Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 21:53

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 21 jan 2005, 18:49 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 dec 2004, 20:33
Indlæg: 36
Geografisk sted: Midt Jylland
UPS!! jeg var vist ikke logget ind. ( Gæst = Doc 309)

_________________
Std. er ikke godt nok:)

Pug 309 nu med Turbo og typegodkendelse


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jan 2005, 19:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Hov... Jeg har IKKE sagt noget om nogen steder at det handler om at have så stort et tryk i udst. manifolden som muligt. Er det det folk TROR jeg har sagt????

Vi snakker om modtryk i udstødningen her - Det er det herren som har startet indlæget med! Og jeg skriver da således...

"det jo trykforskellen mellem udstødningsmannifolden og udstødningen der flytter udst. gassen gennem turboen - Nu højre trykforskel, nu mere luft flyttes og igen, nu hurtigere snurrer turboen. Denne udvikling er IKKE liniert og vil på et tidspunkt gå helt i stå."

Det vil så sige et nu mere modtryk i udstødningen nu mindre flow til rådighed gennem turboen... Ergo - Modtryk er IKKE godt.

Når jeg har siddet og regnet på sådan nogle ting her henrik - Så har jeg også brugt temperatueren til at finde den effekt med der bliver afsat i turboen, men det ændrer ikke på det faktum at grundet til den store temperatur forskel hænger sammen med trykfaldet over turboen som jo netop er skyld i at der overhovet ER et flow igennem turboen... Uden trykfald ville turbóen ikke dreje rundt og uden et trykfald ville temperaturen være den samme på begge sider af turboen. Det hele hænger unægteligt sammen!

Jeg fornemmer du ikke mener at en elkompressor virker henrik? Mener du ikke den er i stand til at lave det mindste tryk på luften motoren suger ind? Eller hvordan?

v/h chritian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jan 2005, 19:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Transitfar skrev:
Hej Christian :D .
Det er godt nok grove pædagogiske virkemidler, du disker op med..... :lol: .
Jo-tak, en defekt katalysator, der virker som en prop i udstødningen, det er en sjov nød at knække..... :twisted: .

Og sådan som du stiller det op, kan jeg da godt se, at en prop er en prop.
Nogle er bare mere effektive end andre, og i nogle maskiner søger man ABSOLUT OPTIMALE arbejdsbetingelser :lol: .

Men så kan du til gengæld få lidt ekstra lektier for :wink: :
Er det rigtigt som Mads B skriver:
Mads B 405 2.0 skrev:
.... før turboen er det mest optimalt hvis modtrykket ikke er ret meget højere end ladetrykket

Svaret bedes naturligvis begrundet...
PS: Er på vulkaner fra ca. nu til søndag aften.... :shock: .

Hej Henrik (møtrikker fundet frem, sendes snarest... :oops: :oops: )
www.very.de virker da også (ja, jeg ved godt, at den er gammel..)

V/H Lars


Hie... Grove midler? Egentligt var det et forsøg på at svare igen med nøjagtig samme midler... Så tingene er i balance du ved :wink: .

Svar: Det mest optimale var vacum i udst. manifolen.
Var det en quiz?
Hvad har jeg vundet?

v/h chritian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jan 2005, 19:35 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 dec 2004, 20:33
Indlæg: 36
Geografisk sted: Midt Jylland
Havneren skrev:

Hie... Grove midler? Egentligt var det et forsøg på at svare igen med nøjagtig samme midler... Så tingene er i balance du ved :wink: .

Svar: Det mest optimale var vacum i udst. manifolen.
Var det en quiz?
Hvad har jeg vundet?

v/h chritian


Nu når i mener at en elkompressor ikke virker så godt på indsuningssiden så kan den vil bruges til at suge udstødningsgassen ud :)
Så er den jo også i brug og laver evt et lille undertryk i udst. :)

Jeg ved det er en dum ide men den kom bare dumpens :)

_________________
Std. er ikke godt nok:)

Pug 309 nu med Turbo og typegodkendelse


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jan 2005, 19:51 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
HAHAHAHAHA... Ja... Det kunne da være sjovt at prøve. Dog var volumen der skulle igennem lige pludselig en DEL større.

Men :lol:

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jan 2005, 19:55 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
MAn skal nok ikke vælge en blæser fra en PC som der engang blev foreslået herinde.....

Ikke fordi den smelter.....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jan 2005, 19:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Egentligt har mig og henrik løst dette problem på en anden måde for at få sug i udstødningen...

Se her... Vi har taget patent på det, så ingen efterligninger tak!!!

Ikke for at prale, men jeg er artisten bag tegningen.


Vedhæftede filer:
Filkommentar: Venturi effekt
venturi...jpg
venturi...jpg [ 33.94 KiB | Vist 679 gange ]

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jan 2005, 20:24 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Havneren skrev:
Egentligt har mig og henrik løst dette problem på en anden måde for at få sug i udstødningen...

Se her... Vi har taget patent på det, så ingen efterligninger tak!!!

Ikke for at prale, men jeg er artisten bag tegningen.


Om 200 år, så koster originalen 800.000dkr....ikke fordi det er blevet mere værd, men fordi den danske krone vel koster det samme som pesetas.....

Faktisk må jeg med sorg indrømme at designet, ligesom den meget illustrative tegning ikke er lavet af mig. Tror Havneren har et skjult talent et eller andet sted.

:shock:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jan 2005, 21:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Havner var du børnehavens bedste fingermaler, for det bærer tegningen præg af. :D
En mere effektiv løsning ville jo være at lave en kæmpe tragt inden enderøret, og lade dem udmunde i et 5" rør uden på det ordinære 3" rør.
Dermed har man slået to fluer med et smæk dels undertryk i udstødningen, og et garenteret større afgangs rør end div V.max enderør
At tophastigheden bliver lidenende er en helt anden sag.

At mindst muligt modtryk i udstødningen fremmer effekten uanset sug eller tryk, er en kendt sag.
Spørgsmålet er kan man leve med lyden. Og de ulemper det giver.
AKA dårligt bund træk mere effekt ved topomdrejninger, og etaten der gerne vil have din bil til syn grundert overdrevent larm, Og ikke mindst bilen bliver mindre komfortabel at køre langt i.
At turboen får sin energi fra udstøbnings gasserne kan der ikke være nogen tvivl om, hvordan den får den er så et andet problem, men for at turboen skal kunne optage denne energi skal der nødvendig vis ske et varmetab i turboen, da man ikke kan fjerne energi kun omdanne det til noget andet, og i dette tilfælde varme..
Efter turboen er vi ikke intersseret i nogen form for energi optagelse, og kører derfor et 4" rør ud lige efter højre forhjul, eller gør vi det. ikke hvis man køre i den til dagligt, så acceptere man at der sker et hvist tab i varmeenergi i sinne lydpotter, og dermed en trykforøgelse i systemet, hvilket bevirker at turboen bliver mindre effektiv, da den ikke kan komme af med sin varme/ energi.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jan 2005, 21:13 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
Efter turboen er vi ikke intersseret i nogen form for energi optagelse, og kører derfor et 4" rør ud lige efter højre forhjul, eller gør vi det. ikke hvis man køre i den til dagligt, Morten


Gør vi ikke?

:wink:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 68 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team