Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 18:39

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: 20% reglen
Nyt Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Har gået med en lille idé om at ligge en V6 motor i min 306GTi. Og hvad angår 20% reglen så er jeg UNDER den 163*1,2=195,6 så derfor må jeg gerne ligge en V6 (194 hestes) udgave i min 306'er, da den overholder de krav med de 20%, MEN hvad så med forureningen? Nu kan jeg jo skaffe papireren på, fra importøren, over hvor meget min "gamle" og den "nye" maskine forurener. Så hvis V6 motoren forurener MINDRE end GTI motoren, så skulle der vel ikke være noget problem.
Den conversion kører der også et par stykker af i England bla. - så det burde kunne lade sig gøre....men har jeg overset noget???

LINK fra færdselsstyrelsen : http://www.fstyr.dk/sw23095.asp

1 motor, 2 sæder, 3 døre, 4 hjul og 5...nej 6 gear :twisted:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: falster
det lyder fair nok. Men tag en snak med told og skat eller syns hallen først det er altid bedst at være på den sikre side. Og eventuelt dit forsikrings selskab det er jo ik så smart og smadre den og så de ik vil betale.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: køge
Hvor meget tuning ???
Der er sikket mange der spørge sig selv hvor meget man må tune en bil der skal køre på hvide plader.
Nogle mener 20 % og nogle siger andre ting med turbo, kompressor eller chiptuning.

To instanser har interesse i tuneri, hos told & skat vil de gerne høre fra dig,
hvis du skifter motoren ud med en anden,
der har mere en 20 % ekstra effekt.
Men det koster ikke ny registreringsafgift at tune lige så meget,
Som du vil på den eksisterende motor eller en motor identisk med den oprindelige.
Men hus statens bilinspektion bliver det besværligt.
For det første må bilen efter tuning kun støje 3 dB mere ved standart måleprøven.
For det andet skal der foreligge dokumentation for bilens luft forurenings tal i tunet tilstand,
hvis bilen er nyere end 1984.
det betyder praksis, at kun tuningsindgreb med en TUV-godkendelse kan komme i betragtning.

I princippet skal du til syn og oplyse om tuningen, blot du skifter til en skrappere knastaksel eller et hidsigt luftfilter.
Jeg ved godt, at bilinspektionen ikke altid opdager det, hvis du ”glemmer” at oplyse om ændringerne,
Men det bliver det ikke mere lovligt af. Reglerne gælder alt tuning, uanset fremgangsmåde.

Dette er skrevet af John Sørensen
Fra et hotline Farum om biler, på nettet.

Titel:
Mester Medlem

nu skriver du at du sagtens kan skaffe de nødvendige papirer fra importøren... er du sikker på det? vær opmærksom på at bilens reg. ang. grøn ejerafgift sandsynligvis skal ændres i forbindelse med ombygningen. hvis jeg var dig, ville jeg skrive en til bunds gående beskrivelse af det hele og sende til færdselsstyrrelsen... spændt på hvad de vil svare! MVH. søren

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

Har snakket med synshallen, og han sagde at så længe motoren var under de 20% og at den ikke forurenede mere end den gamle og jeg kunne skaffe div. papirer fra importøren og motorerne så skulle der ikke være noget problem.
bilen er registreret første gang sidst i 96 - så det med grøn afgift den går jeg lige præcis under, da det kun er biler der er fra 97- eller nyere man skal dokumentere fro det.
Det med at sende et brev til færdselstyrelsen - det lyder som en rigtig god idé - bare brevet ikke bliver syltet under 400000 andre breve så jeg får svar om 2-3 år :evil:

skal nok vende tilbage med en update

Titel:
Desvære tror jeg ikke du skal regne med at det kan lade sig gøre at smide en v6 i en 306 og få det godkendt her i dk. Ville selv gøre det på et tidspunkt men det synshallen ville ikke godkende det plus der findes ingen typegodkendelser på en 306 v6 da denne model ikke findes som standard i peugeots program. Men hvis du har mod på det så skal du bare bruge alt det foreste fra en v6 + du skal rykke torpedopladen lidt før du kan få plads til den i en 306. Hvis du skal bruge typegodkendelser skal du have fat i poul-einar, han hjalp mig med min 306 xs til 306GTi.

PEUGEOT DANMARK
Telefon:46 55 08 56
Mailto:poul-einar.helverskov@peugeot.dk
Web: http://www.peugeot.dk

Mvh. Mark

Nyt Medlem
Brugeravatar

Skal man rykke torpedopladen!
Hmmm troede sgu den kunne være der uden at hamre og banke for meget. Nåh men det kan da være at jeg skulle prøve ham Peugeot-manden. Skal nok lige snakke med Told & Skat først inden jeg gør noget som helst...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time