Hej
Lige en lille fortæling fra en ganske almindelig dag på K2 Import's værksted......
Blev ringet op af en fyr i sidste uge der gerne ville ha skiftet dæk på hans Citroen.....vi snakkede lidt om hvad han ville have og hvilken størrelse han skulle bruge. Vi ender op med nogle 215/50-16 Michelin som jeg så lige skal ha hjem da det jo ikke lige er en lager størrelse.
Han vil stille bilen ned tidligt om morgenen og vil så komme efter arbejde og hente den.
Kommer ud om morgenen og ser den mest afskyelige Citroen CX jeg nogenside har set, MINDST 6 forskelige farver og GANGSTERFILM i alle ruder.....Den blir jo heller ikke kønnere af at den i parkeret tilstand hænger ynkeligt på livet pga hydraulisk undervogn.....Konen kommer ud og skal ha ungerne i dagpleje og siger med STOR foragt i stemmen " Hva faen er det for et spøgelse ??) hvilket jeg ikke lige har et fornuftigt reply til...
Låser mig ind i den og kaster mig ned i nogle sæder der nærmest ligner cheesterfield møbler og med læder så tyyykt som huden på et næsehorn....Kabinen er et helt kapitel for sig selv, lige så feeed som bilen er grim udenpå, rat med kun en ege og sjove former og mærkelige symboler til kontakter..
Nå jeg starter den op og den hæver sig og jeg får dækkene skiftet og bestemmer mig for at rulle en tur i den da en af fælgene er lidt skæv og jeg havde lidt hurlumhej med at få den afbalanceret. Kører ud af byen og ud på hovedvejen og sikke den bil flyder afsted, kommer bag til en traktor og kommer til at køre der et godt stykke vej, men da der endelig er plads trækker jeg ud og er lige kommet ud da et fjog dytter og blinker bag mig fordi han åbenbart ikke mener det lige går hurtigt nok så jeg trykker pedalen i bund ved ca 65 i 3. gear og det er her pointen kommer...........................................Den trækker fuldstændigt sindsygt !!! En turbo begynder at hvæse og bilen hamrer afsted som et projektil !!!
Hallo ???? Hvad skete der her tænker jeg og prøver et par gange mer at give den noget gas..jojo den er god nok der er turbo på svinet !! Kommer hjem og rykker hjelmen op og der ligger ganske rigtigt en turbomotor i med noget intercooler og nogle rustfri bøjninger som PSA sikkert ikke har stået for.
Tager en snak med fyren da han kommer efter den og det viser sig at den åbenbart er en sjælden model af CX25 Turbo2 (168hk std)som blev lavet til det franske politi og at den med 1.4bar har 250hk........
240kmt er intet problem og den ligger som klisteret til vejen viser det sig da han giver en tur !!!
Sjov med sådan en gammel bil der lige tager røven på en.......Og så er der virkelig komfort i den selvom den svinger som en saxo