Montering af "koldere" termostat i sugemotor

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Buus
Medlem
Indlæg: 223
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Montering af "koldere" termostat i sugemotor

#1 Indlæg af Buus »

Jeg kører i øjeblikket i en V6, hvor der en monteret en 92gr termostat (ab fabrik).

Da motoren har fået en "overhaling" med konventionel tuning, overvejer vi at montere en 82gr termostat.

Giver det overhovedet nogen mening, at sænke temperaturen i en sugemotor?

Det skal siges, at disse V6 motorer har det med at have en rimeligt høj driftstemperartur.

Lad mig endelig høre jeres idéer.....
Brugeravatar
xxblade
Mester Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Geografisk sted: Jylland

#2 Indlæg af xxblade »

Så længe motoren stadig holder den samme temp så har den jo køle evne nok.....kan den derimod ikke køle motoren efter at du har tunet er det jo ikke thermostaten der er skyld i det, men derimod køler/vandpumpe der er underdimensioneret.

Det eneste du opnår ved at montere en 82 graders thermo er at der går lidt længere inden den overopheder, en 82 graders og en 92 graders der er 100% åbne køler jo det samme.........eller det gør de jo ikke, det er køleren og cirkulationen der bestemmer kølingen.....
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#3 Indlæg af lqs »

du vil vinde en del ved at skifte til 82 grader eller lavere. drifttemperaturen vil jo falde ca. 10 grader... har meget at sige, særlig på en V motor! nogen der kender et sted hvor man kan købe endnu lavere (under 82 grader) termostat? MVH. søren
Buus
Medlem
Indlæg: 223
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#4 Indlæg af Buus »

lqs skrev:du vil vinde en del ved at skifte til 82 grader eller lavere. drifttemperaturen vil jo falde ca. 10 grader... har meget at sige, særlig på en V motor! nogen der kender et sted hvor man kan købe endnu lavere (under 82 grader) termostat? MVH. søren


Jeg ville godt have det uddybet lidt, hvis det kan lade sig gøre....

Jeg er klar over, at en koldere termostat på en turbomotor er fint, men du nævner noget med "særlig godt på en V6"... er det fordi den bagerste cylinderrække ikke får luftkøling nok eller?
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#5 Indlæg af lqs »

fordi hele indsugningsmanifolden ligger i klemme, mellen to meget varme topstykker! det hæver MAT. en del. MVH. søren
Brugeravatar
xxblade
Mester Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Geografisk sted: Jylland

#6 Indlæg af xxblade »

lqs skrev:du vil vinde en del ved at skifte til 82 grader eller lavere. drifttemperaturen vil jo falde ca. 10 grader... har meget at sige, særlig på en V motor! nogen der kender et sted hvor man kan købe endnu lavere (under 82 grader) termostat? MVH. søren


Hvad er grunden til den højere drifttemp. fra fabrik hvis der er noget at hente ved at sænke temp ????
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU
Brugeravatar
xxblade
Mester Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Geografisk sted: Jylland

#7 Indlæg af xxblade »

lqs skrev:fordi hele indsugningsmanifolden ligger i klemme, mellen to meget varme topstykker! det hæver MAT. en del. MVH. søren


Køler den forholdsvis store mængde af indsugningsluft ikke manifolden ned til et niveau hvor den varme du mener vandrer op i manifolden har en ret begrænset indflydelse ???
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#8 Indlæg af lqs »

varmeapperatet virker bedre. nej det er kun en af grundene... motorolien holder sig meget bedre ren ved den højere drifttemperatur. der er flere grunde....en OEM motor skal overholde en masse love og regler, disse strider tit imod hvad der ville være bedst for ydelsen! MVH. søren
Buus
Medlem
Indlæg: 223
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#9 Indlæg af Buus »

Det vil sige, at montering af en koldere termostat bør efterfølges af et lavere interval mellem olieskiftene?

jeg takker
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#10 Indlæg af lqs »

jah.... der er nok mange hverdags biler, der kører småture her om vinteren, uden nogensinde at blive ordentlig varme! der vil det helt sikkert være en god ide at skifte olien oftere. ang. temp. på indsugningsluft (mat) vil 10 grader koldere luft ofte være lig med ca. 1 procent mere ydelse. eller i hvert fald mulighed derfor. læste en test fra AUSTRALIEN med en MAZDA V6 der vandt 3hk, ved at der blev lagt nylon stykker på 6mm tykkelse, imellem topstykker og indsugningsmanifold. i stedet for alm. pakninger.... det er selvfølgelig et varmere klima de har. men det burde også give en målbar forskel i DK! MVH. søren
Besvar