Modtryk i udst.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#51 Indlæg af Havneren »

Nå, jammen det var egentligt bare for at fremhæve hvad det var fra dit indlæg jeg kommenterede... Ikke andet.

>>>duckstardeluxe... Mon ikke at du bare oplever det samme som jimmy elkær? Motorstyringen der flader lidt over sig selv?

v/h christian
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#52 Indlæg af duckstar »

Havneren skrev:>>>duckstardeluxe... Mon ikke at du bare oplever det samme som jimmy elkær? Motorstyringen der flader lidt over sig selv?


Flader ud? En mapsensor baseret motorstyring er vel ligeglad med både indsugning og udstødningens længde og modtryk?
Vh. Anders
Morten coupe

modstand.

#53 Indlæg af Morten coupe »

En turbo bil skal helst ik ha modstand. Ingen modstand og så lidt bøjninger på udstødningen som muligt giver hurtigere spol op på turboen... :roll:
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

Re: modstand.

#54 Indlæg af Cos4x4 »

Morten coupe skrev:En turbo bil skal helst ik ha modstand. Ingen modstand og så lidt bøjninger på udstødningen som muligt giver hurtigere spol op på turboen... :roll:


Åbenbart ikke i alle tilfælde...
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#55 Indlæg af Havneren »

Falder lidt over sig selv... skulle der have stået!

Hvis der nu er rigtig meget modstand i udstødningen bliver fyldningen med frisk luft ikke så god af den enkelte cylinder. Det betyder at mindre benzin kan brændes af i forhold til hvis der var mindre modtryk og bedre fyldning af cylinderen.
Dvs... Det der muligvis sker for jer er at motorstyringen giver for lidt benzin i forhold til at der nu er en bedre fyldning. Hvordan mærker i det selv med det store udstødningsanlæg - Kunne det føltes som om den går lidt magert pludseligt? Det ville ikke være overraskende da motoren jo gerne skulle lave flere hk nu og derfor skal have mene benno...

v/h christian
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#56 Indlæg af duckstar »

Mr. Hævner:

God forklaring, det giver vel egentligt mening. Jeg kan godt se det reelle i at min turboladede motor uden nogen form for udstødning, andet end en pind rør, vil give bedre flow og dermed mere behov for benz..
Vh. Anders
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#57 Indlæg af Havneren »

Tja... Det er den eneste logiske forklaring jeg kan komme på, af det i oplever i hvert fald. Giver egentligt også meget godt mening hva...

v/h christian
Gæst

#58 Indlæg af Gæst »

Jeg vil bare spørre:
Hvordan vil wastegaten oppføre seg ved mer enn en halvering av motrykket?

Vil den miste evnen til å forhindre at ladetrykket "spiker" og dermed gir motorstyringen problemer med å følge opp, med det resultat at den driter i alle sensorer og gir motoren en bensimengde og en tennings kurve som er "safe" under alle forhold= dårligere ytelse.

Jeg vil faktisk fraråde folk å bruke mer enn 2,5" på motorer mellom 1,8-og 2,3L volum og orginal turbo.

2,5" med vettuge potter "flower" uansett tilstrekkelig for en motor på under 300hk.

Har foreksempel sett at Mazda B6T motorenes ecu får problemer pga av trykkvakten ved bruk av 2,5" systemer, da ladetrykket "spiker" til 0,7 bar eller mer, der tenninga (eller var det bensintilførselen?) kutter. :roll:

Der turbo er ettermontert finnes ingen slike sikkerhets funksjoner og en slik "spike" kan fort gjøre stemplene ubrukelige til stort annet enn som askebegre. :shock:

Selv kjører jeg med 2,5" bak til gearspaken. og orginalt resten på min 88 626 med 16V motor og ettermontert turbo.
jeg planlegger å kjøre med 2,5" hele veien men jeg må først finne et par potter som tillater meg å kjøre 20 mil i strekk uten å føle at turen er et mareritt.
Forsøker å finne de 2 bakre orginal pottene fra en Audi RS2 da det finnes endel fyrer i nærheten som har oppgradert sine. :)
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#59 Indlæg af mh »

Anonymous skrev:Der turbo er ettermontert finnes ingen slike sikkerhets funksjoner og en slik "spike" kan fort gjøre stemplene ubrukelige til stort annet enn som askebegre.


hehe.... askebære med hul i midten :wink:
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#60 Indlæg af lqs »

det herover ligner rigtig meget HAVNERENs måde at stave på..... hvis ladetrykket spiker, er det som regel fordi ladetryksreguleringen ikke er hurtig nok, og/eller wastegaten ikke har kapacitet nok. på en moderne turbomotor med hybridlader, er det ikke ualmindeligt at 50% af udstødningsgassen går uden om turbinen! MVH. søren
Besvar