Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 16:59

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior Medlem

Geografisk sted: Aalborg
Hej alle!

Jeg har en 205 1,4 karburator motor.

Hvordan er det nu med montering af indsprøjtning??

1. Kan det køre med kun TDC føler og lamdbasonde?? eller skal der noget målerværk i indsugningen.. for så kunne man jo strippe et sæt karburatorer og montere dysser i manifolden...
2. SKAL der bruges elektrisk benzpumpe??
3. Hvad med benzregulator??
4. Er der ikke også noget med en anden benztank??
5. Tændningen kan vel passe sig selv?
6. Findes der en "MS" eller lign. der kan fungere til ovennævnte?`

Prøver at hitte ud af om det kan svare sig at bygge om til indsprøjtning :roll:

På forhånd tak

Hilsen Kristian

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

Nå ja...

Hvad er den MAPsensor som alle snakker om??

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Kristian_L skrev:
Hej alle!

Jeg har en 205 1,4 karburator motor.

Hvordan er det nu med montering af indsprøjtning??

1. Kan det køre med kun TDC føler og lamdbasonde?? eller skal der noget målerværk i indsugningen.. for så kunne man jo strippe et sæt karburatorer og montere dysser i manifolden...
2. SKAL der bruges elektrisk benzpumpe??
3. Hvad med benzregulator??
4. Er der ikke også noget med en anden benztank??
5. Tændningen kan vel passe sig selv?
6. Findes der en "MS" eller lign. der kan fungere til ovennævnte?`

Prøver at hitte ud af om det kan svare sig at bygge om til indsprøjtning :roll:

På forhånd tak

Hilsen Kristian

1: Der skal normalt en luftmængde måler, eller en luftmasse måler i indsugningen.

2: Ja, du skal ha' en pumpe i tanken

3: Du skal også ha en tryk-regulator. Den følger normalt med dyse-broen, med mindre det skal være en progressiv.

4: Kommer an på om du kan montere pumpe og retur rør i din nuværende tank.

5: Kommer helt an på hvilket indsprøjtningsanlæg der er tale om.. Hvis du feks tager en komplet motorstyring fra en anden model, med ledningsnet, så skal du have alle dele med.

6: Ja, du kan selvfølgelig montere MS.. Det ville nok være at anbefale, hvis du tænker på trykladning?

Citat:
Nå ja...

Hvad er den MAPsensor som alle snakker om??

MAP = Manifold Absolute Pressure så vidt jeg husker.. Den måler dit tryk/vacuum i manifolden, og derfra bla. Beregner din motorstyring, hvor meget benzin den skal give..

Titel:
Oki tak for svaret

Hvad skal man så gøre, mht. MAP sensor, hvis man vil lave spjældhus af et sæt webere?? Skal man så have 4 sensore?
Hvis man så laver en traditionel indsugning, med MAP kan man vel droppe lambdasonden? (hvis de skulle være total lowbudget) Er det ikke såen 205 gti'erne kører?
En benzin regulator søger vel for at holde et konstant tryk? Eller er det et propotional tryk?

Tak for svaret!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Citat:
Oki tak for svaret

Hvad skal man så gøre, mht. MAP sensor, hvis man vil lave spjældhus af et sæt webere?? Skal man så have 4 sensore?

Der må jeg være dig svar skyldig, det aner jeg ikke.

Citat:
Hvis man så laver en traditionel indsugning, med MAP kan man vel droppe lambdasonden? (hvis de skulle være total lowbudget) Er det ikke såen 205 gti'erne kører?

Det kommer an på om motorstyringen er forberedt til lambda. Grunden til 205 GTi'erne kører uden lambdasonde, er at dem fra før 90 er født uden katalysator.
Dem fra 90+ kører med lambdasonde, og melder fejl hvis den ikke er til stede.
Citat:
En benzin regulator søger vel for at holde et konstant tryk? Eller er det et propotional tryk?

Propertional tryk bruges gerne på turbobiler, sådan at man kan holde "xx" bar + ladetryk. På sugemotorer har du gerne så nogenlunde konstant tryk.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
En standard monteret bezintryks regulator søre for tryk altid er enes i forhold til trykket inde i manifolden (ca 3bar), og kan til en hvis grænse også hæve trykket, men det er minmalt i i forhold til en eftermonteret regulator til turbo brug, som typisk regulere 1:2 og kan hæve trykket til langt mere end hvad dine benzin pumpe er glad for.

uanset og du bruger luftmængde, luftmasse eller map sensor så er lambda sonden en rigtig god ting da den fortæller dig rigtig meget om dit blandings forhold.

Da jeg rodet med spjældhuse blev jeg anbefalet at tage et tyndt rør/slange 0.5-1mm fra hver spjæld og op i en lille tom dåse 5-10cc også tage vakummet til map sensoren der

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Nordjylland
Anonymous skrev:

Kører man med spjældhuse og skarpe knaster (eller bare rimlig skarpe knaster) bruger man også ofter motorstyringer med Alpha-N som bruger TPS (vinklen på spjældet) som "belastnings faktor" (:shock: eller hvad det nu hedder :) ) i stedet for MAP, som kan have problemmer ved lave omdrejninger pga at trykket i spjældhusene/manifolden er ret "uroligt" med skarpe knaster.
Men har du ikke voldsomme knaster så gør som Mads B 405 2.0 beskriver, for Alpha-N skulle ikke værer så god ved dellast/hverdags-kørsel..

Titel:
Tak for alle svarene!

Jeg tænker ikke på trykladning, prøver bare at regne ud om jeg kan lave noget smart indsprøjtning med de stumper jeg har liggende...
Havde regnet med jeg skulle have elektrisk pumpe, for det siger alle :) men hvad er grunden?? er den makaniske stor ikke nok?

Er Ms det billigste system jeg kan få fat i kontra det jeg skal bruge?? Og hvad koster det egentlig i byggesæt??

Hilsen Kristian

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
Den mekaniske pumpe kan ikke lave tryk nok til at dyserne kan forstøve bemzinen ordentligt...

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
Junior Medlem

hYe skrev:
Den mekaniske pumpe kan ikke lave tryk nok til at dyserne kan forstøve bemzinen ordentligt...

Oki derfor!
tak

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time