hvor meget olietryk kører i med?
Redaktør: Moderatorer
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
hvor meget olietryk kører i med?
da jeg har haft nogle problemer med min turbo (den lød ikke altid ens) har derfor monteret olietryks ur og til min skuffelse er der kun 30psi. den laver fint tryk op til 2000 omd og så stopper trykket der dvs der bliver ikke større! kan der være noget med at turboen æder olietrykket?
alle evt løsninger modtages med kyshånd.!
alle evt løsninger modtages med kyshånd.!
Fri bane fuld hane! 
-
Carsten 205 GTI 1,9 T
- Mester Medlem
- Indlæg: 529
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Them
- Kontakt:
Hmm, min 205 GTI'er, med turbo kørte 4 bar tomgang, når den var kold.. ca, 1,5 bar i tomgang, og 4 bar ved fuld skrue ved varm motor.. Ved dog ikke om man kan regne med det "on-board" instrument...
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
-
FALFA
- Senior Medlem
- Indlæg: 263
- Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
- Geografisk sted: tæt på kbh
- Kontakt:
Det at dit olietryk "stopper" ved x rpm viser at den interne regulator begrenser trykket og det er nu godt nok, MEN det burde nok ligge noget højre prøv med et helt anmindeligt manometer de er ofte mere precise end de der elektroniske/mekaniske dåser.
selv køre jeg med 4 bar ca 60 psi men dette er også højre end std. på en 350 cui chevrolet.
hvis din turbo tager trykket så vil x rpm være højre end standart, og det må du kunne se i en service bog eller sammenligne med en anden bil
xrpm vil ogse være lavere med kold motor
og højre med en slidt pumpe.
begrænseren er en fjeder og et lille stempel eller kugle der sidder i din motor og fjederen kan skiftes til en kraftigere men dette vil kun hjælpe på trykket over x rpm , og altså ikke i tomgang,
tomganas olietryk kan kun hæves ved en større pumpe eller tykkere olie.
ps. jeg er ikke mekaniker og dette svar er kun baseret på erfaringer, bruges påeget ansvar....
selv køre jeg med 4 bar ca 60 psi men dette er også højre end std. på en 350 cui chevrolet.
hvis din turbo tager trykket så vil x rpm være højre end standart, og det må du kunne se i en service bog eller sammenligne med en anden bil
xrpm vil ogse være lavere med kold motor
og højre med en slidt pumpe.
begrænseren er en fjeder og et lille stempel eller kugle der sidder i din motor og fjederen kan skiftes til en kraftigere men dette vil kun hjælpe på trykket over x rpm , og altså ikke i tomgang,
tomganas olietryk kan kun hæves ved en større pumpe eller tykkere olie.
ps. jeg er ikke mekaniker og dette svar er kun baseret på erfaringer, bruges påeget ansvar....
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
En oliepumpe er en såkaldt positiv-pumpe, dvs. at den leverer en bestemt MÆNGDE pr omdrejning, uanset "modstanden".
Derfor sidder der (nødvendigvis) en olietrykskontrolventil, som ved et vist tryk lukker den overskydende mægde tilbage til sumpen.
Lidt ligesom en wastegate på en turbo, bortset fra at udstødningen jo ikke ledes retur
, men ud i det fri...
Min første tanke da jeg læste grydesvamp´s indlæg var da også: Træt olietrykskontrolventil?
Næste tanke: Nøjagtigheden på måleinstrumentet?
VH Lars
Derfor sidder der (nødvendigvis) en olietrykskontrolventil, som ved et vist tryk lukker den overskydende mægde tilbage til sumpen.
Lidt ligesom en wastegate på en turbo, bortset fra at udstødningen jo ikke ledes retur
Min første tanke da jeg læste grydesvamp´s indlæg var da også: Træt olietrykskontrolventil?
Næste tanke: Nøjagtigheden på måleinstrumentet?
VH Lars
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
Min er også bare en billig fra hansen...... jeg testede dog min inden monteringen..... jeg prøve også at se hvad der skette ved at regulere på spændningen 11-15v...... og den er ret præsis mellem 12 og 14v.... ca 0.2bars forskel.....
Nu skal det lige siges at det ikke var med kalibreret udstyr.... men den vare da lige så præsis på det trykluftmanometer(indenfor 0.2) som også var tilsluttet efter trykreductionen.
Nu skal det lige siges at det ikke var med kalibreret udstyr.... men den vare da lige så præsis på det trykluftmanometer(indenfor 0.2) som også var tilsluttet efter trykreductionen.
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
