpen ganske meget, da pumpens karakteristik jo sjældent er linær, faktisk ofte langt fra linær. Da trykfaldet over filteret har stort set samme kurveforløb, bare stik modsat, så vil et filter der flower bare en smule for lidt, "bruge" en relativt meget større del at pumpens kapacitet.

Morten; Hvis motoren bruger 150liter/time, og pumpen er som i dette tilfælde på over 300liter/time, så er pumpen alt for stor. Ved at indsætte et filter som begrænsning opnår man alene at opvarme brændstoffet, og presse pumpen unødigt.

Er pumnpen for stor, så skal man enten regulere den ned vja en regulator før filteret, eller rent elektrisk.(eller købe stumperne så de passer sammen ;-) )

Sammensætte et filter der feks kun flower 50% af pumpens aktuelle kapacitet er vanvittigt.

Skal man gøre det rigtigt, så skaffer man sig oplysninger om hvor meget bensin motoren har brug for, lad os sige 100l/t, lægger 20% til(regulatoren skal typiskt bruge minimum 20% af flowet for at kunne opretholde konstant tryk v. varierende flow), så er vi på 120l/t, men dette volumen er _ved dyserne_, og der må tillægges lidt til trykfald i bla rør. Dertil skal vi bruge trykfald over filteret.

Skal der bruges 4bar tryk i fuelrailen, så skal der nok leveres minimum 4,2bar efter filteret,(grundet rørmodstand), og dertil lægges filterets karakteristik. Pumpen skal altså i dette tilfælde minimum kunne levere ~5bar v. et flow på 120liter/time.

Det er her kritisk at bemærke at der en en tæt sammenhæng mellem tryk og volumen!

Derfor er det en ganske usmart ide blot at smide et filter ind der kun flower 50% af hvad pumpen kan levere. Bosch rullepumper er nok nogle af de mest linære, grundet pumpen er nær beslægtet med rigtige deplacementspumper, og her vil det medføre en nedgang i kapacitet tæt på de 50%.
Andre typer pumpe kan faktisk risikere at falde så langt ned i karakteristikken at pumpen ikke rigtigt kan arbejde fornuftigt, med kavitation og andre dårligdomme til følge.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2005, 20:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg mener hetl bestemt det hedder karviation, og det kun forekommer når pumpen leverer mere end den kan suge, men det var et sidespring. :wink:
Ja selfølgelig har du ret hvis pumperne er diminsioneret til det forbrug at motoren har, men det bærer spørgsmålene ikke præg af.
For mig ser det ud som at trådens starter har valgt en pumpe ud fra hvad andre har fået til at virke, og den er meget overdiminsioneret til hans forbrug.
Spørgsmålstiller nr 2 er ikke til at blive klog på kører han med sprøjt, eller karburator, og hvilken effekt ønsker han at understøtte.
Fakta er at et standart nyt filter til en volvo Kjet understøtter 200 l/t ved 3 bar, målt efter trykregulatoren, og så kan man selv gætte hvor den største restriktion sidder.
Der er på et system der har ca 2.5 m 8 mm indvendig dia rør frem til filtret derefter er det ca 7 mm.
Og 200 l/t rækker ret langt rent effekt mæssigt, vel omkring 600 hk

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2005, 20:45 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Kavitation er den korrekte benævnelse. Der findes en del forskellige ting der kan fremtvinge kavitation, men lad det ligge.

Kjet filteret har mindre end 1/3 af det lysningsmål mandens pumpe har, og derfor stiller jeg mig noget tvivlende overfor et setup med kun et Kjetfilter. Måske er pumpen voldsomt overdim. til brugen, (hvilket vi reelt ikke ved noget om), men det retfærdiggør imo ikke at vælge et filter med en lysning så meget mindre end pumpens.

200liter/h kan supportere 4x 700ml dyser, og det rækker til de fleste, men da denne pumpe er betydeligt større, så må vi vel forholde os til at pumpe og filter begge skal kunne arbejde fornuftigt?

Alternativet kan feks være at levere strømmen til pumpen via 5meter 0,75mm2 ledning, hvorefter den stensikkert ikke længere leverer så meget bensin, men det er vel ikke derfor manden har købt pumpen så stor?

IMO kan denne diskussion sammenlignes med den evindelige diskussion med folk der er af den opfattelse at turbotryk kan afhjælpe en ringe manifold, bare noget mere tryk efter den, så skal det nok komme ind. Det samme synes næsten at være tilfældet her; man sætter(forhåbentligt) ikke en 346liters pumpe med 1/2" tilslutninger, m. 21mm slanger, på et filter med en meget mindre lysning, faktisk 4,4x mindre lysning!

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2005, 23:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 mar 2005, 22:33
Indlæg: 1425
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Fedt nok at få bugt med diverse spørgsmål.

Jeg købte pumpen fordi at den er testet af andre, med samme setup, med stor succes.
Desuden bruger en 1308ccm Wankel ufattelige mængder benzin ved vollgas, tilsæt dertil lange kurver og karburator. Derved kommer den konklusion at en Holley Blue er et fornuftig valg.

Jeg har bestemt mig for et parallelt Kjet setup som Henrik anbefalede, han(du) virker til at vide hvad han snakker om.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2005, 23:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 mar 2005, 22:33
Indlæg: 1425
Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
beamer skrev:
lytning, og slangen er ø21 indvendig mener jeg (seriøst benzinslange ja)


Vil der ikke være et stort tryktab i så store brændstofslanger :?:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team