Modtryk i udst.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#41 Indlæg af Cos4x4 »

Ja jeg er enig i det er underligt, men ikke desto mindre lader den noget hurtigere med en udstødning med lidt mere modtryk...

Nogen andre der har oplevet noget lignende??
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#42 Indlæg af HenrikGM »

Jimmy Elkjær skrev:Ja jeg er enig i det er underligt, men ikke desto mindre lader den noget hurtigere med en udstødning med lidt mere modtryk...

Nogen andre der har oplevet noget lignende??


Det du oplever der kan kun skyldes at din motorstyring ikke kan håndtere de nye forhold.

Alt andet lige, vil fri udstødning være en fordel, uden undtagelse. Stadigt forudsat korrekt justering.

Ved du om den nye store udstødning nu også HAR frit flow, og at det ikke bare er "all show-no go"?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#43 Indlæg af K-FINN »

Ja men det tryk er der ikke meget flow i.Den kan jo ikke komme af med luften ,derfor hurtigt tryk.Eller er det mig der har misforstået noget.
MVH Finn.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#44 Indlæg af HenrikGM »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Ja men det tryk er der ikke meget flow i.Den kan jo ikke komme af med luften ,derfor hurtigt tryk.Eller er det mig der har misforstået noget.
MVH Finn.


Enten er det over din sengetid Finn, ellers har du misforstået det. :wink:

Tryk bagved turboen vil "kvæle" turboladeren, idet den har svært ved at komme af med "brugt" gas. Grænselaget vandrer ind i turbinehjulet, og turbinen skal arbejde unødigt hårdt.

Omvendt så går det som en leg hvis udstødningen intet modtryk laver, da turbinen så frit kan komme af med det brugte gas.

Så normalt er det sådan at fri udstødning giver betydeligt hurtigere ladetryk, og altid en lille stigning i tryk, trods WG er urørt. Sidstnævnte skyldes WG pr. definition er en P-regulator, der vil have en blivende afvigelse, og når trykfaldet ændres, ændres regulatorens område sig en smule. På en 240Turbo giver springet fra oem udstødning til 3" uden potter næsten 0,1bar mere tryk, og sammenlignet med oem udstødning, nærmest eksplosiv opbygning af tryk, væsentligt tidligere.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#45 Indlæg af Havneren »

HenrikGM skrev:
Jimmy Elkjær skrev:Ja jeg er enig i det er underligt, men ikke desto mindre lader den noget hurtigere med en udstødning med lidt mere modtryk...

Nogen andre der har oplevet noget lignende??


Det du oplever der kan kun skyldes at din motorstyring ikke kan håndtere de nye forhold.

Alt andet lige, vil fri udstødning være en fordel, uden undtagelse. Stadigt forudsat korrekt justering.

Ved du om den nye store udstødning nu også HAR frit flow, og at det ikke bare er "all show-no go"?


Det er jo det jeg siger.
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#46 Indlæg af Havneren »

Finn Tolstrup Pedersen skrev:Ja men det tryk er der ikke meget flow i.Den kan jo ikke komme af med luften ,derfor hurtigt tryk.Eller er det mig der har misforstået noget.
MVH Finn.


Prøv gør situationen endnu vildere - Dvs. MEGET modtryk - Nu mere modtryk man laver efter turboen - Nu mindre flow gennem den og til sidst når udstødningen er lukket helt af vil turboen jo også gå i stå. Egentligt meget logisk.

v/h christian.
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#47 Indlæg af Cos4x4 »

HenrikGM skrev:
Jimmy Elkjær skrev:Ja jeg er enig i det er underligt, men ikke desto mindre lader den noget hurtigere med en udstødning med lidt mere modtryk...

Nogen andre der har oplevet noget lignende??


Det du oplever der kan kun skyldes at din motorstyring ikke kan håndtere de nye forhold.

Alt andet lige, vil fri udstødning være en fordel, uden undtagelse. Stadigt forudsat korrekt justering.

Ved du om den nye store udstødning nu også HAR frit flow, og at det ikke bare er "all show-no go"?


Den nye har helt frit flow. Jeg har selv lavet den hele vejen fra turboen, og så er det med simons potter der i øvrigt larmer alt for meget selv med 3 på.

Men det er da sikkert bare et spørsmål om at få optimeret motorstyringen så, synes bare stadig ikke den burde sætte hurtigere tryk med en udstødning med mere modtryk i.
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#48 Indlæg af Havneren »

Jimmy Elkjær skrev:
HenrikGM skrev:
Jimmy Elkjær skrev:Ja jeg er enig i det er underligt, men ikke desto mindre lader den noget hurtigere med en udstødning med lidt mere modtryk...

Nogen andre der har oplevet noget lignende??


Det du oplever der kan kun skyldes at din motorstyring ikke kan håndtere de nye forhold.

Alt andet lige, vil fri udstødning være en fordel, uden undtagelse. Stadigt forudsat korrekt justering.

Ved du om den nye store udstødning nu også HAR frit flow, og at det ikke bare er "all show-no go"?


Den nye har helt frit flow. Jeg har selv lavet den hele vejen fra turboen, og så er det med simons potter der i øvrigt larmer alt for meget selv med 3 på.

Men det er da sikkert bare et spørsmål om at få optimeret motorstyringen så, synes bare stadig ikke den burde sætte hurtigere tryk med en udstødning med mere modtryk i.


De burde den da heller ikke, så du syntes da rigtigt.
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#49 Indlæg af duckstar »

Nu har jeg slet ikke læst tråden, og det kan også være Jimmy har kommenteret min seneste oplevelse mht. modtryk.

Min udstødning stod for udskiftning den anden dag, og lidt mod min vilje kørte jeg til et sted med lift faktisk uden udstødning. Fra turbo og bagud var der kun flexrør og 1,2 meter 2" rustfri rør og ingen potter. Og lad mig sige det med det samme. Den var utroligt sløv, og laderen kom aldrig rigtigt til sin ret. Den var faktisk sløvere end bilen var da den var med sugemotor. Bevares, den acc. da men slet ikke som hverken sugemotormodellen eller med ladetryk.

Kan det i mit tilfælde være fordi jeg kun lader 0,35 bar, eller har ladetrykket ikke noget at sige mht. modtryk?
Vh. Anders
Brugeravatar
Cos4x4
Medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 21 jul 2004, 17:00

#50 Indlæg af Cos4x4 »

Havneren skrev:
Jimmy Elkjær skrev:
HenrikGM skrev:
Jimmy Elkjær skrev:Ja jeg er enig i det er underligt, men ikke desto mindre lader den noget hurtigere med en udstødning med lidt mere modtryk...

Nogen andre der har oplevet noget lignende??


Det du oplever der kan kun skyldes at din motorstyring ikke kan håndtere de nye forhold.

Alt andet lige, vil fri udstødning være en fordel, uden undtagelse. Stadigt forudsat korrekt justering.

Ved du om den nye store udstødning nu også HAR frit flow, og at det ikke bare er "all show-no go"?


Den nye har helt frit flow. Jeg har selv lavet den hele vejen fra turboen, og så er det med simons potter der i øvrigt larmer alt for meget selv med 3 på.

Men det er da sikkert bare et spørsmål om at få optimeret motorstyringen så, synes bare stadig ikke den burde sætte hurtigere tryk med en udstødning med mere modtryk i.


De burde den da heller ikke, så du syntes da rigtigt.


Hvorfor den store skrift??
Det var da heldigt at jeg synes rigtigt.
Besvar