Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 18:31

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: El kompressor
Jeg mangler sgu en del info om El kompressor til trykladning så som:

Virke måde
forhandlere
evt. andres erfaring

Er der nogle der kan hjælpe

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
det her har været oppe og vende en hel del gange nu...

http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=9692&highlight=el+kompressor

FP-DE 1,8 16v

"I need your boots, your hat and your Unicycle!"

Titel:
Moderator

Prøv at søge lidt i forummet her. Det emne har været vendt et par gange før. Måske du kan finde det info du skal bruge ud af det, ellers er der nok et par stykker der kan råde dig om det ;-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
HenrikGM skrev:
Prøv at søge lidt i forummet her. Det emne har været vendt et par gange før. Måske du kan finde det info du skal bruge ud af det, ellers er der nok et par stykker der kan råde dig om det ;-)

Ja, Henrik - du har jo tidligere været en varm fortaler for princippet...... 8)

Jeg har en lille brenderup du kan købe til at have batterierne på.

/Nolan

Titel:
Moderator

Nolan skrev:
Ja, Henrik - du har jo tidligere været en varm fortaler for princippet...... 8)

Jeg har en lille brenderup du kan købe til at have batterierne på.

/Nolan

Jaa....Elturbo. Det der skræmmer mig mest er at mange slet ikke kan SE at den effekt der skal til, er så stor at det i praksis er noget af en udfordring at lave en ydelse der bare modsvarer feks en lille T25. Der skal _virkeligt_ noget knald på!

Det er ikke ret længe siden jeg forgæves brugte 30minutter til en lille hyggeaften på at overbevise min side mand om at det IKKE kan lade sig gøre at bygge en ellert om til en evighedsmaskine.

Forslaget var:

Man tager en ellert.
Installerer et ladeapperat.
Installerer en 12-240volt converter.
Lader batterierne helt op.
Og ideen er så at man har et køretøj der kommer mere og mere knald på jo længere tid du kører. Faktisk er det største problem at man er nød til at slukke laderen.....uuuaaaa.... :cry:

Manden var _STENSIKKER_ på at man kunne køre batterispændingen i 12-240volt converteren, fra converteren til batteriladeren og retur på batteriet igen. Jo længere tid den stod, desto mere strøm kom der på batteriet.

Faktisk skulle man bare vælge lader og converter stor nok, så var den i vinkel.

WOW.....

No comments. Ihvertfald ikke før han begyndte at overbevise nogle af de andre gæster om ideens fortræffelighed.

Jagten på evighedsmaskinen er uendelig, men den går ihvertfald ikke henover en converter og en batterilader, hellerikke om vi ser bort fra tabet i batteriet i sig selv.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
HenrikGM skrev:
Jaa....Elturbo. Det der skræmmer mig mest er at mange slet ikke kan SE at den effekt der skal til, er så stor at det i praksis er noget af en udfordring at lave en ydelse der bare modsvarer feks en lille T25. Der skal _virkeligt_ noget knald på!

Hvad snakker vi egentlig om i effekt, hvis kompressordelen i en T25 skulle trækkes af en elmotor??

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jeg blev også selv interesseret.
Og kom frem til følgende.
En turbo har ca 85% i effektivitet, så lad os halvere dette da vi kun har et hjul.
Vi ønsker 100 KW i effekt
turbo + 7%
Gearkasse+10%
elmotor+10%
generator+10%
tab i kabler+5%

samlet effekt 147 KW for at få 100 KW på svinghjulet
Eller 392 ampere, og det eneste der kan generere dem er generatoren, så vi lægger lige 47 KW oven i.
Og kommer til resultatet at motoren skal yde 194 KW for at få 100 KW på svinghjulet.

Der er garentert fejl i min beregning/ teori men det er et bud.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

Der skal en del data på bordet, før man lige hidser lommeregneren op og finder et konkret effektniveau.

Men, jeg ved lidt om flymotorer, og hvad der kunne lade sig gøre for 50år siden på den front:

Dengang stjernemotorer var den mest avancerede teknik gjorde man noget ganske snedigt. Effekten var jo som altid for lille(måske nogen kan genkende det??) og slagvolumenet var allerede enormt(56liter/18cyl). Turboladeren var jo opfundet, men ikke fantastisk pålidelig.

Så man snuppede en halv aksialturbo, koblede turbinens aksel på krumptappen, og lod så at sige turboladeren slæbe med på krumptappen via en gearkasse. Gjorde det 3x, og fik så 3 små turbiner i udstødningen, der hver i sær slæbte med på krumptappen.
(att transistfar, du har jo fået en invitation til at se dem realtime ;-))

Det trick fik DENGANG effekten til at stige fra 2800 til 3500hk. Med andre ord, så leverede de 3 turbiner imponerende 700hk til krumptappen.

Idag siger fagfolkene at en 500" V8 i traktortræk bruger omkring 400hk til at trække kompressoren. samlet ydelse omkring de 2500hk.

Slag på tasken , ud fra den viden, vil jeg tro at en turbolader omsætter noget i omegnen af 15-35% af motorens afgivne effekt internt via turbineakslen. Eller med andre ord, så tænker jeg at volvoen, når den lægger de 184hk på tappen, nok har en effektoverførsel på ~35-40hk mellem turbine og kompressor. Helt utopi skriger jeg faktisk lidt selv, men hvis vi kigger på det moment akslen overfører v. 100.000rpm, så er det kun beskedne 2,5Nm....Så det er nok ikke helt hen i vejret. Især ikke når man ved en turbolader kan brække akslen v. spidsbelastninger.
Men selv om tallet er en faktor 2 for stort, så skal der gøres noget voldsomt for at kunne det samme rent elektriskt.

Bemærk, det her er gætværk. Jeg har ikke regnet konkret på en T0313 lader, men tror det er ret tæt på virkeligheden.

Hvis det ikke var fordi jeg var træt, så kunne jeg måske komme i tanke om at lave udregningen.................

Citat slut.

Titel:
Har kørt lidt med el compresoor.. og det er nu ellers en større videnskab at få det til at spille.. først prøvede vi med et ekstra batteri, og selvom det kunne diskuteres om det gav ekstre, så lavede vi et relæ board hvor vi kørte tre ekstra batterier på en generator, når de manglede strøm og den kørte UDEN at lade på compressoren.. men så slog det generatoren fra når der skulle køres med tryk, så elcompressoren kun kørte over batterierne og ikke generatoren.. så er der ingen effekttab på krumtappen.. se det kunne mærkes.. MEN igen så er det ikke nemt at få hele skidtet til at arb. sammen.. men hvis man skal køre med elcompressor, så SKAL man køre det som et seperat system.. ellers mener jeg vi regnede det ud til at effekt tabet på generatoren (krumtappen) var størrer end den genererede effekt fra compressoren..
Samt når man kører uden den lader, så skal den hive luften igennem compressoren, og så virker den pludselig som en begrænsning..
Mit råd, køb en turbo.. selv en lille ct-20 burde kunne sparke mere af sig en selv en stor elcompressor.. :? :?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
Ja mærkes, men nu glemmer du jo har proppet 3batterier i også = vægt. Dvs den kunne mærkes, men var den egenlig hurtigere end uden alle batterierne?
+ at du kun kører med den nogle gang (alá Lattergas)

Nææ jeg tror jeg holder mig til gassen :lol: DET VIRKER

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time