Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 22:15

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 28 mar 2005, 10:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
Skal til og bygge en 325 m20 motor med turbo, og nu har jeg set at nogle smider lmm og filter på turboen og andre kun filter(og så sender tryk igemmen lmm)..

SÅ er det jeg godt vil vide hvorfor det ene eller det andet...?

Her er lidt billeder af det jeg mener..

Billede
Billede

Det var lige det eneste billde af jeg kunne finde af den anden måde..
Billede

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 mar 2005, 16:15 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
Indlæg: 208
Geografisk sted: Vejle
Hej

Det er da vist sunes gamle BMW du har fået billeder af der hva hehe...tja altså, man behøver jo ikke lmm hvis man har map sensor og noget godt sprøjt jo, så det er nok derfor...

_________________
BMW ---> Best Motor in the World!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 mar 2005, 16:17 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
Indlæg: 208
Geografisk sted: Vejle
hov da der misforstod jeg da vist noget...ja, nogen sætter lmm på tryksiden, men det har jeg også prøvet at elsperimentere lidt med, på samme motor i øvrigt, men der er ikke den store forskel, hvis nogen overhovedet...men du kan jo nok godt se at der ikke er plads til 2 lmm ved turboerne ik :lol:

_________________
BMW ---> Best Motor in the World!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 mar 2005, 19:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
bmwmanden skrev:
hov da der misforstod jeg da vist noget...ja, nogen sætter lmm på tryksiden, men det har jeg også prøvet at elsperimentere lidt med, på samme motor i øvrigt, men der er ikke den store forskel, hvis nogen overhovedet...men du kan jo nok godt se at der ikke er plads til 2 lmm ved turboerne ik :lol:


Ja kan godt ser det kniber med pladsen, men det vil sige den køre godt nok med lmm og filter på turboen.. Du skulle vel ikke ha et billede af den måde du har lavet det, på din motor... Du må gerne sende det her til returflasken@yahoo.dk

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2005, 20:46 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
Indlæg: 208
Geografisk sted: Vejle
Hej

På en af de motore jeg har lavet med lmm så r det ligesom de billeder du har, men når jeg bruge map sensor så har jeg jo bare filter på turboen og rør direkte op til indsugningsmanifolden...

_________________
BMW ---> Best Motor in the World!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2005, 23:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Du skal tænke på hvis du trykker igennem imm så ligger din tændingskurve MEGET højt,og vil ikke anbefale ret meget tryk.
MVH Finn.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2005, 07:50 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Du skal tænke på hvis du trykker igennem imm så ligger din tændingskurve MEGET højt,og vil ikke anbefale ret meget tryk.
MVH Finn.


?
forklaring udbedes?

Hvorfor ligger tændingskurven da så højt?


Eller hvad er det du mener?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2005, 15:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Der er ikke bankesensor på denne motor.Så tændingskurve ligger som sugemotor.Har også ladet mig fortælle at når du trykker igennem en flowmåler ændre du i den oprindelige kurve.
Men du er velkommen til at rette mig :-)
MVH Finn.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2005, 16:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Der er ikke bankesensor på denne motor.Så tændingskurve ligger som sugemotor.Har også ladet mig fortælle at når du trykker igennem en flowmåler ændre du i den oprindelige kurve.
Men du er velkommen til at rette mig :-)
MVH Finn.


Motoren der er vist kører med en dum fordeler uden tilslutning til ECu en.
De senere havde fordeleren monteret på tandrems dækslet, og var 100% styret af ECu en.
Og er derfor stærtk afhænige af signalet fra LMM.
Om hvirvidt at LMM bliver forvirret af at sidde på tryksiden er der åbenbart forskellige meninger om.
Men jeg har aldrig set en sådan måler sidde på tryksiden af turboen/kompressoren som OEM. montering, og de må have haft en grund til det.
Fordelen ved at montere LMM på suge siden er at man kan benytte org styringen sålænge den holder sig under tryk, og det er uden problemer.
Problemet komme først når motoren kommer under tryk og ECU en løber tør for værdier til den øgede luftmængde, og man skal til at bygge et tilskuds system.
Det samme med tændingen, man skal finde et sytem der rettadere tændingen under tryk, da ECuen ikke har de værdier i sin hukommelse.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 apr 2005, 16:30 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Der er ikke bankesensor på denne motor.Så tændingskurve ligger som sugemotor.Har også ladet mig fortælle at når du trykker igennem en flowmåler ændre du i den oprindelige kurve.
Men du er velkommen til at rette mig :-)
MVH Finn.



Well, eftersom den oprindeligt kom fra en sugemotor, så har motorstyringen nok kurve som en sugemotor...... :idea:

Flowmåleren er i de fleste tilfælde en "dum" dims, og har absolut intet med hverken tændingskurve eller brændstofditto at gøre. Den kommer bare med et signal alt afhængig af hvor meget flappen er skubbet tilbage. Selve styreboksen har så nogle værdier den sammenligner med, og finder herved de parametre som den oprindelige sugemotor kørte med. Uanset der er tryk eller ej.

Så man ændrer sguikke på kurven fordi flowmåleren sidder på den ene eller den anden side, men det er _kun_ på sugesiden den måler rigtigt.

Hvad den måler på tryksiden er bedøvende ligegyldigt da ingen af stumperne er lavet til den placering, og man lukker reelt øjnene og ser om den springer i luften når man placerer den på tryksiden.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team