Modtryk i udst.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#11 Indlæg af Transitfar »

Hvad med den om Hønen eller Ægget :lol: ???????

P*V=N*r*T, og så nytter det vel ikke at fokusere mere på den ene faktor frem for den anden???

@ Havner: Uanset trykforskellen over turboen, så kommer motoren vel af med al sin udstødningsgas alligevel, hverken mere eller mindre :shock: ?
Fidusen er bare at have nødvendige tryk- og temperaturfald til så vidt muligt kun at ske i turboen.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Doc 309
Nyt Medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 01 dec 2004, 20:33
Geografisk sted: Midt Jylland

#12 Indlæg af Doc 309 »

Nej det er ikke en ny diskution det var bare hvor stor rør jeg skal have under maven af den lille bil for ikke at få for stor modtryk i udst. systemet
Std. er ikke godt nok:)

Pug 309 nu med Turbo og typegodkendelse
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#13 Indlæg af HenrikGM »

Doc 309 skrev:Nej det er ikke en ny diskution det var bare hvor stor rør jeg skal have under maven af den lille bil for ikke at få for stor modtryk i udst. systemet


Lille bil=bmw isetta TURBO?, så er 1,5" rigeligt.

Lille bil= Dodge viper V10 TURBO, så er 2x 4tommer nok ikke for meget.

Hvilken effekt går du efter, hvilken bil er en lille bil?
Personligt nævner jeg da af og til volvoen som "den lille vogn", men det er der en masse der er vildt uenige i.

Midtjylland....hvor i midtjylland??
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#14 Indlæg af Nolan »

Havneren skrev:Er der nogen diskution vi IKKE har haft før eller noget spørgsmål som IKKE er blevet stillet før????? Dette var måske en ny diskution eller?

v/h christian


Du ved hvad jeg mener - du var selv med i den sidste diskussion, der strakte sig over adskillige indlæg (>200 ?).

Men Transitfar har jo så meget ret - gasformlen siger det hele. Ikke ?

Mht. tykkelse på rør efter turbo, så siger biblen :

1.3-1.6 : 2.25-2.5"
2.0-2.3 : 2.75-3.0"
2.5-3.0 : 3.5 or 2x2.5"
3.5-4.0 : 4.0 or 2x2.75"
5.0-5.7 : 2x3.0"

Applies to road engines developing 120-150hp per litre.
Competition engines developing 200-225hp per litre will use pipe sizes 0.5-1in higher.

Mvh
Nolan
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#15 Indlæg af Havneren »

Hummm... Hvorfor er folk så bange for en dabat/diskusion. Det er der da aldrig kommet noget skidt ud af højst nogle lidt klogere mennesker bagefter. Ok... Noget af det har vi haft før, men fuck da det.
Dessuden kunne folk jo lade være med at deltage eller læse hvis de ikke havde lyst... Helt friviligt.

Henrik -> El-kompressor virker da bestemt, bare slet ikke til sammenligning med f.eks. turbo eller almindelig kompressor.

v/h chritian
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#16 Indlæg af Havneren »

Transitfar skrev:Hvad med den om Hønen eller Ægget :lol: ???????

P*V=N*r*T, og så nytter det vel ikke at fokusere mere på den ene faktor frem for den anden???

@ Havner: Uanset trykforskellen over turboen, så kommer motoren vel af med al sin udstødningsgas alligevel, hverken mere eller mindre :shock: ?
Fidusen er bare at have nødvendige tryk- og temperaturfald til så vidt muligt kun at ske i turboen.


@ Tansfar: Næ... Det gør den da ikke. Men KLART skal trykforskellen ligge over turboen. Over katten gør den jo ikke meget gavn :shock: !
Har du prøvet en bil hvor katten er faldet sammen eller er ved det? Motoren kommer vel stadig af med gassen eller??? Næææ... Den kører i hvert fald RÆDSELVFULDT og tydelig mangel på effekt.
Man må vel antage at nu højre trykforskel man har over turboen - nu højre tryk har man i udstødningsmannifolden (med mindre man bruger mig og henriks nye opfindelse, men det skal vi ikke komme nærmere ind på) og nu højre tryk man har i udst. mannifolden nu dårligere bliver cylinderen tømt for forbrændte gasser...! og nu mindre friske gasser kan der vel komme ind? + at motoren jo har sværre ved at trykke gasserne ud. Eller??? Men hvad ville du egentligt sige med det Lars? Er det kodeordet ikke volume?

v/h christian.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#17 Indlæg af HenrikGM »

Havneren skrev:Hummm... Hvorfor er folk så bange for en dabat/diskusion. Det er der da aldrig kommet noget skidt ud af højst nogle lidt klogere mennesker bagefter. Ok... Noget af det har vi haft før, men fuck da det.
Dessuden kunne folk jo lade være med at deltage eller læse hvis de ikke havde lyst... Helt friviligt.

