Hjælp til wastegate aktuator på RST

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

Hjælp til wastegate aktuator på RST

#1 Indlæg af Jakob Hansen »

Hej!

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med.
Jeg har en Ford Escort RS turbo, som jeg gerne vil have til at rende lidt stærkere. Derfor har jeg anskaffet mig en styreboks som er chippet, hvilket skulle tillade mig at hæve ladetrykket.
Jeg forstiller mig at justere det op til omkring 1,0 bars ladetryk (selve motoren er standart). Til at gøre dette har jeg monteret en "bleed valve", med hvilken jeg indtil nu har brugt til at køre med 0.6 bar i tryk.

Men nu har jeg læst forskellige steder at en standart RST wastegate aktuator ikke kan holde til at gå fra 0,6 til 1,0 i tryk. Den kan simpelthen ikke holde wastegaten lukket.

Mit spørgsmål er så: Er det rigtigt? I så fald så skal jeg jo ud og have en anden som er stærkere, men hvilken kan så anbefales og kan man også for en som er for stærk?
Kan man få nogle som er justerbare og hvordan indeles de i hvor stærke de er (har hørt noget om en "-31 aktuator"(31 psi?))?

Har kigget på den som Bruno Hansen motorsport forhandler, er den anbefalelsesværdig?

Håber på at få svar på nogle af mine spørgsmål.
På forhånd tak.
Jakob Hansen

PS:
For godt ordens skyld, skriver jeg lige hvad der er lavet ved bilen:
Standart motor og turbo med:
- K&N injection luftfilter
- Hjemmelavet udstødning (2,5" gennemgående og uden mellempotte)
- SFS slanger med BOV.
- Justerbart ladetryks anordning fra kabine med ladetryksur.
- Forstærket Helix kobling
- og nu en chippet styreboks.
Billede
Brugeravatar
Whosa
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København

#2 Indlæg af Whosa »

Hvis du har justerbart ladetryk fra kabinen skulle der ikke være nogen problemer med at skrue den op til 1 bar.
Det der er vigtigt er at du har købt en ny chip så benzinen følger med, men det skriver du jo at du har.
Ford Escort RS Turbo S2
Streetracing is NOT a crime !
Brothers .... What we do in life, Echoes in eternity !
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#3 Indlæg af mh »

skift intercooleren (standarten er for ringe på den originale charger cooler kan kun anbefales)
xr3i spjæld kan laves om så det passer

ellers skal man til og gå ind i motoren for at finde mere at arbejde med (større ventil... portning... opboring og mont af VW stempler... 1,8 US krumtap... anden turbo bagefter...)

standart WG kan sagtens holde til 1 bar har en kammi der kørte 1,3 på fuld standart motoropsætning (ud over chip) men den motor har det heller ikke godt idag (er dog skilt ad for rep/reno)

desuden er 2,5" udstødning standart på RST og den har kun en bagpotte på fra fabrikken af (originalt er den fuldsvejst fra turbo til enderøret)
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#4 Indlæg af Jakob Hansen »

tinasmartin skrev:skift intercooleren (standarten er for ringe på den originale charger cooler kan kun anbefales)
xr3i spjæld kan laves om så det passer

ellers skal man til og gå ind i motoren for at finde mere at arbejde med (større ventil... portning... opboring og mont af VW stempler... 1,8 US krumtap... anden turbo bagefter...)

standart WG kan sagtens holde til 1 bar har en kammi der kørte 1,3 på fuld standart motoropsætning (ud over chip) men den motor har det heller ikke godt idag (er dog skilt ad for rep/reno)

desuden er 2,5" udstødning standart på RST og den har kun en bagpotte på fra fabrikken af (originalt er den fuldsvejst fra turbo til enderøret)


Alt det du nævner at tuningsmulighder har jeg hørt før. MEN sagen er at det hele skal køres på husmandsbudget, så jeg kan kun drømme.

Men jeg har dog forbedret forbedret dette område ved at bore 5 stk. 60mm huller i kofangeren der hvor nummerpladen normalt sidder. Dette skulle gerne give noget mere luft ind til I/C og køler.
(Der er tale om en rallycrossbil, hviklet er grunden til at jeg kan tillade mig at bore huller).

Hvor sikker er du på at std. WG kan holde? Andre hoveder siger at det er et must når man lader over 0.7 i tryk på RST...

Ang. udstødning, så er det sikkert rigitgt det du siger. Men da jeg købte min RST sad der en OneTwo pipe på fra forrør af i 2,5" og med mellempotte.
Det er denne jeg har lavet om så mellempotten er fjernet, og så har jeg ført udstødningen op over svingarmen i stedet for rundt om. Dette må da give et lidt bedre flow (og så er udstødningssystemet kortet af med en lille halv meter).
Desuden er udstødningen oppe på 3" mange steder fordi der er kommet lidt ud- og indsnævringer til undervejs. Men den er som sagt ikke mindre en 2,5" på noget sted.

Hilsen
Jakob Hansen
Billede
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#5 Indlæg af mh »

standart WG = HELT SIKKER :wink:
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Besvar