Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 13:22

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 07 apr 2005, 21:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
da jeg har haft nogle problemer med min turbo (den lød ikke altid ens) har derfor monteret olietryks ur og til min skuffelse er der kun 30psi. den laver fint tryk op til 2000 omd og så stopper trykket der dvs der bliver ikke større! kan der være noget med at turboen æder olietrykket?

alle evt løsninger modtages med kyshånd.!

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel: olietryk
Indlæg: 07 apr 2005, 22:15 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
Indlæg: 329
Hej grydesvamp!

Bare lidt nysgerrig, hvad for et olietryksur er det? Jeg ved af bitter erfaring at de typiske ure af typen med en elektriske trykdåse ikke altid er helt til at regne med.

svan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2005, 02:01 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
Hmm, min 205 GTI'er, med turbo kørte 4 bar tomgang, når den var kold.. ca, 1,5 bar i tomgang, og 4 bar ved fuld skrue ved varm motor.. Ved dog ikke om man kan regne med det "on-board" instrument...

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2005, 05:51 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
Det at dit olietryk "stopper" ved x rpm viser at den interne regulator begrenser trykket og det er nu godt nok, MEN det burde nok ligge noget højre prøv med et helt anmindeligt manometer de er ofte mere precise end de der elektroniske/mekaniske dåser.
selv køre jeg med 4 bar ca 60 psi men dette er også højre end std. på en 350 cui chevrolet.
hvis din turbo tager trykket så vil x rpm være højre end standart, og det må du kunne se i en service bog eller sammenligne med en anden bil
xrpm vil ogse være lavere med kold motor
og højre med en slidt pumpe.
begrænseren er en fjeder og et lille stempel eller kugle der sidder i din motor og fjederen kan skiftes til en kraftigere men dette vil kun hjælpe på trykket over x rpm , og altså ikke i tomgang,
tomganas olietryk kan kun hæves ved en større pumpe eller tykkere olie.

ps. jeg er ikke mekaniker og dette svar er kun baseret på erfaringer, bruges påeget ansvar....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2005, 06:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
En oliepumpe er en såkaldt positiv-pumpe, dvs. at den leverer en bestemt MÆNGDE pr omdrejning, uanset "modstanden".

Derfor sidder der (nødvendigvis) en olietrykskontrolventil, som ved et vist tryk lukker den overskydende mægde tilbage til sumpen.

Lidt ligesom en wastegate på en turbo, bortset fra at udstødningen jo ikke ledes retur :roll: , men ud i det fri...

Min første tanke da jeg læste grydesvamp´s indlæg var da også: Træt olietrykskontrolventil?
Næste tanke: Nøjagtigheden på måleinstrumentet?

VH Lars

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2005, 10:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Jeg køre med lige omkring 6.5bar kold og 5.5bar varm på valvoline 5-50olie....... på billig! 15-40 olie har jeg samme tryk kold, men kun 3-4bar varm.

Alle tal er fra 2000omdr og op

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2005, 10:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
ja det er et billigt ur fra autogauge, men hvilke andre olietryksmålere findes der ?

skifter olie i dag og ser om det har noget resultat...

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2005, 11:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Min er også bare en billig fra hansen...... jeg testede dog min inden monteringen..... jeg prøve også at se hvad der skette ved at regulere på spændningen 11-15v...... og den er ret præsis mellem 12 og 14v.... ca 0.2bars forskel.....

Nu skal det lige siges at det ikke var med kalibreret udstyr.... men den vare da lige så præsis på det trykluftmanometer(indenfor 0.2) som også var tilsluttet efter trykreductionen.

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2005, 12:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
okay hvordan testede du den ? jeg skifter olie her når bilen er lidt køligere og så tjekker jeg lige forbindelserne til ur'ene..

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 apr 2005, 16:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvad bruger i det høje olietryk til? MVH. søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team