Lidt Koni hjælp

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Dagooz
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
Geografisk sted: Vejle

Lidt Koni hjælp

#1 Indlæg af Dagooz »

Et lidt pinligt spørgsmål men har gul Koni monteret på min uno men har sgu glemt hvad vej stemplet skal drejes for at blive henholdsvis hård eller blød. Synes den er rigeligt hård nu men kan ikke huske om det er med eller i mod uret hvis den skal være blødere. Håber der er nogen der kan hjælpe.
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
TDtweeks
Medlem
Indlæg: 112
Tilmeldt: 06 mar 2005, 14:38
Geografisk sted: Nordjylland

#2 Indlæg af TDtweeks »

mener med sikkerhed at der er med uret for at dæmperen bliver blødere .. kan du ikke mærke forskel når du justere dem ?? du kan jo bare prøve dig lidt frem
MVH
Heine
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#3 Indlæg af møffe »

TDtweeks skrev:mener med sikkerhed at der er med uret for at dæmperen bliver blødere .. kan du ikke mærke forskel når du justere dem ?? du kan jo bare prøve dig lidt frem


jeg er sikker på at det er modsat. men det er også et år siden jeg gjorde det.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#4 Indlæg af mh »

slettet :!:
Senest rettet af mh 14 maj 2005, 15:02, rettet i alt 1 gang.
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
TDtweeks
Medlem
Indlæg: 112
Tilmeldt: 06 mar 2005, 14:38
Geografisk sted: Nordjylland

#5 Indlæg af TDtweeks »

Yes sir ... så kom hukommelsen alligevel ik til korte :roll:
MVH
Heine
Dagooz
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
Geografisk sted: Vejle

#6 Indlæg af Dagooz »

Grunden til at jeg helst ikke vil prøve mig frem er at på en uno SKAL dæmperne afmonteres for at de kan justeres. Stemplet skal trykkes i bund og så skal det drejes samtidig med at det holdes i bund. Bagdæmperne er mindre anstrengende da de har en knap der skal trykkes ind mens man drejer. Men mener også at det var sådan papirerne i sin tid beskrev med et simpelt + og -.
Tak for hjælpen
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#7 Indlæg af møffe »

TDtweeks skrev:Yes sir ... så kom hukommelsen alligevel ik til korte :roll:


skod. jeg giver en bajer ved lejelighed. trælst når men husker forkert.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Lerup
Senior Medlem
Indlæg: 289
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#8 Indlæg af Lerup »

Dagooz:
Kan du ikke uddybe det med at dæmperen skal justeres med stemplet i bund?

Har en bil der blev leveret med gule Koni coilovers, men har aldrig fundet ud af hvordan dæmperen kunne justeres. Skal lige siges at koni aldrig (officielt i hvert fald) har produceret dæmpere til den pågældende bil, derfor har jeg heller ikke noget datablad.
Dagooz
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 03 maj 2004, 00:37
Geografisk sted: Vejle

#9 Indlæg af Dagooz »

Skal prøve at udddybe det :) : Når dæmperen er afmonteret skal man presse den helt i bund og dreje stemplet samtidig med at du holder stemplet i bund. For mine dæmpere hedder det sig at fordæmperne kan dreje ca 720 grader og bagdæmperne er vist 160 grader. Når dæmperen når sit blødeste eller hårdeste punkt så kan du ikke dreje stemplet mere i den retning. Men da det er lidt hårdt for fingre (og tålmodighed) at holde hele dæmperen presset sammen når du drejer stemplet. Så du kan evt. spænde cylinder enden let op i en skruetvinge så den står på noget samtidig med at den jo heller ikke kan dreje med når du prøver. Med bagdæmperne er det noget nemmere. De skal stadig afmonteres men under plastic afskærmningen (hvis der er en skal den pilles af ved justering) sidder der en knap der kan trykkes ind, det er muligt du skal lige skal dreje lidt på stemplet for at du kan trykke den ind. Så drejer du stemplet samtidig med at du holder knappen inde. Altså skal bagdæmperne ikke presses i bund. Håber du kan bruge det til noget.
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?
Lerup
Senior Medlem
Indlæg: 289
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#10 Indlæg af Lerup »

Tak, det må jeg hjem og prøve!
Besvar