Henrik -> El-kompressor virker da bestemt, bare slet ikke til sammenligning med f.eks. turbo eller almindelig kompressor.

v/h chritian


Well, hvis vi ikke skulle diskutere et emne alene fordi der har været vendt før, så må vi nok sige at forummet er definitivt slidt op. Der er ikke mange emener der ikke har været vendt før......

Jojo, elkompressor virker da. Det gør en CD med F1 lyd også.....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#18 Indlæg af Transitfar »

Hej Christian :D .
Det er godt nok grove pædagogiske virkemidler, du disker op med..... :lol: .
Jo-tak, en defekt katalysator, der virker som en prop i udstødningen, det er en sjov nød at knække..... :twisted: .

Og sådan som du stiller det op, kan jeg da godt se, at en prop er en prop.
Nogle er bare mere effektive end andre, og i nogle maskiner søger man ABSOLUT OPTIMALE arbejdsbetingelser :lol: .

Men så kan du til gengæld få lidt ekstra lektier for :wink: :
Er det rigtigt som Mads B skriver:
Mads B 405 2.0 skrev:.... før turboen er det mest optimalt hvis modtrykket ikke er ret meget højere end ladetrykket

Svaret bedes naturligvis begrundet...
PS: Er på vulkaner fra ca. nu til søndag aften.... :shock: .

Hej Henrik (møtrikker fundet frem, sendes snarest... :oops: :oops: )
www.very.de virker da også (ja, jeg ved godt, at den er gammel..)

V/H Lars
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#19 Indlæg af HenrikGM »

Trykfald er noget lort. uanset placering. Absolut INTET kan retfærdiggøre et unødvendigt trykfald, hvis målet er at få effekt.

Trykfald henover en turbolader er ensbetydende med at motoren er tryksat på udstødningssiden, og altså til dels "kvalt". Dum ide.

En velvalgt turbolader tryksætter stort set ikke(stort set) udstødningsportene, og virker alligevel??

Hvis vi skal til at hekse med gassernes tilstandsligning, så er der lige nogle grimme forudsætninger der skal til. Den gør det ikke alene.

Temperaturen er den interessante parameter her.

Konkret:
Temperaturen før
Gashastigheden før
Gasmasseflowet

minus
Strålevarmetab
Konvektionstab
Temperaturen efter
Gashastigheden efter

Da gassen er ret let, og altså har en lille masse er denne værdi af lille betydning. varmetab er også ret små.
Gashastigheden, well, vi snakker om en radialturbine hvis turbinehus´s fornemste opgave er at få fart på en gas der er for langsom, så den hastighed vi har i indløbet er af lille betydning.

Den eneste faktor der rigtigt rykker tænder ud i vores regnestykke er temperaturen, aka delta t.

Det hele skal selvf. med, men det er IKKE trykket der driver turbinen alene. MAn kan altså ikke bare sige PxV, og så er det noget nær sandheden.

Se evt linkets udregninger igennem.

HVIS trykket var så godt, så ville det være en ide med så lille en turbo som muligt.....

Turboladerens store force er at den kan udnytte det tilgængelige energiniveau der er tilstede lige før turboen, men kun under den forudsætning at turboladeren kan klare et spring nedaf i energiniveau. Altså skal turboleren kunne komme af med restenergien, og da temperaturen udenfor heldigvist er noget under forbrændingsgassernes temp, da trykket i forrøret forhåbentligt er så tæt på atmosfæretryk som muligt, så kan vi altså udnytte det energispring til at slæbe vores kompressorhjul.

Det er energiniveauforskellen, ikke trykforskellen der driver kalorius.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Gæst

#20 Indlæg af Gæst »

HenrikGM skrev:Lille bil=bmw isetta TURBO?, så er 1,5" rigeligt.

Lille bil= Dodge viper V10 TURBO, så er 2x 4tommer nok ikke for meget.

Hvilken effekt går du efter, hvilken bil er en lille bil?
Personligt nævner jeg da af og til volvoen som "den lille vogn", men det er der en masse der er vildt uenige i.

Midtjylland....hvor i midtjylland??


Med lille bil så mener jeg min elskede peugeot 309 1,9T :)
Så kan jeg se at jeg har rør nok for min plan var 2x 2,5' og en bagpotte med 4' gennemgang så skulle den lille bil nok kan komme af med gassen.

midtjylland nærmere viborg
Besvar