Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 18:17

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 05 feb 2005, 12:14 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 223
Jeg kører i øjeblikket i en V6, hvor der en monteret en 92gr termostat (ab fabrik).

Da motoren har fået en "overhaling" med konventionel tuning, overvejer vi at montere en 82gr termostat.

Giver det overhovedet nogen mening, at sænke temperaturen i en sugemotor?

Det skal siges, at disse V6 motorer har det med at have en rimeligt høj driftstemperartur.

Lad mig endelig høre jeres idéer.....


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2005, 12:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Indlæg: 747
Geografisk sted: Jylland
Så længe motoren stadig holder den samme temp så har den jo køle evne nok.....kan den derimod ikke køle motoren efter at du har tunet er det jo ikke thermostaten der er skyld i det, men derimod køler/vandpumpe der er underdimensioneret.

Det eneste du opnår ved at montere en 82 graders thermo er at der går lidt længere inden den overopheder, en 82 graders og en 92 graders der er 100% åbne køler jo det samme.........eller det gør de jo ikke, det er køleren og cirkulationen der bestemmer kølingen.....

_________________
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2005, 13:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
du vil vinde en del ved at skifte til 82 grader eller lavere. drifttemperaturen vil jo falde ca. 10 grader... har meget at sige, særlig på en V motor! nogen der kender et sted hvor man kan købe endnu lavere (under 82 grader) termostat? MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2005, 13:11 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 223
lqs skrev:
du vil vinde en del ved at skifte til 82 grader eller lavere. drifttemperaturen vil jo falde ca. 10 grader... har meget at sige, særlig på en V motor! nogen der kender et sted hvor man kan købe endnu lavere (under 82 grader) termostat? MVH. søren


Jeg ville godt have det uddybet lidt, hvis det kan lade sig gøre....

Jeg er klar over, at en koldere termostat på en turbomotor er fint, men du nævner noget med "særlig godt på en V6"... er det fordi den bagerste cylinderrække ikke får luftkøling nok eller?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2005, 13:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
fordi hele indsugningsmanifolden ligger i klemme, mellen to meget varme topstykker! det hæver MAT. en del. MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2005, 13:17 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Indlæg: 747
Geografisk sted: Jylland
lqs skrev:
du vil vinde en del ved at skifte til 82 grader eller lavere. drifttemperaturen vil jo falde ca. 10 grader... har meget at sige, særlig på en V motor! nogen der kender et sted hvor man kan købe endnu lavere (under 82 grader) termostat? MVH. søren


Hvad er grunden til den højere drifttemp. fra fabrik hvis der er noget at hente ved at sænke temp ????

_________________
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2005, 13:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Indlæg: 747
Geografisk sted: Jylland
lqs skrev:
fordi hele indsugningsmanifolden ligger i klemme, mellen to meget varme topstykker! det hæver MAT. en del. MVH. søren


Køler den forholdsvis store mængde af indsugningsluft ikke manifolden ned til et niveau hvor den varme du mener vandrer op i manifolden har en ret begrænset indflydelse ???

_________________
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2005, 13:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
varmeapperatet virker bedre. nej det er kun en af grundene... motorolien holder sig meget bedre ren ved den højere drifttemperatur. der er flere grunde....en OEM motor skal overholde en masse love og regler, disse strider tit imod hvad der ville være bedst for ydelsen! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2005, 17:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 223
Det vil sige, at montering af en koldere termostat bør efterfølges af et lavere interval mellem olieskiftene?

jeg takker


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 feb 2005, 19:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
jah.... der er nok mange hverdags biler, der kører småture her om vinteren, uden nogensinde at blive ordentlig varme! der vil det helt sikkert være en god ide at skifte olien oftere. ang. temp. på indsugningsluft (mat) vil 10 grader koldere luft ofte være lig med ca. 1 procent mere ydelse. eller i hvert fald mulighed derfor. læste en test fra AUSTRALIEN med en MAZDA V6 der vandt 3hk, ved at der blev lagt nylon stykker på 6mm tykkelse, imellem topstykker og indsugningsmanifold. i stedet for alm. pakninger.... det er selvfølgelig et varmere klima de har. men det burde også give en målbar forskel i DK! MVH. søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 65 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team