Morten VJ skrev:
Jeg tror at denne tråd er alt for fikseret på benzinpumpens flow potentiale, Og helt glemmer motorens benzin behov.
På en indsprøjtnings bil, er det lidt anderledes, men alligevel ikke.
Motor bruger feks 150 l/t pumpe giver 300 l/t filter kan flove 200 l/t.
Probemet findes ikke. Ok pumpen bliver måske slidt lidt hurtigere, og kapacitetn bliver sat lidt ned da den skal levere et højere tryk inden filtret, end det reelle tryk ved regulatoren.Morten
Hvis man går ud fra at bensinpumpens flow er en realistisk værdi, og ikke dimensionerer mere end de obligatoriske ~15-20% v. aktuelt maxflow/nødvendigt tryk, så duer det bare ikke at filteret ikke flower tilstrækkeligt.
Et filter der flower bare en lille smule for lidt begrænser pumpen ganske meget, da pumpens karakteristik jo sjældent er linær, faktisk ofte langt fra linær. Da trykfaldet over filteret har stort set samme kurveforløb, bare stik modsat, så vil et filter der flower bare en smule for lidt, "bruge" en relativt meget større del at pumpens kapacitet.
Morten; Hvis motoren bruger 150liter/time, og pumpen er som i dette tilfælde på over 300liter/time, så er pumpen alt for stor. Ved at indsætte et filter som begrænsning opnår man alene at opvarme brændstoffet, og presse pumpen unødigt.
Er pumnpen for stor, så skal man enten regulere den ned vja en regulator før filteret, eller rent elektrisk.(eller købe stumperne så de passer sammen

)
Sammensætte et filter der feks kun flower 50% af pumpens aktuelle kapacitet er vanvittigt.
Skal man gøre det rigtigt, så skaffer man sig oplysninger om hvor meget bensin motoren har brug for, lad os sige 100l/t, lægger 20% til(regulatoren skal typiskt bruge minimum 20% af flowet for at kunne opretholde konstant tryk v. varierende flow), så er vi på 120l/t, men dette volumen er _ved dyserne_, og der må tillægges lidt til trykfald i bla rør. Dertil skal vi bruge trykfald over filteret.
Skal der bruges 4bar tryk i fuelrailen, så skal der nok leveres minimum 4,2bar efter filteret,(grundet rørmodstand), og dertil lægges filterets karakteristik. Pumpen skal altså i dette tilfælde minimum kunne levere ~5bar v. et flow på 120liter/time.
Det er her kritisk at bemærke at der en en tæt sammenhæng mellem tryk og volumen!
Derfor er det en ganske usmart ide blot at smide et filter ind der kun flower 50% af hvad pumpen kan levere. Bosch rullepumper er nok nogle af de mest linære, grundet pumpen er nær beslægtet med rigtige deplacementspumper, og her vil det medføre en nedgang i kapacitet tæt på de 50%.
Andre typer pumpe kan faktisk risikere at falde så langt ned i karakteristikken at pumpen ikke rigtigt kan arbejde fornuftigt, med kavitation og andre dårligdomme til følge.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!