Der skal en del data på bordet, før man lige hidser lommeregneren op og finder et konkret effektniveau.
Men, jeg ved lidt om flymotorer, og hvad der kunne lade sig gøre for 50år siden på den front:
Dengang stjernemotorer var den mest avancerede teknik gjorde man noget ganske snedigt. Effekten var jo som altid for lille(måske nogen kan genkende det??) og slagvolumenet var allerede enormt(56liter/18cyl). Turboladeren var jo opfundet, men ikke fantastisk pålidelig.
Så man snuppede en halv aksialturbo, koblede turbinens aksel på krumptappen, og lod så at sige turboladeren slæbe med på krumptappen via en gearkasse. Gjorde det 3x, og fik så 3 små turbiner i udstødningen, der hver i sær slæbte med på krumptappen.
(att transistfar, du har jo fået en invitation til at se dem realtime

)
Det trick fik DENGANG effekten til at stige fra 2800 til 3500hk. Med andre ord, så leverede de 3 turbiner imponerende 700hk til krumptappen.
Idag siger fagfolkene at en 500" V8 i traktortræk bruger omkring 400hk til at trække kompressoren. samlet ydelse omkring de 2500hk.
Slag på tasken , ud fra den viden, vil jeg tro at en turbolader omsætter noget i omegnen af 15-35% af motorens afgivne effekt internt via turbineakslen. Eller med andre ord, så tænker jeg at volvoen, når den lægger de 184hk på tappen, nok har en effektoverførsel på ~35-40hk mellem turbine og kompressor. Helt utopi skriger jeg faktisk lidt selv, men hvis vi kigger på det moment akslen overfører v. 100.000rpm, så er det kun beskedne 2,5Nm....Så det er nok ikke helt hen i vejret. Især ikke når man ved en turbolader kan brække akslen v. spidsbelastninger.
Men selv om tallet er en faktor 2 for stort, så skal der gøres noget voldsomt for at kunne det samme rent elektriskt.
Bemærk, det her er gætværk. Jeg har ikke regnet konkret på en T0313 lader, men tror det er ret tæt på virkeligheden.
Hvis det ikke var fordi jeg var træt, så kunne jeg måske komme i tanke om at lave udregningen.................
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!