Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 18:06

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 19 jan 2005, 20:21 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 dec 2004, 20:33
Indlæg: 36
Geografisk sted: Midt Jylland
Hejsa
Hvor meget modtryk skal der være i et udst. system når bilen er med turbo. eller skal der ikke være noget. :)

Det er en benzin bil. :)

_________________
Std. er ikke godt nok:)

Pug 309 nu med Turbo og typegodkendelse


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jan 2005, 20:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
efter turboen skal der være så lidt så muligt, før turboen er det mest optimalt hvis modtrykket ikke er ret meget højere end ladetrykket

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jan 2005, 21:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Jaaaa... For at sætte lidt tankevirksomhed igang så er det jo trykforskellen mellem udstødningsmannifolden og udstødningen der flytter udst. gassen gennem turboen - Nu højre trykforskel, nu mere luft flyttes og igen, nu hurtigere snurrer turboen. Denne udvikling er IKKE liniert og vil på et tidspunkt gå helt i stå.

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 jan 2005, 22:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Havneren skrev:
Jaaaa... For at sætte lidt tankevirksomhed igang så er det jo trykforskellen mellem udstødningsmannifolden og udstødningen der flytter udst. gassen gennem turboen - Nu højre trykforskel, nu mere luft flyttes og igen, nu hurtigere snurrer turboen. Denne udvikling er IKKE liniert og vil på et tidspunkt gå helt i stå.

v/h christian


Og det er selvf. ikke trykforskellen der driver turboladeren alene....

Og nej, jeg gider ikke tage en monsterdiskussion om emnet een gang til ;-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jan 2005, 03:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
N E J det er ikke kun trykforskellen.....pas på ikke at forveksle tryk og flow! til spørgsmålet...så lidt som muligt! ganske enkelt. virkelighedens verden er blot ikke sådan. det er meget almindeligt, at have dobbelt så meget tryk i udstødningsmanifolden, som i indsugnings ditto! eller væsentligt mere. men hvis de to kurver krydser hinanden den anden vej, begynder at ske ting og sager! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jan 2005, 11:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Der er da helt sikkert trykforskellen over turboens udstødningshus der er skyld i at den snurrer rundt... Men tingene hænger selvfølgelig RET godt sammen.

At trykforskellen i første omgang er et resultat af udstødningsgassens temperatur ændrer dog ikke på det. Underligt er det heller ikke at gassens temperatur er en del lavere på den anden side af turboen (i udst.) Temperaturen falder jo når trykket falder! Derfor kan man jo snildt sige at turboen udnytter varmen fra udst. gassen. Ændrer dog stadig ike på at det er trykforskellen der flytter gassen igennem turboen og nu større trykforskel - nu hurtigere snurrer den rundt (alt med forbehold).

Flow... Ja søren... Men ville der være noget flow hvis der ikke var en trykforskel??? Næ... Det ville der nemlig ikke. Det hele hænger sammen... Nu større trykforskel nu mere flow - MEN det er BESTEMT ikke en linier ligning. Som jeg også skrev oppe over.

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jan 2005, 11:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Well, jeg kan godt forstå hvorfor folk mener hastigheden x masseflowet driver en turbo, og det er også rigtigt, men der ligger lige en smule mere bag det hele.

Lav feks en søgning i google(i mangel af bedre litteratur) på : Thermodynamics og Turbocharger, og kig lidt nærmere på sagen, dem der måtte være interesseret i mere end blot den generelle antagelse at masse og hastighed er det eneste det går ud på.

Feks dette link:
http://www.simcar.com/literature/munns/Chap4.pdf

Her antages først at gasstrømmens kinetiske energi er så lille at den kan ses bort fra, og derefter et ekesempel på at den energi ikke altid er "ingenting", men se selv, og dan jeres egne holdninger til emnet.

Teksten gør det faktisk muligt at udregne hvor meget effekt en turbolader overfører på den lille fine aksel, og man bliver med garanti overrasket over tallets størrelse. Samtidigt forstår man med det samme hvorfor en "elturbo" ikke virker...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jan 2005, 18:03 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Der er ALTID mere bag sådan nogle ting! Det er som om at selv om man går i mindste detalje, så er der jo altså bare liiiigt flere detaljer. For slet ikke at regne i tab af forskellige slags og forskellige steder... Men ok, det var så heller ikke det tråden gik på i første omgang.

v/h chritian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jan 2005, 18:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 639
Geografisk sted: Østjylland
STOOOOOOOP!

Den diskussion har vi vist haft før.
Dengang blev enighed heler ikke nået.

:wink:

/Nolan


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 jan 2005, 18:39 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Er der nogen diskution vi IKKE har haft før eller noget spørgsmål som IKKE er blevet stillet før????? Dette var måske en ny diskution eller?

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 68 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team