hvor meget olietryk kører i med?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

hvor meget olietryk kører i med?

#1 Indlæg af grydesvamp »

da jeg har haft nogle problemer med min turbo (den lød ikke altid ens) har derfor monteret olietryks ur og til min skuffelse er der kun 30psi. den laver fint tryk op til 2000 omd og så stopper trykket der dvs der bliver ikke større! kan der være noget med at turboen æder olietrykket?

alle evt løsninger modtages med kyshånd.!
Fri bane fuld hane! :-)
svan
Senior Medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43

olietryk

#2 Indlæg af svan »

Hej grydesvamp!

Bare lidt nysgerrig, hvad for et olietryksur er det? Jeg ved af bitter erfaring at de typiske ure af typen med en elektriske trykdåse ikke altid er helt til at regne med.

svan
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#3 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Hmm, min 205 GTI'er, med turbo kørte 4 bar tomgang, når den var kold.. ca, 1,5 bar i tomgang, og 4 bar ved fuld skrue ved varm motor.. Ved dog ikke om man kan regne med det "on-board" instrument...
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

#4 Indlæg af FALFA »

Det at dit olietryk "stopper" ved x rpm viser at den interne regulator begrenser trykket og det er nu godt nok, MEN det burde nok ligge noget højre prøv med et helt anmindeligt manometer de er ofte mere precise end de der elektroniske/mekaniske dåser.
selv køre jeg med 4 bar ca 60 psi men dette er også højre end std. på en 350 cui chevrolet.
hvis din turbo tager trykket så vil x rpm være højre end standart, og det må du kunne se i en service bog eller sammenligne med en anden bil
xrpm vil ogse være lavere med kold motor
og højre med en slidt pumpe.
begrænseren er en fjeder og et lille stempel eller kugle der sidder i din motor og fjederen kan skiftes til en kraftigere men dette vil kun hjælpe på trykket over x rpm , og altså ikke i tomgang,
tomganas olietryk kan kun hæves ved en større pumpe eller tykkere olie.

ps. jeg er ikke mekaniker og dette svar er kun baseret på erfaringer, bruges påeget ansvar....
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#5 Indlæg af Transitfar »

En oliepumpe er en såkaldt positiv-pumpe, dvs. at den leverer en bestemt MÆNGDE pr omdrejning, uanset "modstanden".

Derfor sidder der (nødvendigvis) en olietrykskontrolventil, som ved et vist tryk lukker den overskydende mægde tilbage til sumpen.

Lidt ligesom en wastegate på en turbo, bortset fra at udstødningen jo ikke ledes retur :roll: , men ud i det fri...

Min første tanke da jeg læste grydesvamp´s indlæg var da også: Træt olietrykskontrolventil?
Næste tanke: Nøjagtigheden på måleinstrumentet?

VH Lars
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#6 Indlæg af Mads B (dk) »

Jeg køre med lige omkring 6.5bar kold og 5.5bar varm på valvoline 5-50olie....... på billig! 15-40 olie har jeg samme tryk kold, men kun 3-4bar varm.

Alle tal er fra 2000omdr og op
Billede
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#7 Indlæg af grydesvamp »

ja det er et billigt ur fra autogauge, men hvilke andre olietryksmålere findes der ?

skifter olie i dag og ser om det har noget resultat...
Fri bane fuld hane! :-)
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#8 Indlæg af Mads B (dk) »

Min er også bare en billig fra hansen...... jeg testede dog min inden monteringen..... jeg prøve også at se hvad der skette ved at regulere på spændningen 11-15v...... og den er ret præsis mellem 12 og 14v.... ca 0.2bars forskel.....

Nu skal det lige siges at det ikke var med kalibreret udstyr.... men den vare da lige så præsis på det trykluftmanometer(indenfor 0.2) som også var tilsluttet efter trykreductionen.
Billede
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#9 Indlæg af grydesvamp »

okay hvordan testede du den ? jeg skifter olie her når bilen er lidt køligere og så tjekker jeg lige forbindelserne til ur'ene..
Fri bane fuld hane! :-)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#10 Indlæg af lqs »

hvad bruger i det høje olietryk til? MVH. søren
Besvar